Elda rätt och minska utsläppen

2k läst  16 svar

1. arneri68
    Medlem · Nivå 8
    Det är det säkert, men om supertorr ved nämns som ett problem borde det anges när problemet uppstår. Är det pga av syrebrist eller är det att rökgaserna lämnar förbränningsrummet för snabbt och kyls ner? Kan tänka mig att äldre murade skorstenar kyler ner endel av rökgaserna och finns partiklar skapas sotbeläggning.
    Är personligen inte orolig att vår ved är för torr då den förvaras utomhus och kaminen har bra förbränning enligt sotaren.

2. P
    Medlem · Nivå 12
    Jag tycker det blir lite navelskådning när man börjar ta upp för torr ved som ett problem. Istället för att jaga varje liten dålig grej är det mycket viktigare att fokusera på de stora problemen. När det gäller vedeldning är de ju fuktig ved och pyreldning, och kan man lära folk att undvika dessa saker finns det mycket att vinna. Det ska vara lätt att göra rätt, och introducerar man ett spann för hur torr/fuktig veden ska vara gör man bara folk förvirrade...är den här klampen tillräckligt torr, men inte för torr? :worried:

Nej, jag säger att veden generellt ska vara så torr som möjligt!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: