Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Electrolux diskmaskin fyller ej vatten?

1. M
    Medlem · Linköping · 106 inlägg

MostWanted

Medlem
    Jag har en Electrolux Reallife XXL Aquasafe som har börjat trilskas. Alla program börjar ju med att att pumpa ur vatten för att sedan ta in nytt vatten, men när min pumpat klart så händer inget på ca 20-30sek och sedan börjar den pumpa ur vatten igen. Och så håller den på hela programtiden.
    Tips på var jag ska börja felsöka ? Jag har tagit ur maskinen och lagt den på sidan.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

2. electroluxaren
    Medlem · - · 11 803 inlägg
    Det gula på översvämningsskyddet är att du har eller haft en läcka
    Så konstant malande av pump tyder på läcka
    Prova att köra den på en bänk med bottnplåten borta så ser du om det läcker
    Annars är det nog nivåsystemet fullt av fett på grund av för låga disktemperaturer. Det brukar bli helrenoveringsdags efter två år.
    Om allt är ok så är det byte av pressostat som gäller

3. M

MostWanted

Medlem
    Ja nått har varit på frigolit-givaren men det är nog bara fett som droppat ner på den. Jag körde utan plattan och samma problem kvarstod. Och även när jag aktivera översvämningsskyddet så går den konstant. Min stannar till som om den skulle börja fylla vatten, men sen efter 30sek så börjar den tömma istället.
    Var sitter nivåsystemet? Trodde det satt i botten av tråget inuti maskin, men under plåtsilen var det tomt.

4. A
    Medlem · Stockholm · 7 828 inlägg

Andy78

Medlem
    Den därä behållaren under ser rätt brun ut, vad händer om man spolar rent den baklänges?

5. M

MostWanted

Medlem
    Det är en svamp som ligger där i. Tror det är behållaren till saltet?

6. NetNut
    Medlem · skåne · 1 162 inlägg

NetNut

Medlem
    Jepp, avjoniseringstanken är det, har samma färg på min.
    Om jag inte missminner mig sitter nivågivare s.k. pressostater via en slang från botten och upp en bit, sitter ett par kablar på den. Prova att dra loss slangen från pressostaten och blås, sätt sedan på den igen och prova.

7. electroluxaren
    Medlem · - · 11 803 inlägg
    Du ser slangen på bilden strax ovanför T et av de grå slangarna, den transparenta silikonslangen
    Ta loss och spola varmvatten mot brunnen

8. A
    Medlem · 37 inlägg

Anders Bosson

Medlem

Ventil

Jag har själv haft liknande fel på min AEG ( samma delar som elektrolux) ventilen på tilloppsslangen är seriekopplad med översvämningsskyddet vilket kan ge symptomen att den tömmer hela tiden. Slangen med ventil kostar ca 400.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.