Byggahus.se
Behöver lite tips.

Sonen har en electrolux diskmaskin inspire daily for 2. diskmaskin, (bänkdiskmaskin) inbyggd i ett bänkskåp.

Nu har den börjat läcka vatten. Avloppspumpen går kontinuerligt.

Det har även runnit ut lite vatten under maskinen. Jag tror att läckan har varit under en diskning, när man torkar upp vattnet så verkar det inte som rent färskt vatten.

Någon som känner till någon vanlig läckage detalj på den maskinen?

Och hur kommer man in i den? Just nu har jag inte lämpliga verktyg här för att koppla loss den. Så jag ser inte annat än fronten.

Hur gammal är den?
På de äldre icke kina tillverkade är det oftast nivåkammaren som är täppt, kommer in från undersidan 10 min job.

Jag är osäker på åldern. Han köpte lägenheten med diskmaskin för 1,5 år sedan. Köket var då renoverat relativt nyligen, men Ikeas förra variant på köksstommar (dock så taffligt gjort att vi har gjort om det). Men jag gissar på 5 - 10 år gammal.

Detta med nivåkammaren, betyder det att den överfyller, och svämmar över innifrån?

Ja om nivåkammaren är täpt överfyller den och svämar över.
Det är det absolut vanligaste felet på dessa bänkdiskar. 99 fel av 100

IMG_0724.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag öppnade maskinen fann jag detta: En slang som bar helt loss.

Den sitter väldigt trångt under det jag tror är nivåkammaren.

Problemet är att slangklämman som sitter där är av "engångstyp" Tror typen kallas för "enörad slangklämma". Det får inte plats en normal slangklämma. Jag har tagit loss nivåkammaren för att komma åt.

Någon som vet var man får tag på en sådan klämma på 29mm?

Biltema säljer sådana upp till 21 eller 23 mm.

Det sitter en del "klägg" vid mynningen på nivåkammaren, finns det ngt. bra knep på hur man får den ren?

Ta loss hela och spola under kran.
Återanvänd engångsklämman tryck i hop den hårdare bara mha hovtång eller avbitare

Tack för all hjälp.

Jag hittade en slangklämma som fungerade (innan jag läste senaste inlägget). Det var ett kit med lösa spänndelar, och en rulle skårat plåtband, De spänndelarna var bara ungefär hälften så stora som på vanliga klämmor.

Jag renasade ur nivåkammaren så gott jag kunde från det enda öppna hålet. Det sitter ju två slangar på den, men de sitter också med engångsklämmor.

Tror du att det duger med att peta ur allt synligt?Eller borde man spola ur den?

Nu när jag öppnade så var inloppshålet fyllt till halva höjden med gegga.

Jag begriper inte riktigt hur man skall kunna återanvända klämman, går det att dra ut den? Bockningarna/stukningen ser rätt kraftig ut.

Redigerat:
Den lösa slangen vart ska den sitta någonstans på bilden?

Den lösa slangen skall sitta under nivåkammaren, den rektangulära burken. Där under sticker det ut en stump plaströr som slangen skall sitta på.

Det är väldigt trångt där, bara 6 -7 mm fritt runt rörstumpen. Så en normal slangklämma får inte plats. Givetvis fick jag ta bort nivåkammaren, föt att komma åt att montera tillbaka slangen. Den sitter med 2 skruvar, och har en rörstump som sticker in i avloppssumpen. Det instuckna röret tätar med en O - ring.

Ja spola ur nivåkammaren
Montera slang med klämman på och sen dra ihop lite extra inga större tryck i systemet här

Allmän fråga Elux DM i stället för att skapa ny tråd.

Vi köpte en rätt dyr Elux diskmaskin 2011, har haft reparatör 2 eller 3 ggr á 1500 kr på den för utlöst översvämningsskydd, nu är det typ samma fel, pumpen slutar aldrig gå, har öppnat botten på maskinen och där är det torrt så det verkar vara en givare som är paj. Maskinen säger "översvämningsskydd utlöst".

Värt att ta ut en servicekille igen eller är det bara att ge upp och köpa en ny?

Är absolut ingen expert. Men jag tror att det i princip finns 2 typer av givare. Antingen en flottör som ligger nere i den lägsta delen av botten. Du ser den på min bild ovan, rektangulär rutformad av frigolit uppe mot vänstra hörnet på bilden. maskinen är där alltså vänd upponer.

En sådan flottörgivare kan nog hänga upp sig. Du kan även ha lite vatten i den fördjupning som flottören ligger i på botten av maskinen.

Men den andra typen av givare är elektroder som sticker ned i den djupa delen, som då leder en detekterbar ström om det kommer vatten. Jag har uppfattat att de ofta sitter i en bit svamp, som alltså fortsätter leda ström tills den torkar. Jag skulle nog iallafall titta på detektorn innan jag skrotade maskinen.

Givaren är frigolitbiten du ser i mitten
Den skall vara torr
Frigoliten påverkar en microbrytare som startar pump, larm samt stänger av vattenventilen

Är givaren torr köp en siemens made in germany, inte polen eller spanien

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.