Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Elda med stallgödsel-torv?

1. S
    Medlem · 11 inlägg

Sture

Medlem
    Hej

Hemma i stallet har vi hästarna stående på torvströ så stallgödslet blir en blandning av torv och hästskit. Jag funderar på om man skulle kunna elda upp detta i ved pannan.
    Är det någon som vet om det finns brännare-förugn på marknaden lämpliga för detta?

2. K
    Medlem · 1 007 inlägg

Kasch

Medlem

Re: Elda med stallgödsel-torv?

Jag läste ganska nyligen i en hästtidning om en gård som experimenterade med eldning av hästgödsel. Tydligen var det svårt att utvinna energin i - det krävdes rejält höga temperaturer för fullständig förbränning. Torven däremot borde ju brinna bra - under förutsättning att den är helt torr - men hästgödseln är nog mer en belastning än en tillgång. Själva låter vi gödseln "brinna" för sig själv och gödslar landen med det istället :)

Våra hästar står på spånbädd och det hade varit bra att kunna utnyttja som bränsle, men den är för fuktig när den byts ut för att kunna användas på något vettigt sätt. I alla fall för husbehovseldning. Både stallspån pch gödsel borde väl annars kunna eldas i större anläggningar - typ fjärrvämeverk. Å tredje sidan skulle gödsel i större mängder kunna utgöra en bra källa till fordonsbränsle (biogas).

Torveldning är väl vanligare i Danmark än i Sverige? Borde finnas stokerbrännare för torv men det är inget jag kan något om.

3. G
    Medlem · 633 inlägg

Gummigum

Medlem

Eldning med torv är definitivt stort på Irland! Minns en dam jag korresponderade med om torvbrytning och det tråkiga beläggnngarna man får inomhus med torveldning :(

4. P
    Medlem · 833 inlägg

poiu

Medlem

Problem med skorsten och panna är nog att vänta. Mängder med konstiga syror och baser och metaller och organiska föreningar samt risk för asksintring. Går gör det säkert men frågan är hur lämpliga vanliga pannor är. Med rätt utrustning går det att elda allt som är torrare än 60% fuktinnehålll.

5. 2
    Medlem · 3 139 inlägg

2an

Medlem

Då är det nog effektivare som en bonde en bit bort gjort..

Han har gjort en anordning på en gammal ved klyv typ en låda som han stoppar ner plasten från ensilage balarna o pressar till klabbar som han eldar med inblandning av ved i kerampannan.. De blir tydligen ordentlig hetta eftersom han bara kan ladda halva pannan på detta sätt för att de inte ska börja koka.. ;)

6. S
    Medlem · 11 inlägg

Sture

Medlem

Det är nog svårt att få det så torrt som 60% med häst-"skit o piss" inblandningen. Jag får väl göra som Kosch säger, gödsla landen med det istället.
    Eldar ensilageplasten gör jag redan. Jag delar rundbalsplasten i 3 delar, rullar ihop så hårt jag kan och använder 1 el. 2 sådana rullar per pannfyllning, blandat med veden. Det funkar bra.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.