eldragning (förberedande) i badrum

2k läst  5 svar

1. M
    Medlem Nivå 2
    tänker hjälpa elektrikern (o spara pengar) genom att dra elrör osv. i vårt badrum. har några frågor som jag hoppas kunna få hjälp med. (har inte namnen på alla delar som ni kommer märka, men hoppas jag kan beskriva vad jag menar ändå..;) )

kan/bör man använda flexrör till allt eller finns det poänger med att använda vanliga traditionella vita plaströr?

i badrummet har tidigare elledningar anslutits direkt i armaturer, dvs utan "takstickpropp" och utan såna där gröna eldosor. är detta enda sättet att göra det på - får man använda stickpropp? kan man använda eldosa eller måste röret sticka ut genom ett litet hål i vägg eller tak? verkar smidigare att koppla via eldosor eftersom ledningarna ska dras vidare.

2. pefo
    Medlem Nivå 10
    Om du ska hjälpa din elektriker så är väl det bästa att fråga homom/henne vad du ska göra och hur. Då blir det ingen diskussion senare när han/hon kommer och gör installationen. I synnerhet som det handlar om ett badrum.

3. M
    Medlem Nivå 2
    ok. det är bara det att jag inte har hittat någon elektriker än och tänkte att någon på forumet kanske hade lite koll på sånt här.

4. pefo
    Medlem Nivå 10
    Ta kontakt med en elektriker först. Även om du får goda råd här och följer dom till punkt och pricka så kan du stöta på patrull när elektrikern kommer och ser vad du har gjort. Inte för att det direkt behöver vara fel gjort men han vill kanske inte ta ansvar för installationen om han inte har haft full kontroll från början. De flesta elektriker har inget emot lite hjälp bara dom får styra hur jobbet görs från början.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är ganska vanligt att hempulare drar rör etc. själv och får tag på en elektriker som "bara" skall koppla ihop det hela. Elektrikern kommer dit och vägrar befatta sig med det du gjort. Efterssom även dragning av rör är behörighetskrävande så gör han inget fel om han vägrar röra dina rör.

har du däremot fått tag på en elektriker som accepterart att du drar rör etc. själv, efter vissa instruktioner från elektrikern så är läget betydligt bättre (även om alltså även det är olagligt, men mycket vanligt).

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Vad gäller din sakfråga så finns det inget helt enkelt svar, jag tror att du kan låta lampan vara inkopplad via ex. en takdosa med lampkontakt om den sitter i rätt zon i badrummet. OCH om du har jordfelsbrytare.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: