Hej!

Vi bor i en Smålandsvilla och ska inreda vår övervåning och skulle då vilja ha en lampa rakt över trappan till andra våningen, alternativt i dess närhet. Direkt innanför entrédörren så finns en strömbrytare, till belysningen i hallen samt utvändig belysning, som byggledaren säger att de vill koppla den på, vilket är smidigt så man kan tända upp direkt när man kommer innanför dörren.

För stunden har elektrikern semester men jag fick frågan om jag visste vart rören/kablarna till strömbrytaren tog vägen, vilket jag såklart inte vet. :) De vill helt enkelt koppla elen för lampan ner i det befintliga röret till strömbrytaren om jag förstår det rätt.

Finns det någon som jobbat med smålandsvillor och har någon idé? Bifogar kopia på elritningen för huset, jag är inte bra på att utläsa elritningar som ni säkert förstår så jag vet inte.
Det finns en inspektionslucka ovanför dörren inne i sovrum 1 och där går det in ett par rör från taket in i eldosor, kan det vara hela vägen dit bort det går?

Elektrikern kan säkert lista ut detta när han är tillbaka från semestern men jag blev nyfiken så jag ställer frågan här.

Tack på förhand!

IMG_5206.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går från brytaren till takdosan, sedan går det ett rör upp på nästa våning. Men det är inte det enda röret som går upp till nästa våning för det ska även upp matningen till övervåningen. Exakt vart rören kommer upp kan man inte säga med hjälp av elritningen för den visar inte exakt vart saker sitter utan är mer en funktionsritning.
Sedan får du väl ta byggledaren i nackskinnet för ett av de som en byggledare får betalt för är just samordning, dvs att i det här fallet se till att rätt "gubbe" finns tillgänglig vid rätt tidpunkt.

I vårt Kalmar från slutet av 2010 så kommer den slangen upp i kattvinden i princip rakt ovanför brytaren.

Då är det tre brytare vid ytterdörren, en enkeltrapp och en dubbeltrapp eller kron, minns inte riktigt. Enkeltrappen går till entrébelysningen och en vippa på d-trapp/kron går till takbelysningen i hallen och den andra är oanvänd (för att ha till slangen som kommer upp på övervåningen).

I vårt hus kommer matningen till övervåningen upp i kattvinden ovanför tvättstugan direkt från centralen (tre slangar). Även slang för nätverk/tele kommer upp där.

Samma sak i vårat Värnamo från 2009 så om de inte har ändrat senaste åren är det ganska troligt att det fortfarande kommer upp i kattvinden ovanför trappan.

Det stämmer, jag gjorde elen i övervåningen på en Smålandsvilla i januari och då var det draget tomslang (20 mm av någon konstig anledning) från takdosan i hallen på första våningen till kattvinden till vänster om trappan när man kom upp.
Det är bara ca: 1-2 m så 20-slangen kändes lite väl överdriven.

Vi bor i deras 2-plans hus villa huskvarna, jag tror att elektrikern varit här och fixat det. Dock är jag lite osäker på hur för jag var inte hemma. Dock finns ingen kattvind då i detta fallet så troligtvis så öppnade de upp golvet (kan jag tänka mig).

Tack för alla svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.