Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Elektriker har inte följt ritningen

1. S
    Medlem · Blekinge · 129 inlägg

Sauer200str

Medlem
    Hej Alla!

Vi har precis byggt ett nytt LB-hus och flyttat in.
    Resan som många vet är ju krokig innan allt ät klart.

Slutbesiktningen påvisade några saker som delvis är åtgärdat idag.
    Till den tråkiga delen.

Elektrikerna som varit här har tyvärr gjort massa fel, medvetet eller omedvetet kan nog diskuteras.
    Tyvärr upptäcktes inte mer än ett fel på slutbesiktningen så det är allt som står där.
    De andra felen uppdagades efter inflytt.
    Felen som är i dagsläget är.
    1 lamputtag saknas (över köksbordet)

1 nätverksuttag saknas (såklart i vardagsrummet där tv är tänkt)

1 tomrör (till framtida växelriktare för solceller)

Ingen diskbänksbelysning levererad (skulle ej installeras då vi ville ha annan men säljaren rekommenderad att behålla den för att få fram matningen)

Strömbrytarna är felaktig modell (enkeltrapp istället för kron eller dubbeltrapp då vi har förberedelse för fönsterspottar i hela huset och enligt ritningen så inkluderar det även brytare.)

Vägguttag på utsidan ska enligt ritningen vara brutna med strömbrytare (fel brytare igen således ingen knapp och heller ej brutet uttag)

Det var även felkopplat på två trappkopplingar i hallen innanför ytterdörren (två olika områden)
    Där hade de även satt en brytare med fjäder fast att det inte finns någon dimmer i installationen.
    Dessa 2 felkopplingar är åtgärdade idag samt att en komplett avprovning på hela huset är gjord igen då det kändes väldigt olustigt med alla fel som uppdagats.

Jag har haft flera samtal med elektrikern bla ett möte på plats i huset efter de 3 översta felen hittades.
    Pga att huset är helt nytt och det svåraste problemet att lösa är nätverksuttaget som är i andra änden av huset i förhållande till centralen så hade jag ett förslag på ekonomisk kompensation om han inte kunde lösa det.
    Hans första förslag var att gå upp via en klädkammare (öppna väggen) till vinden sen gå där över och gå ner i ett annat rum och ta uttagen där.
    Men det är bara till flytta problemet till annat ställe i huset.
    Lamputtaget går att lösa då det finns andra i samma rum som ett rör kan komma ifrån genom att dra det mellan läkten i taket och fiska fram på rätt plats.
    Tomröret till solcellerna är till att öppna upp väggen (kaklat badrum på andra sidan)
    Men det är inget som vi lägger energi på så mer än att det frångått beställningen.

Vi har valt till spottar på ett antal ställen, några extra vägguttag, ett par uttag för acesspunkter samt solcellsförberedelsen. Till en summa av 35000.
    Lamputtaget är enligt standardritningen bortsett från placeringen.
    I övrigt är det enligt standardritningarna som följer med huset.

Jag har fört dialog med elektrikern tyvärr mycket via telefon så vad som är sagt ordagrant går inte "bevisa" idag.
    Dock ligger inte problemet där.
    Mitt förslag på kompensation är ungefär motsvarande de 35000 i tilläggsarbete vi valde.
    Fördelat på 17500 faktura och elmaterial till marknadspris på ca 15000 enligt honom.
    Han erbjöd 8000 i avdrag på fakturan och materialet.
    Dock tror jag att de felaktiga brytarna är inräknade i materialvärdet vilket inte har något med detta att göra egentligen då det är något som de ska åtgärda. (Jag säger tror då detta inte är klarlagt och specificerat ännu så fortsättning följer.)

Jag har försökt hålla mig saklig och lugn för jag är inte ute efter att bråka men vill samtidigt ha upprättelse för deras felaktigheter.

Han har hunnit bli vansinnig och tycker att jag utnyttjar situationen vilket jag sa att ja det gör jag för vi vill samtidigt också kunna känna oss nöjda.
    Jag lyckades lugna ner honom under de samtalet till slut då jag avskyr sådana diskussioner. Jag förstår mycket väl att det är obekvämt och att han skäms över situationen men att reagera så löser inte situationen.
    Jag fick flera förklaringar till varför det blivit så och det var bla att många olika elektriker varit här, olika hustillverkare gör på olika sätt så det skiljer däremellan.
    Jag påtalade det att det är ju därför det finns ritningar och egenkontrollplan för att sådant ska undvikas eller iaf minimeras.

Exakt återgivning av samtalen kan jag inte ge och det jag berättar är en samling av flera samtal.

