2 876 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Elektriker arbete, dokument
Sida 1 av 2
Hej,
Har ett nyrenoverat badrum där för jag behöver dra fram nytt kablage samt komplettera central med JFB. Bor i BRF och behöver ha papper i ordning. En bekant har AL behörighet och kan utföra arbetet via frilans finans. Vilka dokument behöver jag få från honom för att allt ska anses korrekt?
Har ett nyrenoverat badrum där för jag behöver dra fram nytt kablage samt komplettera central med JFB. Bor i BRF och behöver ha papper i ordning. En bekant har AL behörighet och kan utföra arbetet via frilans finans. Vilka dokument behöver jag få från honom för att allt ska anses korrekt?
Al fungerar. Men du kan då inte betala honom.N Borgstrom skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Du behöver ringa papper för att ha det "i ordning". Det finns inga papper som någon kan kräva. Det ska möjligen vara gruppförteckningen. Det är underförstått i elsäkerhetslagen att arbetet är korrekt utfört av en person med rätt behörighet.
Om din bekant har egen behörighet så är han fri att göra detta jobb åt dig. Men det finns en lagparagraf som förhindrar att han (öppet
) tar betalt för det. Arbete på andras anläggningar ska normalt göras via en elfirma som är registrerade för detta hos elsäkerhetsverket.
Om din bekant har egen behörighet så är han fri att göra detta jobb åt dig. Men det finns en lagparagraf som förhindrar att han (öppet
Det här med friland Finans får mig att tro att det inte finns någon firma bakom. Den AL-auktoriserade vet att EKP krävs.Bo.Siltberg skrev:
Du behöver ringa papper för att ha det "i ordning". Det finns inga papper som någon kan kräva. Det ska möjligen vara gruppförteckningen. Det är underförstått i elsäkerhetslagen att arbetet är korrekt utfört av en person med rätt behörighet.
Om din bekant har egen behörighet så är han fri att göra detta jobb åt dig. Men det finns en lagparagraf som förhindrar att han (öppet) tar betalt för det. Arbete på andras anläggningar ska normalt göras via en elfirma som är registrerade för detta hos elsäkerhetsverket.
Frågan måste ställas, punkt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Nej, som jag skrev, en behörig elinstallatör får göra detta arbete utan en firma i ryggen så länge det inte sker yrkesmässigt. Det krävs inget egenkontrollprogram eller registrering hos elsäkerhetsverket. Med yrkesmässigt menas att man tar betalt för arbetet.
Jag skrev detta i inlägg #2.Bo.Siltberg skrev:
Byta tjänster
Värdet av en tjänst är skattepliktigt om det finns ett uttalat krav på att tjänsten utförs som gentjänst för en annan tjänst. Ett exempel är om en plattsättare kaklar badrummet hos sin tandläkare mot att tandläkaren lagar plattsättarens tänder.
I exemplet ovan finns ett uttalat krav på att den ena tjänsten ska utföras som ersättning för den andra. Därför ska bägge tjänsterna beskattas. Det gäller oavsett om den ena personen är anställd hos den andra eller inte.
Skattskyldigheten gäller från första kronan. Den som fått ersättningen ska redovisa den i inkomstdeklarationen tillsammans med övriga inkomster under beskattningsåret. En inkomstdeklaration ska man lämna om ens sammanlagda inkomst under året (av tjänst och/eller näringsverksamhet) är minst 42,3 procent av prisbasbeloppet för inkomståret. Man ska fylla i hela sin inkomst i deklarationen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Låt oss hålla oss till elfrågor och trådens ämne här...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Men nu är vi i eldelen av detta forum.
Om denna elinstallatör är verksam så har han antingen egen firma eller ingår i en annan firmas EKP och då kan man ju ta det via den firman. Om elinstallatören t.ex är industrielektriker och inte jobbar utanför företaget så får han fortfarande göra jobbet men inte ta betalt för det. I båda fallen är alla papper klara, utan att det behöver stå på något papper.
Om denna elinstallatör är verksam så har han antingen egen firma eller ingår i en annan firmas EKP och då kan man ju ta det via den firman. Om elinstallatören t.ex är industrielektriker och inte jobbar utanför företaget så får han fortfarande göra jobbet men inte ta betalt för det. I båda fallen är alla papper klara, utan att det behöver stå på något papper.
Om detta vet vi långt mindre än noll och intet. Men nu vet TS i alla fall.Bo.Siltberg skrev:
Men nu är vi i eldelen av detta forum.
Det elmässiga ser jag inga problem med, och förhoppningsvis har elektrikern gjort en och annan installation genom historiens gång.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Man behöver inte veta någonting om denna elinstallatörs arbetsliv annat än ifall han/hon har den behörigsnivå som arbetet kräver.
Fel igen. Men jag postat en länk nu så folk kan sluta komma med galna gissningar:Bo.Siltberg skrev:
Får jag göra privata elinstallationer
ELANLÄGGNINGAR
Jag har auktorisation AL, får jag installera el i mina barns bostäder och i lokalerna som min förening har? Jag har inget företag.
Om elinstallationsarbetet inte bedrivs yrkesmässigt får du som privatperson med auktorisation som elinstallatör utföra elinstallationsarbete i den omfattning som anges på ditt auktorisationsbevis.
Om du får ersättning eller annan motprestation är det att betraktas som yrkesmässigt.
Eftersom det är ett stort ansvar du tar på dig, om du utför elinstallationsarbete "privat" utan företag, kan det emellertid vara bra att kontrollera med ditt försäkringsbolag om det finns några särskilda försäkringsvillkor med avseende på elinstallationsarbete som utförs av privatperson med auktorisation som elinstallatör.
Ansvarsförsäkring
I alla våra företagsförsäkringar ingår en ansvarsförsäkring som ger dig skydd om du blir skadeståndsskyldig. Vi hjälper dig om ditt företag orsakar skada eller ekonomisk förlust för en kund. Det kan både vara om du arbetar som konsult och levererar en tjänst eller arbetar med tillverkning.
Nu har TS tillräckligt med fakta för att kunna förse sig med information. Inga fler konstiga påståenden är längre nödvändiga, vad ännu intentionen är.