Byggahus.se

Elektriker dubbelfakturerar?

1. U
    Medlem · Skåne · 2 392 inlägg

Uffe A

Medlem
    Det är kunderna som blir subventionerade
    Min timpeng är lika hög oavsett om kunden har rotavdrag eller inte ;)

2. M
    Verktygstokig · 9 633 inlägg
    Vilka betalar in mest med skatt och moms?
    Vad skulle annars staten ha medel att subventionera med?..

3. G
    Medlem · 1 542 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Så hantverkaren tjänar pengar när din spis går sönder? Snarare du som betalar ett lägre pris och blir subbventionerad.

4. G
    Medlem · 1 542 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Så är det men även läkarvård är subventionerad

5. zarkov
    Renoveringsnovis · Halland · 164 inlägg

zarkov

Renoveringsnovis
    ROT-avdraget är en subvention på hantverkartjänster. Visst är det jag som kund som får subventionen men det är ju hantverkaren som utför jobbet och tjänar pengar på det. Ni som är oskyldiga, ärliga hantverkare får gärna förklara för mig hur jag som kund är den som tjänar mest på avdraget när timpriserna steg med sisådär 20% när avdraget återinfördes?

6. E
    Inredare · Örebro · 17 inlägg

Emma96

Inredare
    Egentligen borde väl ögon och tänder tillhöra kroppen..

7. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Svartjobben minskade kraftigt när rotavdragen infördes.
    Jag har många vänner som arbetar med konsumenter. Samtliga vittnar om samma sak. Så fort gränsen för Rotavdrag överstigs så vill de flesta konsumenter betala svart. Inte alla men väldigt många.
    Jag har stor respekt för att konsumenter vill betala så lite som möjligt för sina skattade pengar.
    Det är inte konsumentmarknaden som bestämmer priset på marknaden. Hade priserna på konsumentmarknaden Varit högre än övriga marknader skulle alla vilja arbeta på den maknaden. Nu är det snarare tvärtom. Många seriösa företag undviker konsumentmarknaden så långt det bara är möjligt.

I våra villakvarter kan vi varje morgon se utländsk arbetskraft komma gåendes med sina ryggsäckar. Det är inga 8 timmars arbetsdagar där inte. När dessa människor kommer upp sig lite i branschen så får dom skjuts till jobbet. Det är få människor som har moraliska betänkligheter när dom erbjuds arbetskraft för 300-350 kr inkl moms/ Timma.
    Lite rotavdrag på det så är klippet ett faktum.
    Skulle fackförbunden och Skatteverket börja göra samma kontroller i våra villaträdgårdar som det görs på många andra arbetsplatser idag skulle en del av gåtan hur våra illigala invandrare klarar sig i samhället snabbt få ett svar.

Det är precis samma sak i Rut branschen. Det var inte många som betalade vitt för en städtjänst tidigare. Aldrig någonsin har så många köpt städtjänster privat som nu.

Den stora vinnaren när det gäller Rotavdrag är nog ändå samhället. Utan Ritavdrag hade det sett ännu värre ut än vad det gör idag.

• Laddar…
  8. G
    Medlem · 1 542 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Men vad kostar tandläkaren i timmen?

9. G
    Medlem · 1 542 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Att utnyttja rot när den urför ett arbete hos dig är frivilligt. Antingen betalar du 600 för 1 timme eller 480 med rot. Valet är ditt.

10. A
    Medlem · Västra Götaland · 2 628 inlägg

Anders_Nilsson

Medlem
    Nej du betalar inte ett lägre pris utan samma pris som innan avdraget infördes men hantverkaren kan öka sin debitering eftersom kunden betalar samma pris.

Hade avdraget avskaffats hade hantverkaren fått sänka sin debitering i motsvarande grad.

Detta fungerar på samma sätt som bolånedystemet. Tack vare oändliga krediter stiger priserna men Svensson får inte bättre ekonomi för det utan blir bara mer skuldsatt.

11. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    ”Hade avdraget avskaffats hade hantverkaren fått sänka sin debitering i motsvarande grad.”
    :rofl: Återigen en som tror att konsumentmarknaden styr Timpriset.
    Om avdraget avskaffas så kommer konsumenten efterfråga svart arbetskraft för att försöka komma ner till dagens nivåer. Hantverkaren lär knappast sänka sin debitering med 30%. Vart skulle den marginalen tas ifrån?

Men jag kan se förhandlingen med facket framför mig. ”Du, vi vill förhandla om att sänka lönerna med 30% då rotavdraget har försvunnit”. :rofl::crysmile:;)

12. A

Anders_Nilsson

Medlem
    Eller så utförs jobbet helt enkelt inte och vi får lära oss leva med lite enklare standard. Något att fundera på för politikerna hur vi får en fungerande marknad.

13. S
    Medlem · 799 inlägg
    liknande argument fick en fd chef...hade inget kollektivavtal med facket.

"har du kollektivavtal behöver du bara betala lön enligt avtal"

blev inget avtal och vi fortsatte ha högre lön

14. G
    Medlem · 1 542 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Vad får dig att tro att hantverkaren skulle sänka priset?

15. A

Anders_Nilsson

Medlem
    På en fungerande marknad ökar utbudet till dess att säljare och köpare möts. Troligen kommer mer lågpris arbetskraft österifrån

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.