Sista kontakten var när de var i huset och kopplade in spishällen som kom först efter inflytt ( hade annan under tiden).
    Då gjordes även avprovning och åtgärd på felaktiga trappkopplingar.
    Till det intressanta där var att jag hade inte sagt var det var felkopplat mer än hallen och det finns 2 att välja på.
    De gick direkt på där det var fel och fick tom dra om trådar för det saknades. Samt diskuterade om vart de olika brytarna skulle sitta istället för att kolla på ritningen.
    Min spekulation är att de var medvetna om vart felen fanns redan för de hade lämnat det så, men som sagt det är en ren spekulation.

Jag hade under detta arbeta valt att acceptera hans förslag på kompensation.

Efter detta jobbet hade han papper som vi skulle skriva på där det stod att jag skulle överta all garanti på hela fastigheten samt då få materialet och de felaktiga brytarna sen lösa resten själv.
    Jag sa direkt att det kommer jag inte göra då jag inte har rört anläggningen samt att brytarna som är monterade är inte mina så de får komma hit och byta alla felaktiga brytare sen ta hand om de gamla då det inte är mina.
    Han förstod till slut hur jag tänkte och erkände att det blev fel där med den lappen.
    Jag läste inte så mycket mera noga då det var fel på pappret från början hann bara de summorna och att brytarna stod med på pappret.
    Jag förklarade att kompensationen avser endast de tre första sakerna då det var det som "inte" går att lösa på ett enkelt sätt.
    Övriga fel kvarstår för dem att åtgärda.
    Jag bad om ett nytt papper där det står i klartext vad kompensation avser och vad kompensationen är för något med materialet uppspecificerat för att det inte ska bli några oklarheter vad han ska leverera.

Detta tär väldigt mycket på mig då jag vill kunna känna mig nöjd trots felen, kompensationen skulle kunna göra det om den är så som det låter vilket återstår att se.

En sak jag vet är att han ska ges en chans till åtgärd. Sen var det innebär rent praktiskt är jag inte helt klar på då det skulle behöva innebära att vi får bo någon annanstans under tiden och de får sanera huset efteråt. Detta i mina ögon borde bli dyrare än det jag har begärt från början.

Jag har accepterat hans förslag men jag tror att hans förslag kommer ändras nu när den blir speciferat på papper och alltså inte motsvara summan det sas från början då tex brytarna inte ska ingå i den dealen.

Min stilla undran är vilka skyldigheter och rättigheter vi som olika parter har i detta fallet?
    Har någon varit med om något liknande?

Tack på förhand!

2. Cheesen
    Nybyggare · Boden · 1 958 inlägg
    Elfirman som gjorde vårt hus hade klantat sig på några ställen men det var då aldrig något snack om saken dom ordnade allt utan mankemang... Nu var jag ju på plats på bygget långt före slutbesiktning så alla fel utom ett var åtgärdade innan besiktning. Sista felet upptäckte jag när jag stoppade i dammsugaren i ett rum och jfb löste ut. visade sig att jord och nolla var kopplade fel i några uttag i det rummet... tog 35 minuter så var elektrikern på plats och fixade (han tyckte nog det var pinsamt)

3. S

Sauer200str

Medlem
    Det låter ju som det löste sig bra där.
    Jag önskar jag kunde gått igenom det noga med.
    Jag inser att jag varit för godtrogen med alltihop.
    Trodde inte så många fel kunde gå igenom en egenkontroll.
    Men tror och säger tror så har egenkontrollen skrivits på kontoret utan att ha varit i huset utan bara frågat de som jobbat om allt är okej.
    Det var nämligen vid kontrollbesiktningen inga märkta nätverksuttag och i egenkontrollplanen stod det som en punkt nätverksuttag uppmärkta och testade tror jag formuleringen var.
    Den skrevs under 5 dagar innan kontrollbesiktningen och ändå var det inte gjort när vi var där.
    Det är ju ganska lätt att se om man följer listan på punkter som ska kollas, alltså svårt att missa.

Men det är inget jag mer än kan tro då bevisa är svårt.

4. A
    Medlem · 2 431 inlägg
    Precis av denna anledning som man aldrig ska pilla med el själv. Tänk om det varit en hemmafixare som kopplat, då kunde någon dött.
    Tur att det nu var en elektriker som kopplat så felet inte var så allvarligt...
    :thinking:;)

5. Hus tomte
    Renoveringsnovis · Södra Stockholm · 429 inlägg

Hus tomte

Renoveringsnovis
    Så du menar att det är ok med en elektriker som är färgblind. :thinking::p:crysmile:

6. Bananskalare
    Allvetare · 2 391 inlägg
    han kanske menar att det är bättre att nån som är utbildad tar smällen:cool:

7. G
    Medlem · 250 inlägg

Greger_08

Medlem
    Klart att det är tråkigt att det inte blir som det var tänkt men kan du inte köra trådlöst istället?.

