Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Elektriker fakturar för många fler timmar än vad han jobbar

1. Solskugga
    Medlem · 28 inlägg

Solskugga

Medlem
    Hej!
    Har en liten fundering.
    Vi håller på att om lite el i vårt hus. Elektrikern som har hjälp oss har varit så bra och vi är jättenöjda.

Sedan kom första fakturan. Då hade han jobbat 3 dagar och alla dagar var vi hemma och klockade bär han kom och gick.
    Han jobbade ca 2 h första, 5,5 h andra och 8 h sista. På fakturan har han fakturerat oss för 5,5 h, 8 h och 12 h. Jag var så rädd att konfrontera honom om detta så vi betalade den snällt. Ångrar mig så mycket nu i efterhand.

Han var inte fördig så han kom tillbaka igår och gjorde en del och stannade 6 h. Nu skickade han en faktura här på 12 h.
    Jag valde att konfrontera honom om det så ringde idg och frågade. Han sa att han skulle ringa upp mig ikväll men har inte ringt upp. Jag ska ringa honom imorgon igen.

Npgra kloka råd eller funderingar?
    Kan tillägga att han har cirka 5 min enkelväg till oss så förstår om han lägger på någon extra avgift för det givetvis, men inga sådana avgifter bara massa extra timmar… någon som varit med om liknande?

2. C
    Medlem · Stockholm · 241 inlägg

chokonanana

Medlem
    Märkligt att man som kund alltod ska tycka det är jobbigt att ifrågasätta fakturor och arbetstimmar. Stå på dig och be om att få ett svar. Han har säkert satt i regelverk att överfakturera.

Själv hade jag en snickare som skulle riva ner en vägg åt oss alldeles nyligen. Han kommer hit och tittar och säger att det kostar 4500kr efter rut. När fakturan kommer är den nästan det dubbla. Då har han lagt till tjänstebil, alla möjliga förbrukningsmaterial osv. Men inte sa han ett ord om det när han tittade mig i ögonen och sa 4500kr inkl moms efter rut. Jag blir så trött på otydliga hantverkare.

Han återkommer nog inte för att det känns jobbigt när han vet att hab gjort fel ska du se.

3. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 30 050 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Det verkar ju som att han har fakturerat för mycket men det kan vara bra att känna till att man får betala lika mycket för restid, inköpstid och tid för att plocka i och ur bilen som för tid på plats och därför brukar de inte särredovisas.

• Laddar…
  4. Y
    Medlem · Stockholm · 373 inlägg

Yaken

Medlem
    Många glömmer bort inköpstiden. Det går ju lätt ca 2 timmar varje dag hos Ahlsell, han måste ju hinna med att äta bullar, dricka kaffe, titta på någon intressant demo, tjabba med kollegerna mm också.

Återkom han förresten med någon rimlig förklaring?

5. splinter
    Byggveteran · Västkusten · 263 inlägg

splinter

Byggveteran
    Be honom specificera vad han har gjort respektive timme. Det gör våra uppdragsgivare ibland och det är inte alls konstigt.

6. ÖsterGotland
    Medlem · 3 inlägg

ÖsterGotland

Medlem
    Alltid värt att påpeka sånt som inte stämmer.

Antingen så kan han redogöra för varför det behövde köpa saker varje dag eller så går han med på att dra av alla överflödiga timmar.

Fick precis igen 55h påstått arbete från en firma, så lätt att kolla vart bilar är med GPS-puckar. Blev mycket på 575:-/h.

Alla hantverkare som fular ut sig såhär saboterar för en bransch som gärna vill framstå som seriös. Samma individer som klagade på utländsk arbetskraft (som sliter 07-17 6 dagar i veckan). ”De snor våra jobb” låter bekant :D

7. A
    Medlem · Värmland · 1 392 inlägg

AG A

Medlem
    Det tillkommer alltid tid som man som kund inte ser. Exempelvis inköp av material, planering, mängdberäkningar etc. etc.
    Fem-sex timmars arbete innebär dessutom att det inte går att åka till fler kunder den dagen, varpå 8 timmar debiteras.
    En till två timmar extra per dag är därför inte orimligt
    Det nu TS är ute för är dock försök till bedrägeri! Det bör också framföras till elektrikern, även om han rättar till "felet". Det "kan" vara ett misstag, även om det är osannolikt. Elektrikern är ändå ansvarig för att granska fakturor som han skickar ut.

