Byggahus.se

Elektriker har glömt installera eluttag - rimligt avdrag?

1. T
    Medlem · Uppsala · 302 inlägg

Tsdoesds

Medlem
    instämmer i den här bedömningen.

2. n_sandstrom
    Medlem · Stockholms Län · 479 inlägg

n_sandstrom

Medlem
    Jag förstår inte varför folk envisas med den här kommentaren på Byggahus.

Nog för att jag inte läst vartenda tråd på forumet, men det är ytterst sällan som det är "billiga öststatarna" som vart och ställt till.

Nej, det handlar gång på gång om att man betalt (minst) normalhöga arbetskostnader, höga materialpåslag, och fått hem en bunt klåpare som inte bryr sig det minsta om vad dom levererar.

(Och självklart, inte ALLA hantverkare. Inte ens dom flesta)

3. Ramnemark
    Proffsamatör · Halland · 6 455 inlägg

Ramnemark

Proffsamatör
    Tragiskt. Du verkar ha mer pengar att hålla inne med vite osv så räkna över allt och ta in en offert på elen och målning och håll sedan inne det. Så länge det är rimligt och du känner att du har skäl för det så är det ju upp till företaget att stämma dig på pengarna, och det är rätt kostsamt om man dessutom riskerar att förlora.
    KTL och KKL är väldigt starta :)

4. S
    Medlem · Västra Götaland · 882 inlägg

Soltorp40

Medlem
    Är inte skillnaden att tidigare krävde förordningen att ansvarig, med behörigheten, var anställd i företaget, medan den nya skrivningen att auktoriserad skall vara "knuten till" innebär att ett förfarande med konsult/inhyrning går att göra inom förordningens skrivning.

Det nya synsättet gör också att en auktoriserad person kan ansvara på flera företag, något som kanske kan vara rimligt för en företagsgrupp (säg att samma ägare driver el + vvs + kyl - verksamhet mer eller mindre som en firma, men formellt som tre olika bolag). Förut krävdes det 3 elbehöriga, var och en anställd i respektive bolag, nu räcker det med en, som tar ansvar för eljobben för alla gubbarna, genom att vvs och kyl-bolagen hyr in hans kompetens från el-bolaget.

5. Mikael_L
    Medlem · 40 830 inlägg
    Ja det är också en skillnad mot innan nya lagen. Det är mycket att ta upp ifall vi ska gå in på alla skillnader, jag tog bara upp det om ansvaret, framförallt att det finns en stor missuppfattning om att det skulle vara den behörige/auktoriserade som skulle ha något ansvar för att installationen är korrekt. Så har det aldrig varit (möjligen för mycket länge sedan, mer än 50år. 1984 föll en dom om att den behörige inte hade ansvar för felkopplingen, utan bara den som gjorde felet, jag kan ge en länk till domen för de som är intresserade, men jag har lagt upp det i forumet tidigare).
    Så ansvaret har varit att bedöma om den som gör jobbet kan tillräckligt mycket. Och numera är det oklart vad ansvaret ens är.

Men däremot är det för den typiska lilla elfirman inte så stor skillnad, ja troligen aningens större ansvar numera. Iom att den auktoriserade ofta även är firmans ägare, så får den personen ansvaret i knät genom att vara företagsledning också.

6. S
    Medlem · Västra Götaland · 882 inlägg

Soltorp40

Medlem
    En skicklig elinstallatör med stilkänsla kanske kan dra in utanpåliggande ledning (vertikalt) i garderoberna, och komma ut med bara en kort bit synlig till vägguttagen. Med lite bra borrning brukar man kunna få ut en ledning "under" ett vägguttag - inte genom uttagets kant utan ur väggen en bit under. Ledning brukar kunna huggas in i panelernas listverk, så att inte kabeln sticker ut alls mycket där.

Eller går det att öppna väggen bakom garderoben så att man kan få in slang till en senildosa bakom uttaget (det beror ju helt på hur väggen är uppbyggd, om det är modernt med reglar och skiva, eller gammal vägg med stående 1" bräder + vassmatta + puts + panel ...

Är det möjligt att lägga in ledning bakom taklist fram till någon dosa?

Är det kanske så högt i tak, och så små rum, att ingen människa skulle se och tänka på en vanlig enkel utanpåliggande ledning mot taklisten?

Jag förstår Din sura känsla, men när livet går vidare tror jag inte Du i längden kommer att reta Dig på en elledning i hallen. Håller med i skrivningen att det är surt att få en Skoda när man beställt och förväntas betala för en Audi. Om man själv har höga kvalitetskrav på det arbete man utför åt andra är det väldigt surt att utsättas för motsatsen. Man vill inte ha Skodan ens om prislappen sänks till REA-nivå för Skodor.

Kanske är läxan som Du, och vi andra tack vara Din godhet att skriva om detta på forumet, kan lära oss att värdet av en ständig övervakning under hela byggprocessen inte kan underskattas nuförtiden. En ansvarig besiktningsman/beställarombud/inspektör som närmast dagligen är och håller leverantören i örat, eftersom man som kund idag (uppenbarligen) inte kan lita på att ens en leverantör som ser bra ut på referenserna har kunnigt folk varken för att göra jobbet, eller för att styra det. "Förtroende är bra, kontroll är bättre" som det sägs i en gammal ramsa från grannlandet i söder. Redan i kontraktet måste skrivas in att en sådan funktion kommer att finnas på bygget, liksom det måste regleras lika mycket om tider som om utförande, material etc.

