Byggahus.se

Elektriker dubbelfakturerar?

1. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Hen tror nog att ROT är Hantverkarens socialbidrag.

Ignorera problemet så försvinner det.

• Laddar…
  2. M
    Verktygstokig · 7 123 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    inte min stil eller starka sida... :thinking:;)

• Laddar…
  3. jbr
    Besserwisser · 905 inlägg

jbr

Besserwisser
    Jo det verkar ju rimligt...
    Om en firma har dålig beläggning en dag ska givetvis en ensam kund kunna råka ut för att betala en full arbetsdag för ett jobb som tar en timme - det gäller ju bara att presentera en "mindre utmanande" faktura.

4. jbr
    Besserwisser · 905 inlägg

jbr

Besserwisser
    Det där är givetvis inte korrekt.
    Försäkringsskyddet är kopplat till hur det är utfört och inte till vem som har utfört det.

• Laddar…
  5. Krille-72
    Medlem · 3 586 inlägg
    Stämmer förvisso. Men det är mer komplicerat än så. Blir det en läcka i badrummet och du har gjort det själv ska det idag mycket till om du ska få ersättning. Kommer vatten strömmande utanför badrummet och tränger in i väggen den vägen så kan du få ersättning. Men det gäller att du följt gällande branschregler när du byggde badrummet.

Sen ska tilläggas. Inga regler utan undantag som vanligt.

Förr sa man att gällande branschregler inte var tvingande utan en rekommendation. Att följa BBR skulle räcka. Försäkringsbolagen var snabba att skriva in i sina villkor att branschregler ska följas. Det räckte inte med BBR.

Idag finns en dom vad Hd anser. Ett företag hade byggt ett badrum där det sprang läck. Boende hörde av sig till företaget som hävdade att dom följt BBR. Boende vände sig till sitt försäkringsbolag som krävde företaget på ersättning. Ska försöka tänka till vart jag hittade domen men tyvärr ringer det inga klockor just nu. (Jag trollar INTE).

Om jag minns historien rätt så vann företaget i tinget och hr. Men i hd tog det stopp. Dom ansåg att fackmannamässigt utförande skall utgå från gällande branschregler och inte BBR ÄVEN om företaget i det här fallet saknade tillhörighet och därmed utbildning.

Det ska därmed mycket till ifall man som privatperson drar rör eller bygger badrum och vill ha försäkringsbolagens hjälp.

Vattenskador kostar försäkringsbolagen en slant varje år så dom har blivit mycket tuffare än förr.

6. GbSabo
    Medlem · 20 inlägg

GbSabo

Medlem
    Vem betalar för servicebilen?

7. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    I första skedet företaget, i andra kunderna, om Gud vill.

• Laddar…
  8. M
    Medlem · Blekinge · 792 inlägg

MartinP666

Medlem
    Jösses. Det kallas "avrundning", inget konstigt alls. Och schystare än att debitera för påbörjad timme (eller halvtimme) vilket jag tror många gör.

Jag hade då inte brytt mig om en hanverkare jobbat i t.ex 5 timmar och 18 minuter, men tog betalt för 5,5 timmar. Har de sådan exakt koll på tiden känns det även rätt mycket bättre än de som saltar lite som de vill.

• Laddar…
  9. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Men du vet ju inte hur mycket tid nämnda hantverkare lagt på dig oavsett om du har kameror som säger 5h18m.

Säger Hantverkare 6, 7 eller 8h så är det givetvis det som gäller.

Eller menar du att Hantverkaren är oärlig och försöker blåsa dig rakt av?

Varför inte bara fråga eller begära en dagbok om du tycker det lagts mer tid än förväntat?

10. M

MartinP666

Medlem
    Snacka om att missa poängen.

11. M

MartinP666

Medlem
    Min poäng var att det inte alls är konstigt att avrunda uppåt eller neråt till närmaste halvtimme, och att jag inte skulle ha några som helst problem med att en firma gjorde så. Det verkar varken oärligt eller konstigt på något sätt.

Vad resten av ditt inlägg var svar på är högst oklart. Jag jobbar inom IT, vad det nu har med saken att göra. Oftast jobbar vi hela dagar och debiterar 8 timmar, de gånger jag gjort småjobb har vi avrundat uppåt till närmaste halvtimme. Dock inte min firma och inte mina regler.

12. B
    Medlem · Västra Götaland · 66 inlägg

beemwepaouer

Medlem
    NEJ, det står utryckligen att kostaden för transport till inköpsställe och kund skall separeras från arbetskostnad och att den skall vara SKÄLiG.
    Inget om att den skall vara sammalika på varje faktura. Inget om fast kostad för servicebil alltid måste vara med.
    Det är typ tre meningar på skatteverkets sida om ovanstående, det måste väl tillomed en välutbildad hantverkare klara av att läsa??

13. M

MartinP666

Medlem
    Jag fattar inte vad du snackar om. Läs en gång till från mitt första inlägg.

14. M

MartinP666

Medlem
    Du yrar om helt ovidkommande saker, svarar du ens rätt person? Nej det är ingen vits att du fortsätter skriva, första rätt hittills.

15. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Återkom när du lärt dig något om verkligheten, tills vidare finns inget mer att tillägga.

Skrämmande att det verkligen finns vuxna människor med så lite kunskap men mest troligt ett av Ascbergs troll.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.