Min frys ( 6år gammal ) har lagt av att hålla temperaturen, och typiskt nog så var den full av älgkött. Jag har än så länge klarat mig undan från att felsöka på nya typer av frysar, men nu så är det alltså dags. Kompressorn verkar fungera men ändå blir skåpet inte kallt längre. Ska tillägga att skåpet nu varit avstängt flera dagar så någon is finns inte kvar. Fläkten vid evaporatorn verkar fungera. Blir inte riktigt klok på var temperaturgivaren är placerad på detta skåp. Var sitter den? eller kan man mäta denna termistor via någon av kontakterna som går in på kontrollkortet. Jag antar att denna givare är ansluten till detta kretskort.
Jag vet även att man på flera Electrolux-skåp kan gå in i service-mode via manöverpanelen för felsökning och olika tester. Har dock inte kunna hitta någon info om detta för mitt skåp. Är det någon som vet?
Kan värmesäkringen göra att en frys inte når frystemperatur? Den verkar i alla fall bestå av 2st bimetall-termostater av kinesiskt ursprung. 39TVE31 samt 39TVE3 och ser inte alls ut som Electrolux artikelnr: 2426484172 som enligt Electrolux hemsida ska sitta i detta skåp.
 
A
OMG ett ungerskt skåp som gått längre än 5-år WOW.

Om kompressorn går så har köldmediet läckt ut! mät sugtrycket.

tempgivaren sitter inne i väggen så man får såga upp ett hål, tyvärr är detta vanskligt då dokumentation om exakt placering är minst sagt bristfällig

service mode finns men är riktigt rörigt att köra
sök på erf2501

bimetallerna bryter på +8 resp +40, men detta påverkar bara värmaren och inte kyla.
mycket möjligt de är från PRC då fabrikerna i ungern och polen tar sina elkomponenter därifrån
kompressorn bör vara en secop (danfoss) tillverkad i Österrike
 
  • Gilla
Sugelkuse
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
OMG ett ungerskt skåp som gått längre än 5-år WOW.

Om kompressorn går så har köldmediet läckt ut! mät sugtrycket.

tempgivaren sitter inne i väggen så man får såga upp ett hål, tyvärr är detta vanskligt då dokumentation om exakt placering är minst sagt bristfällig

service mode finns men är riktigt rörigt att köra
sök på erf2501

bimetallerna bryter på +8 resp +40, men detta påverkar bara värmaren och inte kyla.
mycket möjligt de är från PRC då fabrikerna i ungern och polen tar sina elkomponenter därifrån
kompressorn bör vara en secop (danfoss) tillverkad i Österrike
Herregud vilket skräp! Hur kan man ens komma på tanken att gjuta in tempgivaren i isolerskummet. Nu kanske det vet med sig att det är en ovanligt hållbar sådan, eller "inte". Om "inte", så är det kanske mer att betrakta som "förprogrammerad" livslängd vilket tyvärr inte är ovanligt numera. Kretskortet verkar vara tillverkat av Zanussi. Jag lyckades bara hitta en tysk beskrivning om hur man kommer in i servicemode för ERF2500, men det kanske även fungerar på mitt kontrollkort ERF2501 som ser väldigt lika ut. Jag får göra ett försök. (Länknamnet nedan antyder att det rör sig om ett ERF2501, men öppnar man filen så verkar det vara ett ERF2500.)
https://elektrotanya.com/elektrolux_qrt4650w_erf_2501_ger.pdf/download.html

För övrigt har jag noterat stora sprickor i skåpets innerhölje runt lampan samt styrspåren för evaporatorn, vilket otvetydigt leder till att fukt letar sig in i isolerutrymmet. Antagligen så beror detta på ovarsam fabriksmontering. Tyvärr så har jag inte sett dessa sprickor förrän nu när jag skruvat isär det mesta.
 
Redigerat:
electroluxaren skrev:
OMG ett ungerskt skåp som gått längre än 5-år WOW.

