Byggahus.se
Jag har en Electrolux kyl ERE34400 där fläkten stannar lite som den vill och det blir is nertill.

Väldigt varierande kyla i skåpet när fläkten stannar men även när den går känns den hetsigare än den behöver och det kan vara minusgrader i luften och bara +2 i en kopp med vatten trots att skåpet står på 4 eller 5 grader. Så här var det inte förut och jag har alltid tyckt det var så bra att den höll en jämn låg (+4) temperatur även om grönsakerna kunde bli lite väl kalla ibland.

På senare tid har dock det här med isen börjat ställa till det, eller om det är termostaten. Kompressorn verkar göra sitt jobb och den går inte hela tiden (se diagram, där jag även sänkt temperaturen och fått den att gå en längre stund). Normalt verkar den gå 20 min på 80 in av.

Fläkten tycks alltid gå när kompressorn är på men övrig tid verkar det vara lite hur som helst. Trodde först det hade med Eco att göra men den symbolen tänds (hos mig) så fort +5 eller mer än inställt. Men även +4 ger slumpmässig fläktgång.

Ska inte fläkten gå hela tiden??? Varför vill man att den ska stå still någon gång?

Förbrukning:
Kompressordrift 80 W
Enbart fläkt 4,5 W
Lampa 25 W

I diagrammet syns det jag kan bekräfta när jag öppnar dörren, att fläkten ibland är på men ofta av. I natt gick fläkten bara några minuter innan kompressorn startade en gång, annars bara när den kyler. De högre spikarna i diagrammet är när jag öppnar dörren och lampan tänds. Inga andra tecken på fel än just att de som jag beskrivit ovan.

Någon som vet vad som kan vara problemet och om fläkten ska gå hela tiden? Kan man köpa och byta sensorn? Finns det två sensorer?

/Micke

EnergyMeterGraph.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Så här såg det ut igår eftermiddag (en stund före kompressorn starar fläkten, oftast):
EnergyMeterGraph4.png
Skapa konto

Och så här har det varit i natt (ingen fläkt alls utanför kompressortiden):
EnergyMeterGraph2.png
Skapa konto

Självklart blir det hopplöst ojämn kyla i skåpet under natten då. Värdelöst.

Jag har en teori, men det är bara baserat på hur min frys funkar och därmed har jag inte koll ;)

Det tillfälle då min frys vägrar köra fläkten trots behov är när avfrostning pågår. Kan det vara så att kondensvattnet har svårt att komma ut så att din kyl försöker frosta av aggregatet hela tiden?

Men hur mycket "teknik" finns det som känner av mängden kondensvatten? Tyckte mest det såg ut som en ränna och ett hål ut till baksidan. Eller? Du kanske menar att det "sitter fast" i kylelementen, men hur i så fall? Hade ju isär alltihop sist jag skulle få bort den stora isklumpen innanför plasten (isen hade byggt in kylelementet).

Tog isär den igen nu och det är åter en stor isklump på nedre 40%. Just precis ovanför nedre sensorn är det isfritt men den gör ju inte sitt jobb helt klart. Electrolux verkar ju vara skit helt enkelt. Vad ska man köpa för märke egentligen? Vill inte ha ett bullrigt skåp (öppen planlösning). Ska försöka fixa detta skåp men det sjunger nog på sista versen.

Allt vatten rinner ut där det ska när jag avfrostar så det är inga dräneringsproblem.

Sensor högst upp: 3 kOhm
Sensor nere vid isen: 5 kOhm, verkar minska när jag blåser varmluft där

När jag värmer bort isen med hårtork:
Sensor högst upp: 2,5 kOhm
Sensor nere vid isen: 2,5 kOhm

Redigerat:
BirgitS
Hur gammalt är kylskåpet egentligen?

Har du skrivit rätt beteckning?
För ERE34400 verkar obekant när man söker och de Electrolux-kylar som säljs nu har 4 siffror följt av 3 bokstäver.

Det är nog tio år och var det bästa som Electrolux sålde då. Tyvärr måste jag bygga om utifall jag ska ha ett skåp som är högre än 1,8 m.

...Hittade kvittot (inscannat)... det var mars 2007 :( Känns inte som 10 år men Husqvarna-skräpet innan höll bara 6 år.

untitled1.png
Skapa konto

Redigerat:
BirgitS
För ca 10 år sen skrevs det om att normal livslängd för kylar och frysar var 12-15 år och att de då behövde i snitt service en gång under tiden. Under de senaste 10 - 15 åren har vitvaror varit mycket prispressade och det har slagit hårt på hållbarheten i en del fall.

Ja tyvärr är det väl så, men som alltid känns det knäppt att kasta ut saker vid så små fel. Den kyler ju fortfarande. Kanske är fläkten som är svag eller elektroniken som kör den för lite.

Efter avfrostning:

IMG_8475.jpg
Skapa konto

BirgitS
Bilden i inlägg 7 verkar inte synas för andra än dig själv. Det blir så ibland i forumet så pröva med att ladda upp den på nytt.

Verkar finnas skåp som är 1,80m höga fortfarande så det får väl bli en investering så får nuvarande kyl och frys åka ut i förrådet och leva vidare där för bär, sylt och saft så länge det går. Mindre belastat kanske även kylen orkar fungera. Dess värre tycks det få bli Electrolux igen då men dom är ju testvinnare i vissa fall så det tyder väl bara på att läget rent allmänt är dåligt.

Får dock intrycket att sensorerna är hela i kylen så det är ingen idé att byta dem. Egentligen är det inget som pekar på att det är någon komponent som är trasig, annat än möjligen att fläkten inte går jämt men det vet jag ju inte om den ska och någonsin gjort.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.