Byggahus.se

Elda vattenmantlad köksspis utan pump?

1. Z
    Medlem Nivå 1
    Är det möjligt att elda en vattenmantlad Hergom L-05
    1) utan vatten, eller
    2) med någon slags självcirkulation?

Vi hade tidigare ett klassiskt vattenburet värmesystem där Hergom-spisen var ansluten till en ackumulatortank i källaren och kunde användas för tillskottsvärme. Nu har vi i stället bergvärme som i sig är fullt tillräcklig för uppvärmning, även riktigt kalla vintrar. Köksspisen används inte alls, p g a att den ändå behöver en cirkulationspump på 500W som skall sättas av och på. Inte heller är den något att ha om det blir strömavbrott, eftersom den börjar koka och väsnas om inte pumpen är påslagen.

Någon som vet råd?

2. E
    Medlem · Nivå 12
    50 watt skall det väl vara. Synd att förstöra spisen. Sälj den till nån som behöver den bättre och köp en köksspis istället.Självcirkulation kan du bara få om pannan står högre eller i samma plan som tanken.

3. M
    Medlem Nivå 17
    Pannan skall stå lägre än ackumulatortanken för att självcirk skall funka. Min VVB (stor pjäs) står tex på vinden ovanför min kökspanna. Går bra utan cirk-pump, om jag inte eldar fullt.

4. Z
    Medlem Nivå 1
    @exerg: javisst, my mistake, <50W. Om jag förstår dig rätt innebär det att pannan går sönder om man eldar den utan vatten, vilket är vad jag trott. Bara en chansning.
    @-MH-: mange tak, det besvarar del 2 av frågan helt och fullt