Om kompressorn går så har köldmediet läckt ut! mät sugtrycket.

tempgivaren sitter inne i väggen så man får såga upp ett hål, tyvärr är detta vanskligt då dokumentation om exakt placering är minst sagt bristfällig

service mode finns men är riktigt rörigt att köra
sök på erf2501

bimetallerna bryter på +8 resp +40, men detta påverkar bara värmaren och inte kyla.
mycket möjligt de är från PRC då fabrikerna i ungern och polen tar sina elkomponenter därifrån
kompressorn bör vara en secop (danfoss) tillverkad i Österrike
S Sugelkuse skrev:
Herregud vilket skräp! Hur kan man ens komma på tanken att gjuta in tempgivaren i isolerskummet. Nu kanske det vet med sig att det är en ovanligt hållbar sådan, eller "inte". Om "inte", så är det kanske mer att betrakta som "förprogrammerad" livslängd vilket tyvärr inte är ovanligt numera. Kretskortet verkar vara tillverkat av Zanussi. Jag lyckades bara hitta en tysk beskrivning om hur man kommer in i servicemode för ERF2500, men det kanske även fungerar på mitt kontrollkort ERF2501 som ser väldigt lika ut. Jag får göra ett försök. (Länknamnet nedan antyder att det rör sig om ett ERF2501, men öppnar man filen så verkar det vara ett ERF2500.)
[länk]

Jag hittade nu ett schema för kontrollkortet EFR2500 monterat i en annan skåpmodell .[länk]
Temperaturgivaren till frysen går alltså in på kontakt J6 stift 1 och 2 på kontrollkortet.
Ett NTC-motstånd har lägre resistans ju högre omgivningstemperaturen är, och motsatsen hög resistans när omgivningstemperaturen är kall. Ett NTC-motstånd med avbrott i skulle alltså mycket väl kunna lura kontrollkortet att frysen är jättekall. Ska senare ikväll mäta upp resistansen över tåtarna som går in på kontakt J6 stift 1 och 2 när jag dragit ur kontakten till kretskortet (och naturligtvis även nätsladden). Fortsättning följer alltså..

För övrigt har jag noterat stora sprickor i skåpets innerhölje runt lampan samt styrspåren för evaporatorn, vilket otvetydigt leder till att fukt letar sig in i isolerutrymmet. Antagligen så beror detta på ovarsam fabriksmontering eller svällande isbildning som tryckt sönder plasten. Tyvärr så har jag inte sett dessa sprickor förrän nu när jag skruvat isär det mesta.
 
Redigerat:
Nästan skroten isåfall
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Nästan skroten isåfall
Ja, är det inte NTC-motståndet eller Kontrollkortet så går ett kompressorbyte på ca 6000 kr fick jag nyligen veta. Ett nytt kontrollkort som går på ca 1800 kr vill man inte heller chansa på. NTC-motståndet har jag inga data på så det blir också svårt misstänker jag. Det lär ju vara exakt rätt värde på temperaturkoefficienten om det ska fungera och Electrolux lär man knappast få något svar ifrån.
 
A
men om kompressorn går konstant utan att kyla så är det varken kort eller sensor utan det absolut vanligaste felet på ungerska skåp--- läcka
 
  • Gilla
Sugelkuse
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
men om kompressorn går konstant utan att kyla så är det varken kort eller sensor utan det absolut vanligaste felet på ungerska skåp--- läcka
Okej... Ja, alla produkter har ju sina standardfel och i det här fallet har jag ingen aning om dessa.. Kan det vara så att en svällande isbildning på evaporatorn tryckt sönder plasten vid lampan och även sig själv så att läckaget upstått vid evaporatorn, eller var brukar läckaget vara? Brukar det gå att täta läckan fylla på gas och vad brukar det kosta i sådana fall?
Vet att dörren av misstag stått öppen någon gång med isbildning som följd. Det kanske räcker för att sabba skåpet?
Jag såg även på schemat över kontrollkortet att ett avbrott i en termistor ska ge felkoden: 2. Vet du om denna syns direkt i display eller först när man gått in i servicemode läge och kör testen (indexnummer 30) enligt service manualen för EFR5300?
 
