Byggahus.se

Elektriker dubbelfakturerar?

1. B
    Medlem · Västra Götaland · 66 inlägg

beemwepaouer

Medlem
    NEEEJ!!

MILERSÄTTNING krävs för att ROT ska bli godkänt.

INTE kostnad för servicebil!!!

Det har alla hantverkare ljugit ihop själva!!!

2. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Kanske, på sätt och vis fast kanske inte.

Om vi antar att du är kontorist. Jag anlitar dig till att knappa lite uppgifter och du utför arbetet och skickar glatt iväg fakturan på 0,5h.

För det första kostar denna fakturering troligen så pass att det går minus för dig.

När jag sen pratar med din kollega och hen berättar att du fikade kaffe en kvart och sen gick på muggen 10 minuter under den tiden nner jag kanske att du tagit för mycket betalt då jobbet bara tog dig 5 minuter?

Givetvis inte, skulle aldrig räkna med att något skulle kosta mindre än en halvtimme 1 timme eller 2 timmar ifall någon kör hem till mig.

• Laddar…
  3. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Tiden i bil kan du inte dra ROT för.

4. L
    Medlem · Linköping · 384 inlägg

lassebrun

Medlem
    Man kan filisofera över varför hantverkarbranchen inte är självsanerande likt tex resturangbranchen.
    Lagar du dålig mat får du inga kunder och därmed ingen resturang. Djungelns lag är enkel.

• Laddar…
  5. B
    Medlem · Västra Götaland · 66 inlägg

beemwepaouer

Medlem
    Jasså, fick du inte igenom det?? :)

• Laddar…
  6. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Skulle aldrig få för mig att försöka med detta.
    Allt står enkelt beskriver på skatteverket.se, sök ROT.

7. R
    Medlem · 21 inlägg

Ravens

Medlem
    Antingen får de ta betalt per jobb, eller per arbetad timme,det är dubbeldippandet som gör mig förbannad.
    Vill de ha betalt från sekunden de sätter sig i bilen, sure
    Jag vet inte vad "kontorist" skulle betyda, men jag antar att du menar alla som inte arbetar med verktyg. Jag jobbar med sälj, ibland måste jag göra sälj där jag förlorar pengar på för att min branch är konkurrensutsatt. Största delen av min tid går åt att hålla kunder nöjda.

Ditt argument kanske skulle hålla ifall hantverkare aldrig gick på dass eller drack kaffe, i min erfarenhet är de världsledande på bägge aktiviteter.

8. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Ingen som klagat på utfört arbete vad jag sett.

Du tänker nog på två stjärniga Michelinkrogar.
    Inget som visar att hantverkaren här höll minst samma klass.

9. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 795 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Definiera "dubbeldippande", det fattar jag fortfarande inte.

10. R
    Medlem · 21 inlägg

Ravens

Medlem
    Jag tror det beror på viss kartellbildning i kombination med att servicen är i spektrat OK till usel. Jag har en släkting som har elektrikerfirma som har hur mycket jobb som helst, han säger alltid att om han inte är ett svin är han i toppen av kundnöjdhet.

• Laddar…
  11. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 150 inlägg

Tomtom79

Medlem
    Kommer när Tripadvisor lägger till funktionen Hantverkstjänster :)

Visst finns det sidor med recensioner och forum men den dagen det blir mer eller mindre heltäckande så att det är lika normalt att kolla en hantverkare före beställning som det är att ta en titt på tripadvisor när man ska boka hotell eller äta ute i en ny stad så kommer det hända grejor.

Tänk själv vilket lotteri det var förr att resa. Man fick lita på någon snubbe på en resebyrå som fick kick-back från något lumpigt hotell på Mallorca. För några år sedan när Tripadvisor började slå igenom kunde man plötsligt se en liten skylt på hotellet med Tripadvisors logga på och en vänlig önskan om att om NÅGOT var tokigt, bara fråga om hjälp!

Tänk om detsamma gällde när man ringde el-firman. Du får en uppmaning att läsa i prislistan på hemsidan, du får genast veta att det ÄR minimidebitering, du kanske kan läsa andras recensioner och får tipset att hellre ha flera jobb på en gång och vips så har du en nöjd kund, en hantverkare som fick en heldags arbete istället och hantverkarnas tappre riddare på byggahus slipper få hjärtklappning...

12. C
    Medlem · 10 193 inlägg
    Jag har ett bra exempel. Att debitera full arbetstid för att köpa material på grossen som man sedan säljer till kunden med ett rejält påslag.

600 / timme? Det är ju gratis enligt vissa här. Omöjligt att göra vinst på. :crysmile:

• Laddar…
  13. R
    Medlem · 21 inlägg

Ravens

Medlem
    Svaret på ditt inlägg kom med av misstag. Vill de ha betalt från stunden de sätter sig i bilen, sure, jag kan betala en timlön för det. Vill de ha betalt som en IT konsult så kan de vara på arbetet innan de börjar få betalt.

14. U
    Medlem · Skåne · 2 302 inlägg

Uffe A

Medlem
    Det spelar ingen roll om det är spcat som reseersättning, milersättning eller servicebil

15. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Misstänker detta betyder att mer än 8h faktureras för en vanlig arbetsdag, exempelvis har varit hos 3 kunder mellan 7-16 och fakturerar 3x3h.

Detta finns såklart inget sätt att försvara dylikt, ofta regleras denna typ av småjobb i avtal b2b med fasta summor, exempelvis minimum 3h.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.