Byggahus.se

Elektriker har glömt installera eluttag - rimligt avdrag?

1. B
    Medlem · 84 inlägg

brf1911

Medlem
    Hej!

I samband med en totalrenovering, drogs elen om och frästes in. Nu är hela renoveringen klar, och när jag skulle leta efter eluttag i ett specifikt område så saknades alla...

Tråkigt när jag gjort en detaljerad ritning med placeringarna. De som saknas är de fyra rödmarkerade eluttagen till höger i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Elplanering.jpg

Det är synd att alla fyra var i samma område (hall och klädkammare) så det blir ju svårt att dra grenuttag själv om man vill ha en golvlampa eller liknande där.

Företaget jag anlitat för totalentreprenaden menar att det är omöjligt att göra något åt saken nu när allt är färdigt. De har frågat mig vad jag kan tänka mig för avdrag på fakturan för avsaknaden.

Vad är en rimlig peng för missen?

• Laddar…
  2. K
    Medlem · stockholm · 2 610 inlägg

Kane

Medlem
    Rimlig peng är väl kostnaden att installera 3 uttag där. Varför skulle det vara omöjligt att göra nu?

3. A
    Medlem · 855 inlägg
    Omöjligt låter lite överdrivet, borde väl gå att dra fram kabel genom eller bakom garderoberna.

• Laddar…
  4. R
    Nybyggare · Stenhamra · 167 inlägg

robba5

Nybyggare
    Att det skulle vara omöjligt att göra någonting åt stämmer nog inte, men det kanske kostar mer än det smakar. Frågan är väl hur mycket det kostar att fräsa in nya kablar inkl. installation och återställning? Dra av 10% av den kostnaden och kräv det som avdrag.

5. K

Kane

Medlem
    Hade du fast pris på jobbet eller var det löpande?

• Laddar…
  6. B
    Medlem · 84 inlägg

brf1911

Medlem
    Det var visst 4 uttag, så har uppdaterat inlägget nu.

Ingen aning. Dock har samarbetet med företaget i fråga varit en mardröm, så jag låter gärna någon annan göra jobbet om jag ska vara ärlig...

Vad kan det kosta att installera 4 uttag med infräsning och återställande av ytskikt?

7. B
    Medlem · 84 inlägg

brf1911

Medlem
    Fast pris.

8. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 689 inlägg

imported_Benno

Medlem
    Ta in en offert från någon annan. Både infällt och utanpåliggande så kan du behålla mellanskillnaden om det är lockande. :)
    Konstigt att de inte vill göra jobbet själva. Det vore mest lönsamt för dem.

9. K

Kane

Medlem
    Offert från någon annan då och dra av den kostnaden från din faktura. Tycker de att det är för högt kan de göra jobbet själv.

10. B
    Medlem · 84 inlägg

brf1911

Medlem
    Ser att många föreslår att jag ska ta in en offert från en annan firma. Det är väl så det får bli, men jag hoppades på att få ett hum om vad som är rimligt så någon stackare slipper åka hit och lämna offert i onödan.

11. H
    Moderator · Stockholm · 43 920 inlägg

hempularen

Moderator
    Att fräsa går väl på någon timme. Men räkna en dag för planering resor, ställvis osv, på den tiden hinner de kanske montera slang och dosor också. Sedan typ en halv dag för grov återställning. Och så två eller tre besök av målare. Underarbete och målning/tapetsering. Och så elektrikern någon timme till slut för att montera uttagen.
    Jag gissar på 15000. Vilket är mycket mindre än ” omöjligt”.

12. B
    Medlem · 84 inlägg

brf1911

Medlem
    Det största problemet är väl att två av uttagen som saknas ska in i en bröstpanel. Det är med andra ord inte bara att fräsa in något i en vägg. De två uttagen i hallen har jag markerat på bilden:
    20210316_111303~2.jpg

Det ska se ut som på de andra ställena:
    20210316_111338.jpg

Lite mer komplext med andra ord.

13. E
    Medlem · jämtland · 20 404 inlägg

elmont

Medlem
    Kan du inte ha uttagen på garderobsväggen?

14. B
    Medlem · 84 inlägg

brf1911

Medlem
    Vet inte om du är seriös nu, men jag utgår ifrån att du är det.

Nej, det kommer inte på tal att ha dosor på garderoben.

15. T
    Medlem · Uppsala · 309 inlägg

Tsdoesds

Medlem
    Berätta mer om hela entreprenaden och varför företaget varit en mardröm att ha att göra med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.