Byggahus.se

Elektriker har glömt installera eluttag - rimligt avdrag?

1. n_sandstrom
    Medlem · Stockholms Län · 479 inlägg

n_sandstrom

Medlem
    Ni förstår inte min poäng.

Ja, det kan se estetiskt bra ut, utanpå väggarna osv.
    Det hade vart "snyggt fixat" om någon gjort det väl på en gammal lägenhet, där förutsättningarna inte var bättre.

• Laddar…
  2. Mikael_L
    Medlem · 40 836 inlägg
    Jo lite förstår jag den.
    Enligt beställning och plan skulle man inte ens behövt se några klamrade kablar i garderoberna. Men nu är det som det är, så nu handlar det om damage control, kanske inte att få exakt vad som avtalats, utan något som går att leva med.

• Laddar…
  3. P
    Medlem · 3 775 inlägg

pmd

Medlem
    Det går ju att riva väggpanelen, dra kabel och montera vägguttag, och sen sätta dit en ny panel. Det kostar förvisso en del, men det går.

Jag skulle kräva det av renoveringsfirman. Jag skulle inte bry mig ett dyft om det skulle försätta firman i konkurs pga alla åtgärder jag skulle kräva för att rätta till alla fel som begåtts.

Efter att ha krävt det skulle jag sätta mig och vänta. 100 000 kr är ett ganska starkt påtryckningsmedel.
    Jag skulle alltså syna firmans ägares bluff om att gå till domstol, men jag uppmanar inte direkt TS att göra så. Det kan finnas skäl som gör hans position svagare än jag tror.

4. B
    Medlem · 84 inlägg

brf1911

Medlem
    Jag nämnde nog inte den lilla detaljen om att när jag gav mitt förslag på lösning till ägaren av företaget, så bad jag om att de skulle fräsa in endast 2 av 4 uttag;
    Ett inuti klädkammaren
    Ett inuti garderoben

Detta skulle innebära att de bara behöver fräsa i klädkammaren (där även elcentralen finns) och jag får inga uttag i panelen. Detta var alltså mitt förslag.

...och det var detta som ägaren tvärvägrade enligt mitt inlägg #42.

5. L
    Medlem · 230 inlägg

least

Medlem
    Varför går det inte?
    Jag har läst tråden, men har inte sett nån beskrvning över hur väggen är konstruerad bakom panelen.

6. S
    Medlem · Stockholm · 1 936 inlägg

Sir Duke

Medlem
    Hur vill firman lösa det då?
    Förlåt det står säkert nånstans i tråden...

7. B
    Medlem · 84 inlägg

brf1911

Medlem
    Firman vill lösa det genom att jag får 0 uttag och 1000 kr i kompensation, enligt mitt svar #42.

8. S

Sir Duke

Medlem
    1000 ? (Ett tusen) ???

9. B
    Medlem · 84 inlägg

brf1911

Medlem
    Du läste rätt, 1.000 SEK (ettusen svenska kronor).

10. S

Sir Duke

Medlem
    Åh herrejävlar.
    Ursäkta kraftuttrycket så här inför helgen.
    Med tanke på alla andra fel skulle jag betala 0 (noll) kronor nu och göra en noggrann besiktning.

11. B
    Medlem · 84 inlägg

brf1911

Medlem
    Besiktningen är dessvärre godkänd. Under besiktningen frågade besiktningsmannen "har du fått alla eluttag du beställt?", varpå jag svarade "jag har faktiskt inte hunnit kolla" och entreprenören fyllde i "du har ju två års garanti".

Entreprenaden godkändes, dock med många anmärkningar. Dessa har faktiskt åtgärdats (efter mycket gnäll, stök och upprepade försök). När det emellertid kommer till eluttagen, står vi i ett dödläge.

12. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    När uttagen är på plats betalar du, eller fanns överenskommelse om delbetalningar?

13. S

Sir Duke

Medlem
    Aj då.
    Har du redan betalat något, hur mycket i så fall?
    Som de första svaren i tråden säger, du ska ju få det du har beställt, på det ena eller andra sättet. Firman vill inte rätta till det. Alternativ två är förstås att ta in en annan firma och dra av kostnaden.
    Lagen säger att du ska betala det belopp som är otvistigt. Du har därför inte rakt av rätt att lägga hela fakturan på is. Men håll inne ett belopp med mycket god marginal så att du säkert går skadeslös ur åtgärden med eluttagen.

14. Snigla
    Maskot · Skåne · 8 732 inlägg

Snigla

Maskot
    Mitt förslag skulle ha varit:

Företaget får kompensera dig genom att betala fakturan från ett annat företag som rättar till deras miss. (ta in offert från ett annat företag och vidarebefordra den som kompensationspris typ).

Eller så gör de om jobbet på det viset som ni kommit överens om från början - och anser de att det är omöjligt.. återgå till min ”punkt ovanför” (de får betala ett annat företag för att åtgärda deras fel/miss).

• Laddar…
  15. B
    Medlem · 84 inlägg

brf1911

Medlem
    Detta är mitt förslag också. Men vad spelar det för roll när företaget avvisar bådadera.

Ja, har betalat ca 500.000 så ca 100.000 är kvar. Planen är precis det du föreslår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.