Byggahus.se
G
Hej.

Jag köpte i början av 2008 en Electrolux EWW 14581 W kombinerad tvätt/tork och kopplade in den för första gången förra veckan. Den har alltså aldrig tidigare varit inkopplad och har stått oanvänd i rumstemperatur i 12 år. Nu när jag kopplat in den ser jag att efter att man valt tvättprogram, oavsett vilket tvättprogram man väljer, så ska man kunna ändra inställningarna för temperatur, centrifugvarvtal och tvättid, men då går maskinen inte igång när jag trycker på startknappen, oavsett hur länge jag väntar. Panelen med dess lampor och display fungerar tillsynes normalt, men när jag trycker på startknappen händer inget.

Bara programmet "Delicates" med sina förinställda 40-grader och 700 varvs centrifugering fungerar, och då bara om man inte ändrar på temperaturen, tvättiden och centrifugeringshastigheten, medan alla de andra programmen med sina förinställda temperaturer på t.ex. 60C och 90C stänger alltid av sig själva efter cirka en timmes tvättid utan att ens tömma vattnet, även när man inte gör några manuella förändringar av inställningarna. Det enda som fungerar de efterföljande 6-8 timmarna efter att programmet felaktigt stängts av är tömningen. När jag ställt in maskinen på tömning och vattnet släppts ut så får jag också tömma manuellt det lilla vatten som är kvar via luckan på maskinens framsida nere vid golvet. Därefter måste jag vänta dessa 6-8 timmar innan jag kan sätta igång maskinen igen på ovannämnda "Delicates"-förval och använda förvalet utan tvättmedel för att på så sätt skölja och centrifugera, för det finns inga andra sätt att skölja och centrifugera på.

Vet någon vad det här kan bero på? Gissar själv att en eller flera kondensatorer i kretskortet gått sönder pga hög ålder. Maskinen är i nyskick rent mekaniskt och gummitätningen i luckan ser ut och känns som ny. Inga vibrationer eller missljud.

https://www.electrolux.se/support/user-manuals/?q=EWW14581W

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=222751

Så om du väljer bomull
så kan du inte välja 90C och 700varvs centrifugering?
fungerar time managern?
blinkar startknappen?

den kan ju tappat minnet och därmed programmen
så kan du dra dit electrolux service så kanske de vill lägga in ett nytt program mha sidekicken, går inte det så är det ett nytt kretskort som gäller

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
G
Jag kan välja bomull - 90C - 700rpm, men när jag trycker på den blinkande startknappen så händer inget.

Vad betyder "mha sidekicken"?

Kan man köpa begagnade kretskort och har maskinen en kontakt för kretskort så man inte behöver lödda kablar?

Slutar knappen blinka?

G
Den fortsätter att blinka, oavsett hur många gånger jag trycker på den.

Glömde nämna att när maskinen slutar tvätta efter cirka en timme så hör två ljudliga klick, nästan som om en strömbrytare eller säkring slår ifrån. Vet inte om det är viktigt, men tänkte ändå nämna det. Samma sak när jag därefter ställer in på tömning. Då pumpar den i några sekunder, följt av två ljudliga klick föratt därefter sluta pumpa ut vatten. Vattnet fortsätter dock att rinna ut av sig själv eftersom där finns en höjdskillnad ner till golvbrunnen.

Klicken är troligen lucklåset
När knappen blinkar är det grönt eller rött?
Blinkar den hela tiden eller är det uppehåll i bland?

MultiMan
Jag tror mest på det @electroluxaren redan föreslagit, tappat minne. Är tyvärr inte helt ovanligt hos en del kretsar beroende på konstruktion.

Eftersom jag kör gammal SAAB vet jag att det förekommer samma sak där. Står vissa moduler utan ström från batteriet för länge (år) så kan de tappa minnet helt eller delvis med stora problem som följd. Enda framkomliga väg där är att använda specialinstrument för en massa, massa tusenlappar och programmera om allt. Tror inte ens det går alltid. Fördelen med bilar är att modellerna oftast är väl dokumenterade och programmen finns att hitta via internet eller specialfirmor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.