• Laddar…
  8. makhno_
    Medlem · 442 inlägg

makhno_

Medlem
    Haha, det var det dummaste jag hört. Vill man ha betalt alla jobbade timmar får man bli anställd. Det ingår i att driva företag att inte alla timmar går att ställa direkt på kund. Det måste ju vara bedrägeri att fakturera timmar man inte jobbat.

9. K
    Medlem · Västerbotten · 1 665 inlägg

Krille4

Medlem
    Jo att debitera kunder 1-2 tim per dag för arbete man inte gjort med motiveringen att en dag är 8 tim är helt orimligt.

/Krille

10. S
    Medlem · Dalarna · 4 023 inlägg

SueCia

Medlem
    Är man klar på 5 timmar så har man en hel timme på sig att returnera material, skriva tid och fakturaunderlag. Sen två timmar över till nästa jobb om man prompt måste jobba 8 timmar. Är man lite flexibel kan man ta ett 4 timmarsjobb och sen sluta 2 timmar tidigare dagen efter t.ex osv. osv.

Aldrig att en kund ska behöva gå med på att betala för att fylla ut dagarna xD

11. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 13 746 inlägg

FredrikRPremiumikon: Skruvdragare

Tidsoptimist
    Karma is a bitch!?
    Screenshot_20221114-162358.png

Med lite tur kan han redovisa för de timmarna han inte varit på plats, men risken...

12. T
    Husägare · Stockholm · 4 340 inlägg

twoody

Husägare
    Betala inte en krona på nästa faktura och be hen dra åt h———e.
    Sådana här idioter som förstör hela branschen.

13. S
    Medlem · Blekinge · 1 801 inlägg

steve5432

Medlem
    Du behöver ju inte gå på med en nitisk ton, bara säga, du jag tror det blev något fel med de timmar som står på fakturan, och se reaktionen. Säger han att de stämmer får du kontra med att de omöjligt kan stämma för jag var ju hemma och hade ganska bra koll på när du kom och gick.

Så fruktansvärt mycket material kan det ju inte gått åt, det har han väl planerat in redan innan jobbet så att han kör och handlar hos sin grossist det han behöver. Sen har han en välfylld bil med standardgrejor också.

Nån avrundad timme per dag får man nog räkna med, men så många timmars påslag är inget annat än bluffigt. Magstarkt att försöka med det när du var hemma, måste jag säga.

/S

• Laddar…
  14. Solskugga
    Medlem · 28 inlägg

Solskugga

Medlem
    Hej! Så trist situation för dig. Det är mycket påslag bär det böir det dubbla, man önskar ju alltid att hantverkare ska vara rättframma med alla kostnader.

Vår elektriker återkom sedan. Han har 10 mil tur och retur till oss så han sa att han tar en milavgift på 140 kr, som han omvandlar till 2,5 arbetade h på fakturan. Sedan tar han betalt för själva timmarna han kör bil så blir 1 h hit och en h hem. Så slltså tar har 4,5 h = ca 2660 bara för att köra ut till oss. Den här kostnaden hade vi ingen aning om. :( Vi har haft sntvärkare här innan och de har bara tagit betalt för de timmarna de har varit här. Så jag känner mig också dum att jag inte frågade om det här innan…

För en gång kom han bara förbi och gjorde ett jobb på 1 h. Då tog han alltså betalt för 1h + 4,5 h, och sa ingenting om det här.
    Nu har jag lärt mig att alltid fråga.

15. Solskugga
    Medlem · 28 inlägg

Solskugga

Medlem
    Tack för svar. Ja, han tar öven 30 minuter betalt för att skica faktura

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.