Byggahus.se

Elektriker kostnad - är detta rimligt?

1. H
    Medlem · 29 inlägg
    Har aldrig anlitat en elektriker förut och undrar om detta verkar rimligt:

Ska installera ett eluttag under diskhon, för detta behöver ny kabel dras från elcentralen från "lilla hallen" till "stora hallen" och sedan in i köket och bort till diskhon.

Elektrikern uppskattar arbetstiden till 16 h (en arbetsdag, 2 personer) för att täcka golv, frästa in kabeln i väggen, installera eluttaget och grovstäda. Arbetet skulle även innefatta "Omläggning elcentral till tillkommande gruppsäkring" Är det någon som vet vad som menas med det? Jag har en "reserv-säkring" som ej används i elcentralen, är det att koppla på den som menas?

Att genomföra detta ovan (16h) skulle landa på ca 8500 efter rotavdrag, sedan tillkommer materialkostnad.
    Är det någon som har bättre koll som kan uppskatta om det är en rimlig kostnad? (Kabeln ska fräsas in i väggen i hallen).

2. O
    Medlem · 428 inlägg
    Jag tycker det känns rimligt med tanke på att det skall fräsas in i väggen.

3. O
    Medlem · 428 inlägg
    Tycker du det är dyrt så ta en utanpåliggande kabel. Och låt elektrikern klammra den i takvinkeln. Då sparar du massa arbete

• Laddar…
  4. Fotografen
    Verktygstokig · 10 127 inlägg
    Det kan nog kännas rimligt.
    Sen måsta jag fråga, hur stort är hela projektet?
    Elektriker fräser in, de återställer inte...du behöver en murare/snickare, beroende på väggmaterial, och en målare också!

5. O
    Medlem · 428 inlägg
    Ja det tar i princip en bil maskin eller betongsåg och spårar in kabeln.
    Detta dammar och är inte roligt om det inte behövs. För som du säger måste du putsa igen det sen, måla och tapetsera

6. H
    Medlem · 29 inlägg
    Kan man inte spackla igen spåren själv?

Måla tänkte vi göra själva. Det blir ju en remsa att måla, väggarna är målade för bara 2 år sedan så tänkte inte måla om allt utan bara den del där man fräst spåren.

7. S
    Medlem · 407 inlägg
    " + material"...
    Hmm. Glöm inte att fråga vad det kostar.
    Det finns otaliga trådar här med elektriker som kör sk. Rabatt på listpriser.
    Begär att få kostnaden istället.

• Laddar…
  8. O
    Medlem · 428 inlägg
    Ja självklart kan du göra det själv. Men det ska göras

9. H
    Medlem · 29 inlägg
    Ok, tack för svar.

10. O
    Medlem · 428 inlägg
    Kabel för 30-40kr metern
    Förbrukning klammer 300
    Uttag och ram 150-200.

Hyra utrustning och slipning av klingor och täckmaterial kostar mest

• Laddar…
  11. D
    Medlem · 2 821 inlägg
    Klart du kan spackla igen själv. Blås/borsta rent. Spruta lite vatten med en blomspruta. Tryck i lite grovspackel och toppa eventuellt med lite finspackel. Glöm inte att slipa mellan varven.

Så hade jag gjort....

• Laddar…
  12. H
    Medlem · 29 inlägg
    Jag tycker att det skulle vara snyggare att fräsa in elkablarna för annars tror jag att man kommer se dem så fort man öppnar ytterdörren och det känns lite trist när inga anda elkablar är synliga i lägenheten.

Men när man ska fylla igen spåren efter att de fräst in in kabeln, kan man inte använda spackel bara då? Som jag förstod det skulle spåren bli ca 3 cm djupa att spackla igen..

13. H
    Medlem · 29 inlägg
    Tack för svar!

14. Fotografen
    Verktygstokig · 10 127 inlägg
    Jo det är klart att man kan, men det ska göras, och man måste kunna.

15. D
    Medlem · 2 821 inlägg
    Hur jävla svårt är det att spackla igen en ränna som är 3 cm djup!?