Byggahus.se

Elektriker har glömt installera eluttag - rimligt avdrag?

1. B
    Medlem · 84 inlägg

brf1911

Medlem
    Ja, köket ingick också, likaså flytt av vägg, badrumsrenovering (badrummet förstorades), bygge av gästtoalett...allt!

2. S
    Medlem · 8 inlägg

SifVerT

Medlem
    Med tanke på hur dåligt utfört arbetet är överlag så känns det svårt att tänka mig att han vinner i en domstol. Kanske skrämseltaktik och inget han kommer att göra oavsett.

Han har offerterat att det ska installeras de 4 uttagen och det är inte gjort, dvs han har inte följt avtalet. Du ska därmed kunna åberopa avtalsbrott om du inte kan förlikas genom kompensation. Du har ju faktiskt betalt för de 4 uttagen för det fasta priset. Det vore rätt professionellt av hantverkaren utan att blinka att se till att det kommer en gubbe och installerar uttagen och slippa allt detta käbbel.

Jag vet inte vad det finns för dokumentation för renovering av skåp, dvs ditt godkännande och om det är löpande arbetskostnad. Ni har väl inget avtal för det? Har han muntligt avtalat att det ska ingå kan han inte tala sig ur det men det kan stå ord mot ord om det inte finns på papper.

3. L
    Husägare · Stockholm · 701 inlägg

Luddis_1

Husägare
    Ok, då bör ju garderober ingå. Vore orimligt om köksstommar levereras med samma typ av beskrivning men inte garderob stommar.

4. S
    Medlem · Stockholm · 1 936 inlägg

Sir Duke

Medlem
    Att han pratar om domstol är ett pokerspel, alltså bara en bluff. Han är nog van att få in 80 procent av fakturabeloppen och dra vidare.

5. B
    Medlem · 84 inlägg

brf1911

Medlem
    Muntligt så "prutade" vi till oss garderoberna innan vi skrev kontrakt (när vi jämförde företagen vi fått offerter ifrån). Efter att garderoberna byggts in, förnekades det faktum att de ingick från hans sida. Han har dock inte nämnt det på sistone, förutom nu när han ger det som "svar på tal" när jag vill ha mina eluttag.

Väldigt ofta säger han något som han sedan förnekar.

Vi har inget avtal på garderoberna. I kontraktet är följande blankt:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20210317-194445_Drive.png

6. H
    Moderator · Stockholm · 43 705 inlägg

hempularen

Moderator
    Om det uppkommer tillägg under arbetets gång. Så måste han visa att du beställt tilläggsarbeten. Firman kan inte bara hitta på extraarbeten. Har du möjlighet att bevisa att hotat med extrafakturor om du gör avdrag för felen, så kan det stärka din version om ni hamnar i rätten. Försök ordna vittnen, eller spela in samtalet.

7. S
    Medlem · 8 inlägg

SifVerT

Medlem
    Då är det ord mot ord. Men det är helt klart att han INTE är en ärlig hantverkare med rent mjöl i påsen. Det är tråkigt att man inte kan lita på folk utan att ha tamigfan allt på papper svart på vitt men dagens samhälle har blivit lite mörkare. Tips är som sagt att i framtiden begära att allt är dokumenterat på papper inklusive tillägg.

Hade han haft en gnutta heder hade han hållit sig till offerten och accepterat missen med uttagen och rättat till det i efterhand utan någon extra debitering av någon form. Nu när du blivit så att du vill ta in någon annan så har han fått sin personliga inbillade stolthet skadad och vill såklart inte se en annan göra det han borde gjort och få betala för det.

Som sagt, muntligt fungerar inte i praktiken även om det är lika giltigt som ett skriftligt avtal. Du behöver isåfall spela in samtalet.

• Laddar…
  8. H
    Moderator · Stockholm · 43 705 inlägg

hempularen

Moderator
    Fast bevisbördan om att en beställning finns ligger på firman.

