Byggahus.se

Eldragning

1. J
    Husägare · 2 762 inlägg

Johan456

Husägare
    Man skulle kunna betrakta mig som en person som har något koll på läget. Just ett extra lager på en FQ skulle i många fall om ledningen tex fastnar på en vass skarv dra av det yttre skiktet isolering. Med enkelisolerad blir det lite som när du skalar en FQ med din blå tång. Denna fråga har diskuterats bland diverse sakkunniga och jag vill minnas att man ville ha dubbelisolerad ledning. I många fall drar man dock i vanlig FQ, så har jag också gjort många gånger. Som elmont skriver så ska man ”megga” efteråt samt dra i ledningarna med försiktighet. Jag tror inte talk, kabelsmörj eller annat på något avgörande vis skyddar mot just vassa kanter i skarvar.

Hade jag haft åtkomliga rör med metallhölje hade jag skyddsjordat dessa oavsett vad folk säger. Dessa är sannolikt delvis spontanjordade ändå och med en kontrollerad skyddsjordning hade jag iaf säkerställt att det var ok där de är åtkomliga.

• Laddar…
  2. Djupa Tanken
    Medlem · 1 inlägg

Djupa Tanken

Medlem
    Underbart

3. Tech 9
    Medlem · 2 inlägg

Tech 9

Medlem
    Tackar, tackar!

I 'godkända lister som monterats godkänt' må det vara okej.
    Men 'gemene man' har nog mer nytta av att veta att man måste lägga FK i slang/ rör, eftersom 'gemene man' inte har koll på vad en 'godkänd list' är, eller vad en 'godkänd montering' innebär.

4. T
    Medlem · Örebro · 865 inlägg

TechChad

Medlem
    Absolut!
    Men när 'gemene man' går och skäller på sin elektriker
    "Jag har allt läst på byggahus att man inte får lägga FK i list så nu får du ta och skämmas och sen ska jag lägga upp alla dina kontaktuppgifter på byggahus svartalista så du aldrig mer får en kund".
    Då är det inte lika roligt längre. Det kan därför vara bra att förtydliga (även om jag inte heller föredrar fk i list) att det är okej.

5. K
    Självbyggare · Skåne · 2 537 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Fast om det är så kan du väl med gott samvete fakturera kunden för hela rullen? Lite som att jag fick betala för ett 1000-pack med långa dosskruvar för 3-400 kr där jag fick kanske 6 eller 8 i hela vår villainstallation och har fått gå och köpa egna långa dosskruvar efterhand som frun tröttnar på att uttagen lossnar pga att skruvarna som elektrikern använt inte var tillräckligt långa :mad:

6. E
    Medlem · jämtland · 20 457 inlägg

elmont

Medlem
    Var skruvarna inte tillräckligt långa satt dosorna för djupt eller så var det fel typ av dosa. Dosan SKA liva med väggen och då räcker standardlängden till i nästan alla fall. Och fick du inte köpa mindre än 1000 skruv ska du se till att handla på nått annat ställe, sök på Google så hittar du massor av ställen som säljer dosskruv i mindre förpackningar.

7. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 498 inlägg

useless

Lök.
    Det var väl elektrikern som köpte 1000 skruv och behöll 992 av dom?

• Laddar…
  8. Mikael_L
    Medlem · 41 236 inlägg
    Nu var det nog inte det som det egentligen handlade om, utan mer att ge det finns helt skamlösa elektriker (och hantverkare i allmänhet), som inte ser något problem med att debitera kunden för material den inte behöver, ja inte ens fått.

Får jag också peta i detaljerna så tror jag det var ett hundrapack med dosskruv, jag har aldrig sett 1000-pack, om det finns är det garanterat beställningsvara.

9. E

elmont

Medlem
    Oavsett vart köpet skedde och minimiköpet var 1000 skruv borde han köpt skruven någon annan stans. Det finns ju inte någon regel att man måste köpa dosskruv av "sin" elektriker. Vem som helst måste ju förstå att 3-400:- för ca 10 dosskruv är helt galet

10. E

elmont

Medlem
    Och ska man få trovärdighet ska man INTE bara höfta utan komma med trovärdig fakta. För oavsett skamlösa "hantverkare" har just sådana här påståenden motsatt effekt då man omedelbart tror att någon far med osanning. Och gör man det med det ena så varför ska jag tro på det andra.

11. Mikael_L
    Medlem · 41 236 inlägg
    Jag skulle i alla fall tycka jag var skamlös om jag köper ut en 50m rulle exlq, använder 6 meter men debiterar hela rullen.

Det är inte att "höfta" , det är bara min åsikt. Vad jag tycker.

12. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Inget knepigt att förklara i sina modeller, normalt att ta höjd för detta med ett påslag då kunden ofta inte har någon större nytta av 44m kabel.

Kabel har lång hållbarhet och kommer då troligen användas igen.

13. E

elmont

Medlem
    Jag håller helt med om att man inte tar betalt för mer än man använder/förbrukar man 10 m hos kunden tar man betalt för just 10 m. Måste man köpa 50 meter för att över huvud taget få köpa kabeln så letar man upp ett alternativ eller lämnar överbliven kabel hos kunden.
    Vad jag vänder mig emot är att man bollar med siffror som är helt orealistiska och saknar trovärdighet för att visa på eländet.

14. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Men är det någon udda produkt är det ju värre.
    Säg att kunden önskar faluröd EXLQ. Då gäller ju att vara tydlig i början?

15. K
    Självbyggare · Skåne · 2 537 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Elektrikern menade att det var bättre att de satt lite för djupt än att de stack ut.. Dubbelkollade fakturan, han specade inte hur många långa dosskruvar han använde, jag fick betala 278 plus moms. Men det är kanske ett rimligt pris om man måste köpa dem styckevis. Alla andra poster på fakturorna är väldigt noga uppräknade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.