Byggahus.se

Elektriker fäste spikkabelklamrar genom tätskikt utan att täta

45k läst  166 svar

1. U
    Medlem · Nivå 9
    Schneider har speciella skruv till detta. Tror att de heter något med tks-is men är inte helt säker på beteckningen

2. B
    Medlem Nivå 1
    På ESV hemsida står det också...

Vid omedelbar personfara

Om du upptäcker brister som är så allvarliga att det finns en omedelbar personfara, en redan skedd elolycka eller en pågående brottslig handling, ska du istället ringa 112.

https://www.elsakerhetsverket.se/kontakta-oss/gor-en-anmalan/anmal-brister-i-elanlaggning/

Varför ska vi ha en ellagstiftning om den inte efterföljs. Ska såna här tomtar få gå lösa?
    Hur många andra konstiga installationer ska han få göra innan nån stoppar honom?

3. S
    Medlem · Nivå 12
    Känns ju som installatören visste om bristerna i installationen då du fick fakturan makulerad så enkelt.

Har du kollat upp firman på ESVs sida, vad får firman göra för installationer?

4. D
    Medlem Nivå 8
    Om den elinstallationen hade dödat någon i din familj eller hos näste person som anlitar, hade du då skrivit en dålig recension på hans hemsida också? :rolleyes:

5. S
    Medlem Nivå 3
    Känns som alla tror att det är TS själv som skapat denna "dödsfälla" ?

6. C
    Medlem · Nivå 7
    En gummikabel får visst dras i en kabelkanal !!!! Visa mig motsatsen....
    Och JA jag menar att man använder en gummikabel, som döljs i en kabelkanal tejpad på väggen.

Självklart menar jag att man INTE skall använda använda enkelisolerad i vanlig kabelkanal.

Men om man använder gummikabel så är denna en anslutningskabel, och inte fast anlagd, kabelkanalen är då inte längre en elektrisk del (gummikabeln har dubbla isoleringsskikt), Du behöver då inte skruva fast kabelkanalen i väggen.
    På änden av gummikabeln fäster du en IP-klassad stickpropp, eller ansluter den fast i dosen med hjälp av dragavlastning.

Installationskabel är enkelledare och tål inte att den rör sig då kan den gå av, därför kräver en installationkabel som monteras i kabelkanal att kabelkanalen skruvas gast, detta krav har du inte på en anslutningskabel som innehåller ledare som är fintrådig.

7. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Man brukar väl inte använda gummikabel i en fast installation mellan en kopplingsdosa och ett fast monterat vägguttag?

8. lilytwig
    Medlem Nivå 7
    Man kan ofta se gummikabel i fasta installationer i krävande miljö. Som stall, industrikök mm

9. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    Från anslutningsdosan till fasta vägguttaget är det en fast förläggning.
    Gummikabel användas inte i fast förläggning mellan två fasta enheter (förutom som anslutningskabel).
    En installationskabel kan bestå av två eller fler enkelledare, men en installationskabel kan även bestå av två eller fler fåtrådiga ledare tex FQQ, FQLQ.

• Laddar…
  10. GK100
    Medlem · Nivå 20
    Då ser man oftast på felaktigheter om det inte är anslutningssladd mot fasta installationen av någon stationär förbrukare.

11. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    Ja men bara som anslutningskabel mellan tex kopplingsdosa och maskin.

Förövrigt så ska/bör installationskabel i lantbruk vara skyddade mot gnagare mm

12. A
    Medlem Nivå 11
    Nu har TS fått många tips. Inklusive att polisanmäla killen m.m.

Jag är övertygat om att grabben "elektrikern" har fått sig en läxa...

13. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    Alla stickproppar har någon typ av kappslingsklass.

Ett vanligt IP44-uttag (likt den TS har) är bara IP44-klassad så länge som ingen stickpropp är ansluten samt alla lock stängda, så fort någon stickpropp sitter i så sjunker IP-klassningen.

• Laddar…
  14. A
    Medlem Nivå 11
    1. Jag vill inte upplevas som tjatig. Kan du tänka dig fota hela elcentralen? Det är kanske en JFB där eller åtminstone plats för en?

2. Jag skulle spruta in en vanlig
    Tätningsmassa i hålen mha en spruta.

https://www.alfix.com/se/tatskiktsmassor/2k-tatningsmassa

Redigerat 28 apr 17:12
  15. S
    Medlem Nivå 2