9. Ramnemark
    Proffsamatör · Halland · 6 463 inlägg

Ramnemark

Proffsamatör
    Jag tror bara han gör allt han kan för att få in så mycket pengar som möjligt. Frågan är om han ens vill lägga pengar på en jurist och en stämning om han (som det verkar) har relativt stor risk att förlora. Då förlorar han mer pengar. Många företag går inte ens vidare med skulder som de har all rätt att driva in, det är helt enkelt för mycket jobb och risk. Sen finns det rättshaverister som går till tinget för minsta lilla. Så det är svårt att veta hur det kommer gå.

Jag hade förklarat att det antingen blir prisavdrag enligt offert, eller så får de installera uttagen. Sen hade du väll vite nedskrivet i kontraktet? Det borde bli en del på de 7 veckorna eller vad det nu var.

10. Snigla
    Maskot · Skåne · 8 733 inlägg

Snigla

Maskot
    Har bara en fråga eg och den är helt ärlig, varför har Ni låtit dem göra jobbet? Med tanke på din ”lilla lista” har Ni har ju uppenbarligen haft problem sedan start.

Alla varningsklockor ringde ju..

Eluttagen skulle vara det sista jag oroade mig för .. om jag skulle bo i den där lgh (skulle vara positivt att de inte monterat fler eldfällor).

Skulle oroa mig för att allt var gjort rätt, saker inte skulle ta eld när jag sov.. eller om ens min hemförsäkring skulle gälla om nått hände. :oops:

11. B
    Medlem · 84 inlägg

brf1911

Medlem
    Vet inte om du läst det jag tidigare skrivit men tar det igen.

Detta är ett etablerat företag som funnits i över 10 år. De har enbart positiva omdömen överallt, inte lyckats hitta en enda negativ (!). Problemen började dagen efter att kontraktet var påskrivet. Innan dess gav de ett mycket seriöst intryck - bjöd in oss till att kika på pågående projekt som faktiskt såg bra ut etc.

Vid flera tillfällen under renoveringens gång har vi försökt ta oss ur situationen, men enligt kontraktet är vi juridiskt bundna till att låta dem göra jobbet. Vi har funderat på om vi har tillräckligt med kött på benen för att kunna häva kontraktet, men eftersom vi faktiskt inte är säkra på att det väger tillräckligt tungt för kontraktsbrott (iaf sett till bevisning), så vågade vi helt enkelt inte. En (om möjligt) värre mardröm hade ju varit att de inte gjort något arbete alls, men att vi pga det påskrivna kontraktet hade varit skyldiga att betala dem 600.000 kr (priset på entreprenaden).

12. Mikael_L
    Medlem · 40 836 inlägg
    Båda parter är bundna av ett avtal. Så det är inte bara att avbryta "redan i början".
    Kan man samla ihop tillräckligt med skäl, som är juridiskt hållbara så kan man våga.

edit:
    Sedär, det hann bli skrivet något liknande i inlägget innan ... :oops:

13. B
    Medlem · 84 inlägg

brf1911

Medlem
    Du menar alltså att du vill läsa kontraktet på 4 sidor, offerterna på 9 sidor samt uppdragsbeskrivningen på 21 sidor?

...alltså jag kan absolut publicera dem om intresse finns men trodde i ärlighetens namn inte att någon skulle orka titta på det.

14. B
    Medlem · stockholm · 372 inlägg

brfbo

Medlem
    En lösning kanske, skulle det kunna gå att först dra elen ner i vägg på baksidan av de väggar där uttagen ska sitta,
    och sen dra elen genom väggen direkt ut till den plats i panelen du vill ha uttagen?

OBS jag är inte elinstallatör dock lösningsinriktad

• Laddar…
  15. T
    Medlem · 75 inlägg

tanker

Medlem
    Tror tyvärr inte att du kommer längre med entreprenören.

Det är väl ändå inte mer än 1/2 dag för en elektriker att dra lite kablar/knacka puts ur väggen.
    Och 6-8h för en bra målare att fixa till det sista ?

Kanske inte värt energin att gå till advokat om 10' på en renovering som kostat 600' ?
    -Se det som en liten "glitch" i en annars klar renovering, glöm det, gå vidare och sov gott utan hjärtinfarkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.