Vi har en ca 10 år gammal Electrolux tvättmaskin som nu vägrar centrifugera. Den startar centrifugeringen men avbryter på en gång. Misstänkte kolen efter att ha läst på detta forum.
Har skruvat loss kolen men tycker att de ser ok ut, ca 15mm kvar. Är det dags att byta ändå eller är det nåt annat som är fel?
Har skruvat loss kolen men tycker att de ser ok ut, ca 15mm kvar. Är det dags att byta ändå eller är det nåt annat som är fel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja, för nån vecka sen iallafall. Först stannade den på bomullsprogrammet med 1400 varv, men då fungerade det att köra syntetprogam med 900 varv. Testade sen att centrifugera tom på 1400, vilket funkade bra. Har därefter testat, med tvätt i, både bomullsprogram på 900 varv och syntetprogam på 900 varv men den har då stannat båda gångerna. Känns alltså som gradvis men ganska snabb försämring.electroluxaren skrev:
Har inte testat att centrifugera tom igen och nu är motorn bortplockad för att komma åt kolen. Såklart sitter motorn på andra hållet i vår maskin så det var inte "bara" att ta loss kolen.
Kolen bytta. Den centrifugerar utan problem både med och utan tvätt på 1400 varv, men stannar mitt i vanligt bomullsprogram när den ska börja centrifugera. När den sen har "kört klart" programmet står den på 2.00 som om man precis skulle sätta igång ett program. I normala fall står det 0.00 när den är klar. Syntetprogram däremot funkade fint i morse.
Hörde inget tickande när vi snurrade på axeln. Har blåst /dammsugit bort mkt löst kol runt motorn.
Vad gör vi nu? Dags att ringa service?
Hörde inget tickande när vi snurrade på axeln. Har blåst /dammsugit bort mkt löst kol runt motorn.
Vad gör vi nu? Dags att ringa service?
Ja, det tycker jag att den verkar göra. Har nu satt den på sköljning eftersom den stannade mitt i senaste programmet. Det ska ta 54 minuter, men den har nu hållit på i över en och en halv timme, och stått länge på 0.01.Den centrifugerar och står sen still en lång stund utan att verka försöka göra nånting alls, och sen kör den igång och centrifugerar igen.electroluxaren skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara