Har alla eldosor en standard så man kan köpa vägg- och nätverksuttag från vilka andra märken som helst?

Köper du schuko så är det standard men sen finns det infällda dosor, utanpåliggande mm. Du behöver byta hela dosan. Om du vara köper tex yttre höljet så behövs det vara av samma modell för att passa.

Jag tolkar frågan som att det gäller dosan infälld i väggen?

Normalt sett så är de standard. Du kan sätta brytare/uttag från olika tillverkare.
Varianter av dosor är i normalfallet:

Apparatdosor, avsedda för uttag och brytare.
Kopplingsdosor, dessa är lite större än apparatdosorna.
Takdosor, samma storlek som kopplingsdosor, men avsedda för takuttag, som skall tåla en lampa på minst 15 kg.
Spisdosor för perilex spisuttag. Samma storlek som kopplingsdosor men mera stabila.

sedan finns det lite mer ”udda djur” ovala dubbel och 1,5 dosor. Avsedda för infällda trippeluttag och liknande.

Går man till utländska dosor så finns det fyrkantiga, som inte är kompatibla. Så utländska brytare är inte säkert kompatibla med våra dosor.

• Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Köper du schuko så är det standard men sen finns det infällda dosor, utanpåliggande mm. Du behöver byta hela dosan. Om du vara köper tex yttre höljet så behövs det vara av samma modell för att passa.
Om jag har schinders eldosor (se bild) och köper 2 facks täckram med RJ45 och ett envägsuttag pp tex Biltema. Fungerar det?

Vilken bild ??

Undvik Biltema för elmaterial.

• Gilla
Harry Tunong och 4 till
  • Laddar…
Skulle gissa på att både schneijders RJ45 uttag och Biltemas envägs uttag passar i dosorna men tror inte att locket ifrån Biltema passar i ramen ifrån schneijder.

Köp samma fabrikat på uttag/nätverksuttag/strömställare så får du allt att passa.

• Gilla
sole_oggi
  • Laddar…
Tack!!!

Då går jag på schnider!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.