Byggahus.se

Elektriker dubbelfakturerar?

1. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 702 inlägg

useless

Lök.
    Problemet är väl inte 2 timmar, utan att man tar betalt för mer tid än man är hos kunden samtidigt som man tar ut en startavgift som motsvarar en timmes arvode? Självklart ska man få betalt för all den tid man lägger ner för kundens räkning oavsett om det är på plats, i bilen eller vid skrivbordet för att skriva en faktura.

Jag håller med TS om att man borde ta ut antingen startavgiften eller fakturera all tid inklusive ställtid, resor och administration.

2. M
    Medlem · vällingby · 83 inlägg

Marre E

Medlem
    Småjobb förlorar man mer pengar på än vad man tjänar, starta en egen firma o känn av detta.

Får du ut en elektriker för småjobb ska du bli glatt överraskad anser ja

3. B
    Medlem · 8 inlägg

bertalm

Medlem
    Frågan är vem som ska betala arbetstiden mellan uppdragen, som resor till/från, fakturering, hämta en reservdel ? Nån kund måste det bli.

4. K
    Självbyggare · Skåne · 2 560 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Kanske dags för pappa staten att ändra ellagen så att privatpersoner får göra småjobb kanske? Själv sliter jag med skarvsladdar runt hela huset för att det är svårt att motivera en elektriker att sätta upp ett nytt uttag på andra sidan...

5. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Finns inga resor mellan uppdragen.

6. B
    Medlem · 8 inlägg

bertalm

Medlem
    Jo om man har 4 småjobb på en dag

7. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Nej.
    Då är det resa till och från första och sista jobbet.

Det finns inget mellan.

8. B
    Medlem · Malmöhus · 5 inlägg

-Bo-

Medlem
    Du får göra som min mor gjorde när hon fick en faktura med ett, som hon tyckte onödigt högt faktireringsbelopp.

När hon betalade fakturan drog hon av ett ”utbetalningsbelopp”. No comments från hantverkaren!

För övrigt ser jag inget konstigt i fakturan.

9. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    I detta fall kanske TS jublar över en faktura som angav 1h 1800:-.
    Men det kanske någon annan tyckt var orimligt.

Med ROT och SkV involverat är det detta systemet med uppdelade kostnader som gäller.

10. B
    Medlem · 8 inlägg

bertalm

Medlem
    Långa mellan-resor är rimligt att smeta ut på kunderna för att få ihop rimlig 8 timmars arbetsdag. Oavsett vad regler säger. Jobbar själv på 8-17 jobb.

• Laddar…
  11. R
    Medlem · 21 inlägg

Ravens

Medlem
    För att vi tycker det är orimliga priser, jag får fan inte betalt för att jag jobbar i två timmar då jag jobbar 30min.

Ja, vi håller på o bli elektriker allihopa.
    Det är hela poängen med det här forumet, att vi ska slippa ha o göra med hantverkare.

12. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Då jobbar du troligen för långsamt.

Skillnad mellan att vara på jobb och utföra arbete.

13. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 333 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Jag tänker att det inte spelar så stor roll hur man delar upp det.
    Men tar jag in etx en elektriker för något litet jobb så frågar ju ungefär vad det kan kosta ?
    Säger denne då säg: 1500-2000 kr, och räkningen blir på 1800 - då är det ju rimligt.
    Skulle räkningen bli på säg 2300 kr, med motiveringen att det tog någon extra tid (tex blev strax över en timme) så kan jag nog köpa det.
    Om det går loss på ännu mer så vill jag veta det innan jobbet görs (bara att slå en signal om ngt uppstår).

Om man tar in en hantverkare för ett litet jobb utan att fråga om pris, då får man nog svälja det. 1800 kr var inte så farligt kan jag tycka då...

14. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 797 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Men vem ska betala att en elektriker åker hem till dig, tycker du?

15. R
    Medlem · 21 inlägg

Ravens

Medlem
    Jag antar att du försöker vara rolig, men det var det mest ologiska jag hört. Eller påstår du att alla elektriker arbetar fyra gånger snabbare än andra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.