Håller på med en "liten" renovering av kåken och har tänkt dra om det mesta av el samtidigt då vi flyttar/slår ihop ett par undercentraler etc. Iallafall, elektrikern är stängd idag så tänkte fråga här så jag kanske kan få iväg min beställning nu som jag har några minuter lediga...

Behöver dra fram 2-fas 230V till en ny häll, anslutningseffekten på denna sägs vara 7.3kW dock kan den dra 10.4kW om den går för fullt med boost påslagen. Iallafall, till frågorna;

1. Kan jag med fördel använda mig av en 3-pols säkring för denna och helt enkelt låta bli att koppla den 3dje fasen? eller bör jag köra 2 separata? Att använda tredje fasen till ugn är opraktiskt då vi har tre stycken som bor på andra sidan rummet.

2. 2x16A klarar ju driva hällen enligt den uppgivna anslutningeffekten, men eftersom allt blir nydragit funderar jag på att dra fram 4mm2 och köra en 3-pol 20A säkring pga boost och även framtidssäkring om man skulle byta mot en "hungrigare" häll i framtiden. Vad tycker ni?

Det mesta praktiska är diskuterat med elektrikern som senare kommer för att koppla ihop ändarna (hans ord) men just att köra 3-pols säkring men enbart utnyttja 2 är något jag inte funderat över förrän nu som jag sitter och ska beställa de nya Hager skåpen.

Dra fram alla tre faserna även om du idag bara använder två, gör det hela framtidssäkert.

Tror inte du kommer att byta till en hungrigare häll, troligen tvärt om, vi får hoppas att verkningsgraden kommer att öka. Att bränna maten mer än man gör idag tror jag heller inte på.

Med 20 A får du problem med standardkontakten för spisar som är på 16A (jodå det finns en för 25 men den är inte vanlig).

Protte

Vad säger bruxet till hällen? Det brukar så vilken säkringsstorlek som krävs.
Sitter det en perilexkontakt på anslutningssladden? I så fall kan du inte säkra högre än 16A.
Minst 2-polig säkring behöver du i alla fall.
Men ska du vara framtidssäker så ska du dra fram tre faser. I ditt fall, med ugnen på annan plats, skulle du egentligen haft en 3-fas 400V häll.

Eller en 3x230.

Protte

Trefas, 2.5 mm2 till Spisuttag.

Enfas, 2.5 mm2 till inbyggnadsugn.

//Patrik

Hällen kräver enligt handbok 2x16A och full effekt utan boost ligger ju under det dessa klarar levera (den ankom utan kabel/perilex förresten), frågan var mer om det var någon ide att köra 20A just pga boost effekten som då drar sig över 10kW. Men det är klart, hur ofta kommer man boosta full effekt på mer än en eller kanske två plattor om gången.

En 3x230 eller 400 hade nog varit bättre men de börjar bli väldigt svåra att få tag på verkar det som.

Men då kör jag på en MCS316 och slipper samtidigt problemen med 4mm kabel. Tack för svaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.