8 177 läst ·
2 svar
8k läst
2 svar
Elda värmeloggs i vedpanna
Hej
Är det någon som har erfarenhet av att elda värmeloggs i sin vedpanna?
Hur funkar det?
Hörde av en kompis att det kunde va svårt att tända?
Om man har en panna med sugande fläkt borde värmeloggsen brinna bra
Tänker mig kanske ett scenario där man "blandar upp" sitt vedinkast med typ 25-50% värmeloggs... Eller alternativt en bra tändbrasa på ved och sedan när man har en fin glödbädd lägger man in sina loggs.... Någon som har testat?
För oss som måste köpa vår ved känns detta som ett vettigt alternativ... Vad tycker ni?
Om det funkar kan man ju värma avsevärt mycket mer vatten på ett inkast än på ren ved... Detta ger färre inkast och således färre besök i pannrummet.
Är det någon som har erfarenhet av att elda värmeloggs i sin vedpanna?
Hur funkar det?
Hörde av en kompis att det kunde va svårt att tända?
Om man har en panna med sugande fläkt borde värmeloggsen brinna bra
Tänker mig kanske ett scenario där man "blandar upp" sitt vedinkast med typ 25-50% värmeloggs... Eller alternativt en bra tändbrasa på ved och sedan när man har en fin glödbädd lägger man in sina loggs.... Någon som har testat?
För oss som måste köpa vår ved känns detta som ett vettigt alternativ... Vad tycker ni?
Om det funkar kan man ju värma avsevärt mycket mer vatten på ett inkast än på ren ved... Detta ger färre inkast och således färre besök i pannrummet.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
DEt fungerar. Men man får inte fylla hela pannan med det. Då det är väldigt mycket ved i en bit så blir det kanske att man fyller pannan med 3ggr så mycket ved eller hur man nu ska säga... Då kan pannan smälta.
problemet är att dom kan brinna för bra. Jag har inte testat men kan gissa att dom kan orsaka mycket hög rökgastemp = värmeförluster + risk för skador i skorstenen. Du kan prova dej fram med att varva med ved och observera rökgastemp så det inte skenar iväg eller pyreldas. Berätta gärna hur det gick.....drik skrev:
gaia
Klicka här för att svara