Byggahus.se
För att göra en lång historia kort så undrar jag vad som kan ha hänt när jag kört vedspisen utan cirkulation. Eldade hela dagen och igår kväll small det till, kom en obeskrivlig lukt samt gnistregn och rök ur skvallerröret på taket. Får jag gissa har värmeslingan i pannan gått sönder sen har den kalla luften från vinden rasat in i pannan och tryckt ut röken i köket. Frågorna är då följande.

1. Går det att byta slinga eller får man byta hela pannan?

2. Vad händer om jag fyller på systemet igen? Kommer det vatten ur kökspannan?

Jag får inte ihop beskrivningen alls. Skvallerröret mynnar inte på taket, vad är det du syftar på. Om systemet var vattenfyllt blr det inte vara skadat.

Har ett öppet system och från pannan går det ett rör upp på vinden till en tank och från den ett litet rör upp genom taket. Allt vatten har kokat bort så röret och tanken är tom. Ur röret från taket kom det rök och gnistor.

O Old KnotVillage skrev:
För att göra en lång historia kort så undrar jag vad som kan ha hänt när jag kört vedspisen utan cirkulation.
Uppsala? Låt mig gissa, du hade strömavbrott igår?

/Själv boende utanför Uppsala med 16h avbrott igår.

Du vann första pris. (y). Preliminärt kommer elen tillbaka 18 ikväll. Har stängt kranarna till pannan men frågan är vad som händer om jag öppnar dom och startar pumpen. Kommer rök in i slingan borde ju vatten komma ut. Visste att pumpen inte gick men trodde det skulle självcirkulera.

Kommer det rök och gnistor ur vattenröret så har du nog eldat sönder pannan. Hur lyckades du med det? Det brukar låta duktigt om man råkar få pannan i kokning.

Har hört att det bubblat men inte ljudet av kokande vatten. Trodde det lät så när det cirkulerade men man lär så länge man lever. Pannan är från 1983 så då kanske det inte går att byta slingan.

Vad ör det för panna? Det finns vad jag vet inte några pannor med slingor för värme. Det är vatten i mellanrum i hela pannan.

Ok, att det kommer "rök" ur avluftningen kan jag köpa(vattenånga). Men gnistor???
Avluftningen står inte i kontakt med någon slinga (om du nu inte har nån form av rörpanna, vilket är mycket ovanligt i villor), utan pannan är i princip en burk.
Om du kokat pannan torr så borde det lukta bränt i pannrummet och varit ett j.vla liv samt stått en kvast ur avluftningen en längre tid.

Börja med att öppna nån avtappning bara för att kolla om systemet är tomt eller inte.

Jag har inget pannrum. Bergvärme. Bergpumpen står i garaget med kulvert till huset. I tvättstugan har jag en tank och sen går det en slinga till pannan i köket. Den brukar jag bara elda i för att slippa elpatronen. När jag eldat förr så har det hänt att det runnit vatten ur röret på taket men efter smällen igår så såg man små gnistor komma ut.

Ok,
du har alltså en kökspanna kopplad till en ack?
Och den är kopplad inte på själva acken utan på en rörslinga i acken? Så pannans vattenvolym är bara sin egen + rörslinga + det som stått upp till exp.kärl?

Kan du inte rita nåt?

Hur/var fyller man på & tappar ur pannan?

Bergvärmen och vedspisen jobbar mot samma tank. En slinga ända från förrådet till vedspisen. Tanken på vinden är ju bara ett expansionkärl till vedspisen. Jag fyller på systemet på samma ställe jag fyller på elementen eftersom det bara är ett system men nu har jag stängt av slingan mellan acc.tank och vedspisen eftersom väggen mellan elden och vattnet måste gått sönder. Om det nu inte går att laga väggen så får man byta hela spisen. Nu är det en ugnsdel oxå men undra om det finns spisar som bara har två plattor så fick man mer plats i köket.

Har tittat lite på vattenmantlade kaminer men frågan är vad som händer om man eldar i den när det blir strömlöst.

• Gilla
slug68
  • Laddar…
O Old KnotVillage skrev:
Tanken på vinden är ju bara ett expansionkärl till vedspisen. Jag fyller på systemet på samma ställe jag fyller på elementen eftersom det bara är ett system
Lite motsägelsefullt.
Finns det ett expansionskärl till till elementen och bergvärmepumpen eller hur är det kopplat?
Tänker bara på resten av systemet så det inte går sönder mer grejer...

O Old KnotVillage skrev:
Tanken på vinden är ju bara ett expansionkärl till vedspisen. Jag fyller på systemet på samma ställe jag fyller på elementen
Jag är jätteledsen, men jag förstår inte hur ditt system ser ut, så jag kan nog inte hjälpa dig.
Däremot är jag oerhört fascinerad av att det kom gnistor ur avluftningen på taket!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.