Dagens bygg-sväng, speciellt kanske i "överhettade" områden är omstöpt. Förr anlitade man hantverkare, som svarade med sin yrkesstolthet för varje moment. Idag får man "byggnadsarbetare" som är stöpta i miljonprogrammets formar, där volym går före allt annat, och där kunden får lära sig att hålla till godo med det som bjuds eller låta någon annan ta den nybyggda lägenheten med sina plastkarmar, enhetsmått, fyllbitar och latexfogar där det inte passar...

Dessutom har vi idag öppnat för att Europa genom EU skall utjämnas, och för oss i Sverige som tidigare haft en standard över medelnivån innebär det standardsänkning. Men vad gör det - pilsnern blir ju billigare och hela kontinenten blir "jämlik". Vi har "alla" valt detta i omröstning, så ingen får klaga.

Dock har Sverige inte utjämnat beskattning - här ligger vi väldigt högt över medel - och vår regering talar om att skatteuttaget behöver öka ännu mer. Därför lockas både slutkunder och företag att hyra in arbetskraft från andra länder till lägre kostnad. Killar som "ligger ute" och får bra betalt på sin hemmaskala, med skatt till och förmåner från sitt hemland blir det ett fyndpris för oss. Effekten är att vi som köpare här får levererat något helt annat än vad man kunde få förr. På lång sikt jämnar allt ut sig, våra bostäder kommer (ner till) medelkvalitet, säg ungefär "standard Slovakien", lönerna jämnas ut och alla blir nöjda eftersom ingen har bättre än någon annan i hela Europa (?) När vi som upplevt bättre dagar dör undan blir våra barn kvar, och de vet inget annat än den nya, lägre, standarden, så de kommer inte att klaga eftersom ingen kan vara avundsjuk om alla har det lika (dåligt).

När vi på detta sätt har tagit bort yrkesstoltheten från byggarna, och anställt en gubbe till som hela tiden övervakar att de andra gör rätt, då blir sluträkningen ungefär lika stor som förr, kvaliteten sämre, allt tar längre tid för att varje jobb funkar som en yrkesskola, MEN: Vi har en man till i jobb - seger !!

(Varning för viss ironi delar av texten på slutet...)

7. B
    Medlem · Västra Götaland · 33 inlägg

Bernt_Karlsson

Medlem
    Vad blir det ekonomi i det? Anlita någon annan till en betydligt högre kostnad?

8. B
    Medlem · 84 inlägg

brf1911

Medlem
    I ärlighetens namn så hade det varit värt det, bara för att slippa ha med dem att göra.

...men just nu vill de ersätta mig med 1000 kr vilket jag tycker är ett hån.

9. E
    Medlem · 5 581 inlägg
    Reality check?

• Laddar…
  10. B
    Medlem · 84 inlägg

brf1911

Medlem
    Han (ägaren) menar nu på att om jag gör ett avdrag i storleken på den offerten jag får av en annan elektriker, så kommer han att kräva mig pengar på de "extraarbeten" de utfört. Han hänvisar till de garderober de "byggt" (IKEA-garderober; PAX, PLATSA och BESTÅ). De höjde garderoberna och skåpen och löste täcksidor på dem i MDF, men målade inte MDF:en utan det fick vi glatt göra själva...

Han hävdar alltså att garderoberna och skåpen inte finns med i kontraktet. Är jag galen eller kan någon hjälpa mig att tyda om detta finns med?

Tvisten gäller alltså garderoberna i sovrum 1, garderoberna i sovrum 3 samt garderober och väggskåp i hallen.

Kontrakt:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Omfattning.png

Utdrag ur dokumentet "Uppdragsbeskrivning 2.0:
    Uppdragsbeskrivning 2.0 plan.png

Uppdragsbeskrivning 2.0 gard.png

Uppdragsbeskrivning 2.0 hall.png

Redigerat 17 mar 14:02
  11. S
    Medlem · Stockholm · 1 936 inlägg

Sir Duke

Medlem
    Och ändå undrar folk varför vissa drar lite ful-el själva... ;)

12. D
    Medlem · 301 inlägg

droopy

Medlem
    Ingenting är omöjligt. Firman är bara ute efter att komma undan så billigt som möjligt.
    Jag skulle kräva att få uttagen installerade. Om de vägrar ringa en annan firma och få pris på det och sedan begära det priset +10-20%

13. T
    Medlem · 75 inlägg

tanker

Medlem
    Snygg renovering! (synd på alla klåpare bara)

Jag hade fräst in ROT-dosor i väggpanelen och sedan lossat golvlisterna och dragit kablar (EKK) utan slang där.
    Måste kanske knacka ur lite från väggen för att få plats med dem men under garderoberna borde det finnas plats.

-En duktig målare snyggar sedan till allt så det inte syns!

14. S
    Medlem · 8 inlägg

SifVerT

Medlem
    Synd att sådana här skojare förstör ryktet för riktiga hantverkare. Folk börjar tro att alla är sådär.

15. B
    Medlem · Västra Götaland · 65 inlägg

beemwepaouer

Medlem
    Trist situation, lider med dig...

Firman har antagligen varit med om samma sak flera gånger innan så de är vana.
    De kommer ALLTID att ha ett nytt bra inövat argument till alla förslag du kommer med.

Är inte första gången för dem men tyvärr för dig...

Varje gång du viker ner dig kan du inte backa tillbaka på viket, nya argument från firman mer nedvik från dig, det kommer att fortsätta tills 100000 blivit en tummetott...

Som sagt, lider med dig...
    Kanske kan du hitta någon bra erfaren utomstående stötteperson som kan hjälpa dig att inte vika ner för mycket?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.