76 118 läst · 398 svar
76k läst
398 svar
Eldabutiken levererar kamin som läcker rök - stämmer sin kund i tingsrätten
I forumtråden här på byggahus skriver kunden dels att han erbjudit sig att betala fullt pris i en förlikning då han inte orkar med det men butiken verkar inte godta detta de vill ju då även att kunden står för alla extra kostnader detta inneburit för dom. Citerar inlägget jag länkar till nedan.John Smith skrev:
Så det där med "skulle våga", känns mer som att kunden hamnat där av 'misstag'.
"huvudproblemet är att de inte vid något tillfälle där jag erbjudit någon form av förlikning (vilket har skett flertalet tillfällen) specificerat sina omkostnader som de vill ha ersättning för. Så jag står då inför: hela kapitalbeloppet + mina egna jurist kostnader + delar eller hela av motpartens (dessutom är det då en ospecificerad summa)."
https://www.byggahus.se/forum/threads/star-ensam-mot-en-hel-bransch.367961/page-4#post-3606354
Tveksamt att någon kommer vara vinnare av detta. Känns mer som att det är juristerna som går segrande ur den här striden på sina arvoden.

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 603 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 603 inlägg
Fattar inte vad man ska ha en trycktät lucka till. När man eldar ska det vara drag och därmed ryker det inte in om man har bra ved. Är tanken med en helt tät lucka att slippa all sorts kallras när man inte eldar?C cpalm skrev:
Min Cronspisen kakelugn har en lucka som läcker, den är rak, men packningen tätar inte helt och på luckan sitter ett spjäll av gjutjärn som aldrig kan vara tätt.
Övriga delar av ärendet kan jag förstå, inklusive att en rejält skev lucka från ett estetiskt perspektiv inte är ok.
Jag har läst alla inlägg i denna och den andra tråden, men misslyckas med att förstå vad motparten har för mål med sitt processande. Vad är det motparten stämt Nordin på? Måste man inte precisera sig, eller kan man mala runt i tingsrätten utan att tala om vad det är man vill?
*okunnig*
*okunnig*
Medlem
· Sverige
· 4 318 inlägg
Normalt finns ju tilluftsventiler i en kamin, kakelugn etc. De är inte - och kan inte vara - helt täta. Saknas då drag i skorstenen så ryker det in helt enkelt, om man tex skulle skicka in en rökpatron.
Men oavsett, detta borde vara något som aktuell Elda-butik borde kunnat upplysa om och även anvisa åtgärder för - hur man bör göra vid tändning av kaminen om man normalt har undertryck i kåken. Det var även andra bekymmer med taffligt installerade (och ”spacklade”...) paneler som de med relativ enkelhet borde kunnat åtgärda så det verkar som ett väldigt märkligt hanterat ärende som tillåtits eskalera över alla rimliga proportioner.
Väldigt tråkigt att se att det kan gå till på det här viset.
Men oavsett, detta borde vara något som aktuell Elda-butik borde kunnat upplysa om och även anvisa åtgärder för - hur man bör göra vid tändning av kaminen om man normalt har undertryck i kåken. Det var även andra bekymmer med taffligt installerade (och ”spacklade”...) paneler som de med relativ enkelhet borde kunnat åtgärda så det verkar som ett väldigt märkligt hanterat ärende som tillåtits eskalera över alla rimliga proportioner.
Väldigt tråkigt att se att det kan gå till på det här viset.
Det kan ju också vara så att nämnd Johan är en särdeles jobbig kund. Det vet vi inte. Och att det överhuvudtaget kan ryka ut genom luckan tyder ju på att det är nåt annat fel. Man ska väl kunna öppna luckan helt utan att det ska ryka in?
Men jag förstår inte heller att Elda överhuvudtaget tror att de kan vinna något på att driva detta ärende rättsligt. De känns "rökta" efter detta.
Men jag förstår inte heller att Elda överhuvudtaget tror att de kan vinna något på att driva detta ärende rättsligt. De känns "rökta" efter detta.
Lite rättshaveri luktar det. Oavsett hur otätt lucktätningar är ska undertrycket i skorstenen aldrig kunna få räk att komma ut ur kaminen. En otät lucka ska endast kunna resultera i att veden brinner upp onödigt fort.
Eftersom de använt rökpatron antar jag att kaminen och rökkanalen är kalla. Hade de varit varma hade ju inte patronen behövts...Sockerhög skrev:
Medlem
· Sverige
· 4 318 inlägg
Det beror på. Är rökkanalen/skorstenen uppvärmd så finns ett drag som gör att det inte ryker in om du tex skulle öppna luckan. Vid kall rökkanal kan det bli som en propp i röret och det kan ryka in utan vidare.Sockerhög skrev:
Finns litet olika trix man kan ta till om detta är ett bekymmer vid eldningens start och det bör en kompetent leverantör kunna upplysa om. Men som sagt, det var inte det enda problemet i aktuellt fall.
Har oxå svårt att förstå problemet, det framkommer inte här eller på andra linjen, men eldabutiken kräver betalt för kamin är enda jag kan hitta.eller sista betalningen, då har dom lämnat en faktura men inga belopp nämns.
Tar man sedan tiden på allt detta ,tagit så lång tid så kan det bara vara en rättshaverist eldabutiken har o göra med , där kund vägrar betala, men butiken har försökt möta upp. och ser som enda väg att dra detta till rätten.
Min kamin ryker också in om man stryper allt,när den är kall o första brasan en kall vinterdag, finns extra tilluftsventiler som tar lite luft inifrån rummet, när ute ventilen är stängd, men startar elden ryker det aldrig in, skorstenen drar då enormt.
Tar man sedan tiden på allt detta ,tagit så lång tid så kan det bara vara en rättshaverist eldabutiken har o göra med , där kund vägrar betala, men butiken har försökt möta upp. och ser som enda väg att dra detta till rätten.
Min kamin ryker också in om man stryper allt,när den är kall o första brasan en kall vinterdag, finns extra tilluftsventiler som tar lite luft inifrån rummet, när ute ventilen är stängd, men startar elden ryker det aldrig in, skorstenen drar då enormt.
Om veden brinner normalt skall röken inte vara i närheten av luckan. Öppna spisar fungerar utan lucka.
Luckans främsta uppgift i vanliga kaminer är att möjliggöra kontroll av luftflödet. Tycker att artikeln saknar viss information.
Luckans främsta uppgift i vanliga kaminer är att möjliggöra kontroll av luftflödet. Tycker att artikeln saknar viss information.