Redigerat:
A
S Sugelkuse skrev:
Okej... Ja, alla produkter har ju sina standardfel och i det här fallet har jag ingen aning om dessa.. Kan det vara så att en svällande isbildning på evaporatorn tryckt sönder plasten vid lampan och även sig själv så att läckaget upstått vid evaporatorn, eller var brukar läckaget vara? Brukar det gå att täta läckan fylla på gas och vad brukar det kosta i sådana fall?
Vet att dörren av misstag stått öppen någon gång med isbildning som följd. Det kanske räcker för att sabba skåpet?
Ja det är inte omöjligt att något är söndertryckt, men ofta är det en skarv som gett sig
 
electroluxaren skrev:
Ja det är inte omöjligt att något är söndertryckt, men ofta är det en skarv som gett sig
Ok. Ska kika på skarvarna.

För andra som följer denna tråd så finns det ytterligare errorkoder som kan visas i displayen enligt : https://www.manualslib.com/manual/1200018/Electrolux-5995502399.html?page=29#manual
"OP" för avbrott i temperatursensorn samt "SH" för kortsluten temp.sensor. Vet inte om detta är relevant för mitt skåp men jag antar att de har någorlunda lika programmering av kontrollkortet trots att det sitter i olika skåp.
I själva kretschemat för ERF2500 (samma manual fast på annan sida som jag skrev om tidigare) står det istället om errorkoderna 2 = Freezer termistor OPEN = avbrott i termistorn dvs. oändligt motstånd
3 = Freezer termistor SHORTED = kortslutning i termistorn dvs. väldigt lågt motstånd
Nu kommer jag såklart att även mäta detta manuellt på kontrollkortet via trådarna som är anslutna till stift 1 och 2 på kontrollkortskontakt J6. Ska även koppla ihop allt få se om jag kan se några errorkoder i displayen både i vanlig mode samt i service-mode.

Rättning av tidigare inlägg i tråden: Jag råkade skriva EFR5300 på något ställe vilket istället ska vara ERF2500.
 
Redigerat:
A
S Sugelkuse skrev:
Ok. Ska kika på skarvarna.

För andra som följer denna tråd så finns det ytterligare errorkoder som kan visas i displayen enligt : [länk]
"OP" för avbrott i temperatursensorn samt "SH" för kortsluten temp.sensor. Vet inte om detta är relevant för mitt skåp men jag antar att de har någorlunda lika programmering av kontrollkortet trots att det sitter i olika skåp.
I själva kretschemat för ERF2500 (samma manual fast på annan sida som jag skrev om tidigare) står det istället om errorkoderna 2 = Freezer termistor OPEN = avbrott i termistorn dvs. oändligt motstånd
3 = Freezer termistor SHORTED = kortslutning i termistorn dvs. väldigt lågt motstånd
Nu kommer jag såklart att även mäta detta manuellt på kontrollkortet via trådarna som är anslutna till stift 1 och 2 på kontrollkortskontakt J6. Ska även koppla ihop allt få se om jag kan se några errorkoder i displayen både i vanlig mode samt i service-mode.

Rättning av tidigare inlägg i tråden: Jag råkade skriva EFR5300 på något ställe vilket istället ska vara ERF2500.
tyvärr är även skarvarna i isoleringen...
men du kan mäta allt och gå igenom serviceprogrammets alla 70 punkter men läckan består
 
electroluxaren skrev:
tyvärr är även skarvarna i isoleringen...
men du kan mäta allt och gå igenom serviceprogrammets alla 70 punkter men läckan består
Ja, det lutar ju helt klart åt det du tipsat om. Tar i alla fall chansen nu att lära mig lite mer på eländet innan den åker raka vägen till tippen, Tänkte köra lite bubbeltest på skarvarna med baddning med såpvatten, få se om jag hittar läckaget. Vill såklart inte köra med kontakten i väggurtaget då ( om det nu finns nån gas kvar överhuvudtaget som kan ge upphov till något tryck). Brukar trycket bestå ett tag efter att man ryckt ur sladden ur väggurtaget efter att ha kört kompressorn en stund?
 
A
R600A har undertryck på sugsidan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.