Byggahus.se

Eldragning utan rör i väggarna?!

1. D
    Medlem · 31 inlägg

Dougie

Medlem
    Hejsan - hittar inte rätt forumskategori för detta så jag försöker här under "Teknik".

Hur vanligt är det att man drar elkablarna i väggarna utan rör?! De skall tydligen "hänga lite löst". De är stålmantlade och allt vad det heter men ändå...?! Är det inte bra även med tanke på att man kanske i framtiden vill dra någon ny kabel någonstans? Skall man passa på att dra tomrör? Jag har tänkt dra ett sk. stjärnnät för framtida möjligheter för enklare styrning av elen. Skulle det innebära en stor kostnad att dra elen i rör istället för att låta de hänga fritt? Tänkte även att jag skulle höra med mitt försäkringsbolag vad de tycker om "lösa kablar" - de lär väl slå bakut! ;D

//Dougie

2. D
    Medlem · 500 inlägg

Re: Eldragning utan rör i väggarna?!

Hej, håller du på att bygga nytt? Jag är inte så insatt, men för mig låter det som självklart att dra rör om man ändå bygger nytt. Kan bli lite knivit att dra kablarna om du böjt för kraftigt dock, speciellt med dom där räfflade rören. Satsa på släta så går det förmodligen mycket lättare om du vill byta och grejja. Jag är glad att vi har rör, för jag har precis som du funderat på det där med ett lite mer avancerat el-system. Läste något inlägg på denna sida om ett system som verkade mycket trevligt.

3. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Tänk på framtiden. Om du behöver dra om en kabel så är det ljusår enklare att göra det med VP rör i väggen än utan.

4. R
    Medlem · Uppsala · 1 020 inlägg

RoTe

Medlem

Lite svårare? Tycker det är mycket svårare jag...
    Ska dra nätverk hos en bekant och dom har slang i hela huset. Brukar alltid dra genom telefonrören eftersom man ganska ofta placerar datorerna där det finns telefonuttag i nya hus. Men jag kommer inte fram nånstans me min dragfjäder av nylon. Telefonen är dragen med en TP kabel. I mitt hus har jag fått plats med TRE tp kablar i samma vp rör! I slang går det bara en...

5. E
    Medlem · 1 240 inlägg

El_-micke

Medlem

Lite svårare? Tycker det är mycket svårare jag...
    Ska dra nätverk hos en bekant och dom har slang i hela huset. Brukar alltid dra genom telefonrören eftersom man ganska ofta placerar datorerna där det finns telefonuttag i nya hus. Men jag kommer inte fram nånstans me min dragfjäder av nylon. Telefonen är dragen med en TP kabel. I mitt hus har jag fått plats med TRE tp kablar i samma vp rör! I slang går det bara en..

bind dragfjädern i befintlig teletråd...........drag ut......bind på fler..........drag i......lätt som en plätt ;D

6. R
    Medlem · Uppsala · 1 020 inlägg

RoTe

Medlem

Visst låter det lätt, men sen fastnar skiten å tråden går av å man sitter i skiten.

7. A
    Medlem · 110 inlägg

Alke

Medlem

ja mer en en datakabel lär bli svårt där.. men det beror nog mest på att innerdiametern är mindre... se det från den ljusa sidan.. du får ju plats med en skärmad kat6-kabel i stället:) för övrigt vill jag avråda från att slita och vecka tp-kabel.. prestandan går ner ganska rejält.

för att återgå till huvudfrågan...
    Dougie: kör med rör och slang... om du väljer "stjärnnät" behöver ju inte dra en separat slang till precis varje pryl.. rådfråga en elektriker så kan ni nog komma överrens om vad du kan "hjälpa till" med.. fö varför inte låta en elektriker dra slangen/rören tar ju typ bara en dag på en normalvilla, så slipper du jävlas i flera.
    sen kan man ställa till med mer skit en man kan tro om man drar på fel sätt..(kondens och skit).. och ska man vara petnoga så får du inte göra det heller (försäkringsbolaget slår bakut ;) )

8. hal
    Allvetare · Uppsala · 221 inlägg

hal

Allvetare

I grund och botten är det väl facket som motarbetar och inte försäkringsbolagen...

9. M
    Moderator · Västernorrland · 11 182 inlägg

Mats

Moderator

Sen ska vi inte glöma det där med glidmedel. Mycket användbart i slang. Finns special att köpa men diskmedel eler såpa plus lite vatten dugger gott. Detta gäller för datakabel.

10. E
    Medlem · 1 018 inlägg

Erik_D

Medlem

Nae wrong, elsäkerhetsverket sätter spelreglerna.

För övrigt överdriver ni nyttan av rör kontra slang. Jag gör iaf så här: På långa matningar (över 10 meter vp RÖR) på kortare sträckor SLANG. Det tar minst den dubbla tiden att dra vp rör när det blir lite knixigt. Klamrar man bara fast slangen bra så är det inga som helst problem att efterdra i slangen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.