Men lämnar inte kvar överskottet…

vad är comme il faut?

om man fakturerar för en heldag när jobbet tar 6 timmar är inget att orda om, men 2x50m EXQ när man använt 2x20m, 1 FP vardera av klammer, plugg och skruv (250 st/fp) när man förbrukat 20 osv.
Är jag onödigt gnidig, eller är det en systematik i detta?
Jobbet väl utfört i övrigt, men när man tar upp 1 kontramutter à 6.22 så känner jag att noggrannheten är enkelriktad…

• Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Micha_71 och 21 till
  • Laddar…
Det är bara att kräva att fakturerat material överlämnas eller dras av på fakturan. Det är inte okej.

• Gilla
Micha_71 och 38 till
  • Laddar…
niklasn niklasn skrev:
Är jag onödigt gnidig, eller är det en systematik i detta?
Nej, kanske.
Dra av på fakturan, eller begär att få överskottet levererat.

Möjligen kan orsaken vara att man "märker" materialuttag hos grossist med kund/arbetsordernummer, men att det automatiskt blir underlag för fakturering är i bästa fall slarv, i sämsta fall en medveten lagd grund för div fusk.

• Gilla
  • Ledsen
Micha_71 och 4 till
  • Laddar…
Vad är det för EXQ som har använts? Det finns EXQ som säljs på 50m rulle, är det två st sådana som används så har elektrikern absolut gjort fel, sen finns de även på 25m rulle. Är det olika sorter?

Edit: Läste bättre nu, det är alltså 2x50m , men är det olika sorter?

Edit2: Visa gärna fakturan om du vill.

Redigerat:
  • Gilla
panilsso och 1 till
  • Laddar…
Om jag uppfattar rätt så har han satt upp 40m kabel. VI får hoppas att det gick åt mer än 20 klamrar till det.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Du måste förstå att elektrikern behöver kabel och klammer till sin sommarstuga!

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Mazdarune och 13 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om jag uppfattar rätt så har han satt upp 40m kabel. VI får hoppas att det gick åt mer än 20 klamrar till det.
Reagerade på samma sak.

40 m kabel borde normalt innebära ca 200 plugg/klammer och ev ca 200 skruv beroende på typ av klammer.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Per-Elofsson skrev:
Reagerade på samma sak.

Eftersom det står att det är 2x20 meter och att det är 250st klammer per förpackning så är det det helt klart rimligt, jag antar att det bara är kabel man förbrukat 20 av (x2)

• Gilla
niklasn
  • Laddar…
Jag får för mig att TS räknat klammern, resten av kabeln kan ju ligga i rör tex?

niklasn niklasn skrev:
plugg och skruv (250 st/fp) när man förbrukat 20 osv

• Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag får för mig att TS räknat klammern, resten av kabeln kan ju liga i rör tex?
fast jag vet ju hur långa rören är, jag har ju själv grävt ner dem… jag vet ju också vad respektive rör har i sig.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
fast jag vet ju hur långa rören är, jag har ju själv grävt ner dem… jag vet ju också vad respektive rör har i sig.
Bara be om hel kredit och att elektrikern förlägger kabel godkänd för förläggning i rör i mark då, och påpeka att du vet hur långt röret är..

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
M Magnus Jo skrev:
Vad är det för EXQ som har använts? Det finns EXQ som säljs på 50m rulle, är det två st sådana som används så har elektrikern absolut gjort fel, sen finns de även på 25m rulle. Är det olika sorter?

Edit: Läste bättre nu, det är alltså 2x50m , men är det olika sorter?

Edit2: Visa gärna fakturan om du vill.
Det är olika sorters kabel, och den ligger i markrör till största del.

Frågan gäller om det är comme il faut att fakturera för hela förpackningen men inte lämna kvar överskottet.

• Svensk byggnadsrelaterad materiallista med artikelnummer, beskrivning, antal enheter, styckpris och totalpris.
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Klammerförpackningarna var ju rätt billiga men jag tycker det ser illa ut, oskick. I längden blir det ju en hög prylar för firman också.
Fö var ju priserna rätt skapliga?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.