Byggahus.se

Eldragning

1. B
    Medlem · alingsås · 303 inlägg

bossebyggarn

Medlem
    Kan det ha varit en hempularinna som dragit elen?

2. B
    Allvetare · Stockholm · 7 796 inlägg

b8q

Allvetare
    Ska ni hålla på och pula kan ni göra det i Norge - där vet de vad det betyder! :rofl:

3. Forlowt
    Medlem · 693 inlägg

Forlowt

Medlem
    Antar du att jag är en person ?....

4. K
    Medlem · 3 inlägg

Kavli

Medlem
    Håller med din granne. EKLK används till fast utanpå dragning, absolut inte i plaströr.
    Stumpar av plaströr om man ska dra kabel genom vägar
    3-fas skiljer man med brun svart grå.

Be elektrikern göra om och göra rätt.

5. Mikael_L
    Medlem · 40 830 inlägg
    Tja ... kanske det. Men det är inte så viktigt egentligen. Om jag saknar en eller två färger av FK2,5 så kan jag ju välja att ta samma fasfärg till fler faser eller välja att åka och köpa mer på grossen. Och är det dessutom väldigt sällan man drar FK 2,5 (som för mig t,ex) så känns det kanske lite tråkigt att köpa 300 meter för dryga tusenlappen som sen blir 270 meter hyllvärmare i en massa år.
    (nu har jag trots allt alla färgerna ändå, men åtgången är otroligt långsam)

I övrigt håller jag helt med dig i allt annat i inlägget.

6. Forlowt
    Medlem · 693 inlägg

Forlowt

Medlem
    Menar du att elektrikern gjort fel ? Vill du hänvisa till någon källa som visar att man INTE får göra på det här viset ?

Elektrikern har svarat på frågor TS hade som finns att läsa lite längre upp.

Det är väl fritt att använda i princip vilka färger som helst - utom skyddsjord den är skriven i sten ?

• Laddar…
  7. E
    Medlem · 5 596 inlägg
    Neutralledare är halvt skrivet i sten också.

• Laddar…
  8. Mikael_L
    Medlem · 40 830 inlägg
    T.o.m det har du upptäckt. ;)
    Jodå, det tog många år för mig med ...

Det verkar så. Menå andra sidan, till skillnad mot Trump så besitter ju elmont på riktig kompetens, och framförallt har koll på vad han pratar om ...

Och med tanke på Trumps tal kan man ju ifrågasätta om han ens haft talskrivare. Men jag har dock alltid tyckt hans tal varit underhållande, trots allt.

9. E
    Medlem · jämtland · 20 280 inlägg

elmont

Medlem
    Tack :love:

10. Forlowt
    Medlem · 693 inlägg

Forlowt

Medlem
    När man pratar standard så menar man att det är skrivet i sten, lag då väl.

En bransch standard och "vad man brukar göra" är 2 skilda saker fick jag lära mig i en annan diskussion där jag gjorde bort mig en gång :) haha

• Laddar…
  11. K
    Medlem · Stockholm · 1 191 inlägg

Kirre2

Medlem
    Har nån hört en elektriker säga om en annan elektrikers jobb att det där var riktigt bra och snyggt gjort?

• Laddar…
  12. E
    Medlem · jämtland · 20 280 inlägg

elmont

Medlem
    Många ggr, inte minst när det gäller "Kulospikningar" och kabeljobb, där är spridningen stor. Är det infällt montage är ju nästan hela jobbet dolt så där är det svårt att ge ris eller ros.

• Laddar…
  13. Mikael_L
    Medlem · 40 830 inlägg
    När det kommer till elområdet finns det lite special"finesser".
    Först har vi lagar och förordningar (t.ex. Ellagen, elsäkerhetslag, Elsäkerhetsförordning) (och dessa är ju i mångt och mycket harmoniserade med EU-direktiv.

Sen är Elsäkerhetsverket bemyndigade att skriva egna föreskrifter som därmed gäller såsom lag (spåren av detta hittar du i regeringsformen (grundlag) samt någon eller några av ellagarna).

Föreskrifterna sätter bl.a. kravet på hur anläggningar ska vara utförda.
    Förut var det en rad med detaljerade regler inskrivna i föreskrifter men idag är det istället angivet på ett högst övergripande plan hur elanläggningen ska vara utförd.
    Och istället har vi en standard SS436 40 00 - Elinstallationsreglerna.

Och länken till lag/förordning/föreskrift är att det anses finnas ett presumtionsförhållande mellan standarden och föreskrift. Det är uttalat att ifall man uppfyller standarden ss436 40 00 vid installationen så har man samtidigt uppfyllt föreskriftens krav.

Så standarden är inte lag eller så, men genom att följa den slaviskt så anses man har uppfyllt det lagliga.
    I teorin (och lite praktiken också) så kan man strunta i den, men då måste man på annat sätt komma på hur man ska göra för att uppfylla lagens krav. Och i slutänden bör det bli ganska lika standarden ändå, eller så blev det inte bra och säkert ...

Sen finns det en massa andra standarder också, men det är endast SS 436 40 00 som åtnjuter denna grej med presumtion (och inte ens hela standarden, del6 är uttalat inte med).
    Andra standarder har en vid spridning över hur relevanta de är eller hur mycket krav det är att följa. Ofta är de andra standarderna mest med som beställarkrav osv.
    SS 436 40 00 och lag/föreskrift fokuserar på säkerhet för människa, djur och egendom, inte vilka färger det är på kablar i ett apparatskåp eller vilken höjd en strömbrytare sitter på, etc.

14. Mikael_L
    Medlem · 40 830 inlägg
    Ojaaa.
    Och jag har själv berömt andra för snygga jobb de gjort, ..många gånger.
    Jag vet själv vad stolt man känner sig efter att något blev lite extra lyckat och snyggt, och vad trevligt det är ifall någon uppmärksammar det.

Men jag berömmer även de jobb som jag inte vet vilken elektriker det är. Nog har kunder till mig relativt ofta fått höra mig säga att det var riktigt fint jobb här.

(Och är det fint gjort innan, när man börjar, så skärper åtminstone jag mig ordentligt, det går ju inte att slarva, utan minst samma nivå måste jag också lämna efter mig!)

15. E
    Medlem · 5 596 inlägg
    Det enda du hade kunnat få en ryggdunkning för var om slutkunden utbrustit Oooh vad kostnadseffektivt elektrikern installerat här!
    Men detta kan du nog titta i månen efter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.