Var också inne att dra kabel men sen köpte jag ett mesh system från linksys som gav mig dels bra WIFI i hela huset, tomten och garaget + att man kunde koppla nätverkskabel till varje nod.

Dom kanske kan bjuda på ett system om dom tycker det blir för dyrt att riva och dra rör.

8. Hus tomte
    Renoveringsnovis · Södra Stockholm · 429 inlägg

Hus tomte

Renoveringsnovis
    Ja det kan ju bli en liten smäll om man har otur

• Laddar…
  9. E
    Hobbysnickare · Stockholm · 1 055 inlägg

Ejmelie

Hobbysnickare
    Ge förslag till elektrikerna att de ska fixa allt enligt de instruktionerna de fick. Att hålla på och deala med kompensation är svårt. Speciellt när ni ligger så långt ifrån varandra.

Så säg att du i första hand vill att han kommer tillbaka och fixar allt precis så som det var sagt från början. Om han inte gör det kommer du ta dit en annan elfirma som gör jobbet men att han då får stå för räkningen.
    Förmodar att han blir mer motiverad till att lösa problemet då.

10. S

Sauer200str

Medlem
    Tyvärr är ju dagens tvbox ansluten med kabel till fibermodemet, jag har kollat på den lösningen med för att ha det som alternativ.

Jag har en router och en acesspunkt ännu men plats för fler för det tillägget bad vi om också.
    Har en dosa i taket på två ställen med nätverkskabel som går till mediacentralens patchpanel.

Vi var så nöjda för att i grundritningarna fanns det gott om uttag för att kunna sköta den digitala världen vi har idag. Men när det glöms bort uttag så blir det tråkigt.

11. S

Sauer200str

Medlem
    Det har jag gjort men han insåg direkt att det kommer bli dyrt att lösa den delen med de missade uttagen, därav dealen.
    De sakerna som går att lösa ska han lösa så det blir enligt ritningen.

Jag har varit på väg att säga det till honom men han har ju sin lagliga rätt att få en chans.
    Dock hade jag gärna sett någon annan komma hit då förtroendet för hans elektriker är obefintligt i dagsläget.

Upptäckte precis att det saknas nätverksuttag till värmepumpen med så vi kan inte koppla upp den.
    Har problem med att den larmar lite ibland nu innan all luft gått ur så försökte få igång nibe uplink men när jag kollar så finns det inget uttag i patchpanelen som går till värmepumpen då alla uttag som finns där är i de olika rummen.

12. S
    Medlem · Dalarna · 3 884 inlägg

SueCia

Medlem
    det tråkiga för TS är ju att han beställt kabel till tv o nu får nöja sig med en riktigt jäkla dålig lösning. Att beställa nätverksuttag och få trådlöst är som att beställa en Ferrari och få en Dacia. Inte alla hade varit nöjda med det bytet:/

13. U
    Medlem · Kalmar · 83 inlägg

Utasja

Medlem
    Vi hade ett flertal konstigheter när vi byggt huset. Men vår elektriker är notoriskt svår att få tag på. Här omkring kallas han Jesus. Alla vet vem han är, men ingen har sett honom.
    Vi har gett upp.

14. S
    Medlem · 35 inlägg

Sarlac

Medlem
    Jag hade en väldigt jobbig historia med min elfirma, tog in advokater osv.

Jag skulle råda dig att hitta någon som är duktig i entreprenad branschen, och ta in på några timmar. Du har antagligen skydd i hemförsäkringen.
    Ritning trumfar allt om dom inte har skriftligt på avsteg. Dom kommer bli tvungna att åtgärda, så långt det är rimligt. Låter inte orimligt det du skrivit här.

Skulle kunna skriva en roman men du får gärna kontakta mig om det hjälper dig. Lycka till

15. M
    Medlem · 15 inlägg

Molle57

Medlem
    Om huset är nytt skall du få ett protokoll där elektrikern skall ha mätt upp all el. Dvs. Kallas megga. Detta intyg skall aven kommunen ha.
    Du kommer få frågor om något händer.vem är installatörer. Vad jag kommer ihåg vid nybygge får du ej flyttain innan detta är klart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.