Byggahus.se
S
S Sauer200str skrev:
Jag har pratat med byggledaren och han tyckte att kan vi komma överens elektrikern och jag så är det bra men annars kunde han bistå för att få lb-hus att driva frågan.
Så lb-hus är inte riktigt motpart i detta snarare på min sida.

Grejen som är nu är att om de ska leverera enligt ritningen så kommer det krävas annat boende för oss i typ en vecka, sanering av huset efteråt sen alla yrkeskategorier som ska vara inblandade så är vårt krav fortfarande billigare.

Ja jag har funderingar på att kolla med arn också men samtidigt vill jag ha ett konkret bud av honom först som är tydligt nedskrivet.
Den formella motparten är LB-hus eftersom du har ett avtal med dem och betalar pengarna till dem. Givetvis är det enklast för LB-hus att du och elektrikern löser det själva. I praktiken är det säkert enklast för både dig och elektrikern. Går inte det, vilket verkar vara fallet nu, så är det bara LB-hus som är juridiskt ansvariga. Drar det ut på tiden så är ARN ett bra första steg. Se bara till att du har dokumentation (t.ex. ritningen) som stöder varje enskilt krav du har.

Jag tycker inte du skall minska kraven bara för att det är svårt att göra rätt nu. Om det är något som kostar riktigt mycket att få rätt, men att en enkel lösning t.ex. innebär en utanpåliggande kabel så är det skäligt att begär ekonomisk kompensation för att det inte ser lika snyggt ut.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
B bearmaniac skrev:
Helt okunnig på området, men om egenkontrollprogrammet är felaktigt ifyllt, finns det någon möjlighet att anmäla firman till någon inspektionsmyndighet?
Ja. Men bevisbördan hamnar på elsäkerhetsverket vilka Indien tur enbart kan fälla om det är en felaktig installation. Miss i egenkontrollprogram får man bara aja baja för

Perspektiv Perspektiv skrev:
Ja. Men bevisbördan hamnar på elsäkerhetsverket vilka Indien tur enbart kan fälla om det är en felaktig installation. Miss i egenkontrollprogram får man bara aja baja för
Ajdå, har Indien börjat att ta över världen såsom Kina hållt på med ett tag.....;)

• Haha
videopac
  • Laddar…
S STB skrev:
Den formella motparten är LB-hus eftersom du har ett avtal med dem och betalar pengarna till dem. Givetvis är det enklast för LB-hus att du och elektrikern löser det själva. I praktiken är det säkert enklast för både dig och elektrikern. Går inte det, vilket verkar vara fallet nu, så är det bara LB-hus som är juridiskt ansvariga. Drar det ut på tiden så är ARN ett bra första steg. Se bara till att du har dokumentation (t.ex. ritningen) som stöder varje enskilt krav du har.

Jag tycker inte du skall minska kraven bara för att det är svårt att göra rätt nu. Om det är något som kostar riktigt mycket att få rätt, men att en enkel lösning t.ex. innebär en utanpåliggande kabel så är det skäligt att begär ekonomisk kompensation för att det inte ser lika snyggt ut.
Ja delvis så dock har vi ju även ett separat avtal på våra tillval och de är något som skett oss emellan. Helt vanligt förfarande har jag förstått det som.
Sen vad som ingår i standard kontra tillval känns som det kan kvitta iaf i detta skedet.
Ja jag har med funderat på ARN dock har jag inte ritning som styrker precis allt då flytten av lamputtaget inte reviderats på ritningen.
Jag vill få hans motbud igen innan jag drar hårdare i det. Har snickaren med mig så han är min första hjälpande hand.

Nej jag vill inte minska mitt bud men har beroende på vad hans papper säger redan accepterat det. Sa ja för att få det ur världen men tror att han kommer ändra det som står och då börjar jag om.
Utanpåliggande montage är tyvärr ingen lösning då det blir igenom hela huset plus att det behöver komma in i mediacentralen som är infälld i väggen.

En liten kommentar angående att du nämner att de medvetet skulle lämnat något fel då de direkt gått till rätt ställe för att åtgärda det när du sagt åt dem:

Är inte elektriker, men tror att fenomenet kan vara rätt universellt:
Man har arbetat med något och gjort det klart (och själv är övertygad om att det fungerar)
Ett tag senare får man en kommentar om att något i det området inte fungerar som det var tänkt.
Då är det inte helt ovanligt att man antingen får ett Doh! i huvudet och inser vad som är fel eller åtminstone vet var man ska börja kolla för att lösa det.

Det betyder inte att man visste att det var fel när man lämnade det första gången.
Men, det är ju därför egenkontroll/testning finns, så att de ska upptäckas och åtgärdas innan kunden drabbas.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
En liten kommentar angående att du nämner att de medvetet skulle lämnat något fel då de direkt gått till rätt ställe för att åtgärda det när du sagt åt dem:

Är inte elektriker, men tror att fenomenet kan vara rätt universellt:
Man har arbetat med något och gjort det klart (och själv är övertygad om att det fungerar)
Ett tag senare får man en kommentar om att något i det området inte fungerar som det var tänkt.
Då är det inte helt ovanligt att man antingen får ett Doh! i huvudet och inser vad som är fel eller åtminstone vet var man ska börja kolla för att lösa det.

Det betyder inte att man visste att det var fel när man lämnade det första gången.
Men, det är ju därför egenkontroll/testning finns, så att de ska upptäckas och åtgärdas innan kunden drabbas.
Som sagt det var en känsla och jag vet vad du menar.
När man gör det så känns det bra men när det visar sig att något är fel så kommer kvalificerade gissningar upp i huvudet direkt om vart felen kan vara.

Det vara bara känslan som infann sig när det gick på och jobbade med det.

Nu när du skriver så här så tänkte jag inte alls på då.
Men som du även skrivit avprovningen skulle uppdagat dessa felen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.