Byggahus.se

Elda rätt och minska utsläppen

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 514 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    • Laddar…
  2. nimhed
    Medlem · Skåne · 2 874 inlägg

nimhed

Medlem
    Världsklass!
    Bra jobbat!

3. 9
    Medlem · Strömstad · 13 inlägg

9Rune5

Medlem
    "Annars blir veden torr, brinner för snabbt och det gör att utsläppen ökar"

Men... I en modern braskamin (min ser likadan ut, en Contura-sak) så ska det jo va minimalt värmetap. Vilka utsläpp syftar man till?

Har man bra tillgång på oxygen och en normal mängd bränsle, så borde allt va okej? (Contura sina äldningsinstruktioner varnar mot att strypa draget för mycket, då får man inte hämtat ut full effekt från bränslet)

4. arneri68
    Medlem · stockholm · 1 261 inlägg

arneri68

Medlem
    Jag har inte heller blivit riktigt klok på detta påstående, men antar att snickeritorr ved brinner med högre temperatur vilket kanske resulterar i större drag och att gaserna inte hinner förbrännas helt innan de åker ut genom skorsstenen.

5. P
    Medlem · Stockholm · 3 316 inlägg

Paxman

Medlem
    Det här kommer säkert bli en evighetstråd med alla ved-förståsigpåare (inklusive mig själv) som ska tala om hur man SKA göra! :p

Jag kan börja:

I stort sett gör jag likadant som de två scouterna, två små skillnader har jag dock. Dels lägger jag tändmaterialet (i mitt fall näver sparat från björkved) i botten mellan de grövre basklabbarna. Eftersom värme och lågor strävar uppåt så vill jag ha startelden längst ned så själva tändveden (tunna stickor som läggs som en korsvirkesstuga över basklabbarna) snabbt värms upp och tänds. Jag lägger också nävern långt bak i kaminen så att de bakre pinnarna bränns av först. Det minskar risken för att delar av timmerstugan faller framåt mot glaset när de nedre delarna brinner av.

Dels lägger jag in de nya klabbarna innan uppvärmningsomgången brunnit ned helt. På så sätt får man hjälp av de sista lågorna, innan det bara blir glöd, att tända det nya bränslet. Med luckorna öppna på glänt den första minuten får också elden hjälp att få riktigt bra fäste.

Jag läser ibland att man ska tända veden uppifrån vilket jag aldrig förstått tanken med. Dock är jag inte den som är den, så jag har testat det några gånger...och det var helt värdelöst. Någon gång slocknade tändmaterialet och den gång det tog fyr, tog det väldigt lång tid. Med min metod har jag full fyr efter max en halv minut...när jag tände uppifrån tog det flera minuter.

Förövrigt reagerade jag också på påståendet att för torr ved skulle vara dåligt...hoppas någon kan ge en vetenskaplig förklaring för om så verkligen är fallet.

6. E
    Anonym

Erikein

Anonym
    Angående att tända uppifrån så ska det vara bra pga av att veden som ligger nära elden värms upp och skapar energi/rök/utsläpp, brinner det underifrån och värmer upp ved som ligger ovanför går därmed avgaserna/energin rakt ut i skortstenen utan att bli förbrännada. Tänder du ovanifrån hetas veden upp innan den börjar brinna och gaserna förbränns. Det fungerar nog bäst i gamla pannor (som inte har omvändförbränning som automatiskt gör att röken förbrämn) och öppna eldar. En kamin har nog för liten eldstad för att det ska fungera bra

7. O
    Medlem · Skåne · 113 inlägg

Othahaiti

Medlem
    Torr ved måste ju vara det viktigaste. Själv tänder jag antingen med en bit tändmaterial från Jula eller Biltema eller direkt med en gaständare av större modell. Jag brukar aldrig låta luckan vara öppen då jag knappast sitter och tittar på elden varje gång.

8. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 517 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Det är ju just därför moderna, "miljövänliga" och energieffektiva kaminer alltid har tilluft inte bara i botten av förbränningsrummet, utan även ovanför. På så sätt antänds och förbränns de heta rökgaserna på vägen upp genom kaminens rökrör, och kan avge sin värme där.

• Laddar…
  9. Fario
    Husägare/flugfiskare · Löddeköpinge · 711 inlägg

Fario

Husägare/flugfiskare
    Just detta med att tända med grov ved i botten och bygga på med finare uppåt har en del fördelar och en nackdel*. Mindre mängd rök är en sak man märker av. Jag skall erkänna att vi inte har en kamin men i vår öppna spis (och när vi inom scouterna eldar utomhus) så är det den så kallade "omvända" elden som gäller.
    En viktig sak är att packa klamparna tätt, max ett par mm mellan dem.

*nackdelen är att man måste ha allt eldmaterial färdigt...

10. siggebo
    Verktygstokig · Göteborg · 345 inlägg

siggebo

Verktygstokig
    Det kan vara kväveoxider som åsyftas. Torrare ved ger högre temperatur som ger mer NOx. Det hade i alla fall varit min gissning. Som knockonwood skriver så ska det inte uppstå problem med oförbrända rökgaser om man har ombränning/överluft och kaminen är designad på rätt sätt.

I förbränningstekniken fick vi dessutom lära oss att för torrt bränsle typiskt brinner sämre. OH-radikaler bildade från vatten är viktiga i förbränningsrektionerna.

11. D
    Besserwisser · E · 15 571 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Bildas det just någon kväveoxid om man inte har trycksatt förbränning?
    Trä ger ju en rellativt stor andel vatten i rökgaserna även om det är helt torrt. Så det bör inte behövas vatten i bränslet.

12. siggebo
    Verktygstokig · Göteborg · 345 inlägg

siggebo

Verktygstokig
    Jo NOx är ett problem i alla förbränningsanläggningar, inte bara motorer, men i större pannor är man kanske lite duktigare på att hantera det med överluft, fuel staging m fl förmildrande åtgärder.

13. Lime113
    Medlem · Västra Götaland · 1 240 inlägg

Lime113

Medlem
    Kommer vi inte in i situationen "Hur du kör din T-Ford på ett miljövänligt sätt"? Om man nu prioriterar "miljön" så kan man ha värmekällor fria från förbränning och utsläpp av spillvärme. Om det handlar om estetik så har Netflix en jättebra spis i 4K, länk.

14. D
    Medlem · Österbotten · 3 747 inlägg

DennisCA

Medlem
    Det beror väl på vilken sorts kamin man har. I vår kakelugn så tas friskluft in och rökgaserna förbränns en andra gång i en kammare ovanför elden.

Själv lagar jag tändved med en liten yxa och hackar och klyver och bryter tills jag har en större mängd småstickor, brukar räcka några veckor.

15. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 650 inlägg

thomas33

Renoverare
    10 timmar utan att behöva kasta in en enda vedpinne. :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.