Byggahus.se

Eldragning

1. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 657 inlägg

MagHam

Husägare
    Har inte läst hela tråden, men uttrycket "brukar göra" hör man mest från de som inte har teoretisk eller regelmässig kunskap att bedöma alternativa lösningar objektivt.

2. T
    Medlem · Örebro · 865 inlägg

TechChad

Medlem
    Jag tycker du borde ta jobbet med att sammanfatta alla trådar som skapas.
    Det blir dock troligen ett ganska lätt jobb då dom ofta mot slutet ser ganska lika ut...

3. 5
    Medlem · 40 inlägg

51:an

Medlem

4. Tech 9
    Medlem · 2 inlägg

Tech 9

Medlem
    Om en (utbildad) Elektriker säger att man 'inte brukar' - så är det godtagbart.
    Om en (utbildad) Elektriker säger att det är 'fel' eller 'farligt' - gör om.
    FK får ENDAST läggas i slang/ rör.
    EKLK BEHÖVER inte läggas i slang/ rör - men är m.a.o. okej att göra.

Att alla tre faser är bruna spelar ju ingen direkt roll - om du inte vill ha lite bättre kontroll på vilken fas som går till vad.

Mvh/ Fredrik

5. P
    Medlem · Uppsala län · 303 inlägg

Patmark

Medlem
    Alltid, även om den kommer ut dolt bakom armaturen? Eller bara om den ska dras vidare utanpå ytterväggen?

6. E
    Medlem · jämtland · 20 439 inlägg

elmont

Medlem
    Bara om den ska gå en mindre eller längre bit från rörändan, får vi hoppas. Det är även rätt vanligt att låta röret sluta i botten på en kopplingsdosa.

7. P
    Medlem · Uppsala län · 303 inlägg

Patmark

Medlem
    Ja för annars har jag sett många problematiska dragningar på mitt eget hus (innan de gömdes bakom lampor)

8. T
    Medlem · Örebro · 865 inlägg

TechChad

Medlem
    Tech nio, välkommen till forumet!
    Det är okej att förlägga FK i godkänd list som monterats godkänt. Tänker inte gå in på det mer än så nu..

• Laddar…
  9. E
    Medlem · Östergötland · 573 inlägg

eddiw

Medlem
    Här måste jag ställa en fråga.. Om man nu ska tråda om ett gammalt hus med metallrör (innehållandes delvis ovir i dagsläget), ska man inte dra FK i rören då? Låter sjukt besvärligt att tråda om i så fall..?

10. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Det är inget ovanligt vad du beskriver. Menar bara att den tekniska utvecklingen gått framåt och dagens EXQ väldigt smäcker och smidig.
    Det skadar alltså inte att ha den extra barriären mellan en metalldel som kan anknyta till vad som helst i byggnaden.

Inte heller ska du jorda rören då dessa är skarvade.

I vilket fall är det viktigt att du vidtar nödvändiga åtgärder om du ska dra FQ i metallrör, lubrikation, känsla vid dragning och isolationsprovning mot åtkomliga metalldelar exempelvis.

• Laddar…
  11. J
    Husägare · 2 756 inlägg

Johan456

Husägare
    Faktiskt är den en väldigt bra fråga som de allra flesta elektriker inte reflekterar över. Metallrören är i många fall åtkomliga. Som installationen var utförd med dubbelisolerad (bas- och felskydd) OVIR var installationen ok. Notera gärna att i gamla metalldosor i denna typ av anläggningar var såväl dosans sidor, botten och insidan lock försedda med isolerande papp. Detta för att i dosor är ju ledarna enkelisolerade. Att dra i FK/FQ i dessa rör innebär att enfelsprincipen elimineras och anläggningen är potentiellt farlig. Själv har jag utsatts för strömgenomgång från ett spänningsförande stålrör. Rätt är egentligen mantlad kabel typ EXQ eller likvärdig. Det har också funnits tråd typ FQQ 1x1,5 men den verkar ha tagits bort från marknaden.

• Laddar…
  12. K
    Medlem · 1 075 inlägg

kortis

Medlem
    EXQ var en trevlig bekantskap när man drog lite ny kabel i arvhuset

13. Mikael_L
    Medlem · 41 217 inlägg
    Lyckas man få in EXQ eller EQQ så blir det perfekt. Men ofta är det så pass krångligt att man avstår ifrån att ens pröva.
    Gjorde jag jobbet åt mig själv (då tiden känns som gratis) så skulle jag nog kunna tänka mig att krångla med detta.
    Men om någon ska betala för det så är det vettigare att se till att isoleringen på FQ inte skrapas av vid rörmynningen, ... sen som el-löken66 skrev, lite känsla, lämplig draghastighet ev smörja osv (gärna en person i var ände, så en kan kolla att inte isoleringen skadas, är det rätta effektiva sättet, och megga när man är klar.

• Laddar…
  14. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 463 inlägg

-MH-

Medlem
    Betraktar man det gamla röret som jordat eller isolerat eller spelar det ingen roll?

15. Mikael_L
    Medlem · 41 217 inlägg
    Om röret skulle vara pålitligt skyddsjordat så är det enkelt, då kan man slänga in valfria enkelisolerade ledare.

Men sådana här rör är ju aldrig skyddsjordade, de kan möjligen ha någon, lite smått osäker, kontakt med mer eller mindre sann jord, det är inte att jämföra med att de är skyddsjordade

Är rören isolerade mot omgivningen så ska det vara kabel med två isolationslager om man drar i elektriska ledare.
    Men man kan väl tänka sig att runda detta om man drar om i en befintlig anläggning genom att kalla åtgärden "underhåll".

Men vid nyinstallation i metallrör slår dagens regelverk in med full kraft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.