Byggahus.se

Electrolux ESF 6500 står och tömmer konstant...

1. Virgata68
    Medlem · 5 inlägg

Virgata68

Medlem
    För en månad sedan bytte jag ventilen som talar om för maskinen om det står kvar vatten i botten.
    Sedan har den gått utan problem tills igår. Då började den på samma sätt igen.
    Inget är fel på ventilen. Eller vad den nu heter.
    Slangen byttes samtidigt.
    Maskinen står och tömmer i evighet, ja tills någon felkod eventuellt kommer 30-50min senare, har ej hunnit vänta så länge än, kom just hem från jobbet.

Den börjar förvisso fylla, men sedan tömmer den igen och igen och igen....
    Slangen verkade ha hamnat knasigt vid bytet av ventilen så la tömningsslangen annorlunda bakom och i skåpet då och som sagt sedan har den fungerat.
    Avloppsdelarna rengjordes även då så där er det absolut inget stopp.
    Det är inte heller några stora mängder vatten som står i botten.

Det lutar väl mest åt att byta ut den, men just nu lär det få bli handdiskning ett tag tills jag har råd med en annan.

Någon som har något tips?
    Kretskort som är något galet på?
    I så fall vad? Om det är vanligt förekommande fel detta fel på dessa maskiner så borde det i så fall finnas en naturlig felkälla på kortet om det är där felet är.

Det finns inget vatten utanför maskinen.

2. Virgata68
    Medlem · 5 inlägg

Virgata68

Medlem
    Flyttade lite på slangen igen, inne i skåpet då funkar det plötsligt, Nu ligger den som den gjorde när jag hade bytt ventilen och den inte ville köra, då var tipset att slangen kunde ligga i en båge uppåt och därför störa, nu ligger den i en liten båge uppåt och fungerade plötsligt igen, riktigt skumt faktiskt. Inget är täppt med ventilen och slangen eller ner i botten"badkaret" där dess slang ansluter. Finns det något mer än vakuum-ventilen som kan strula som har med vattennivå att göra?

3. electroluxaren
    Medlem · - · 8 770 inlägg
    det där är ju en bra maskin så va rädd om den

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.