Byggahus.se

Elda i kökspanna

1. M
    Medlem Nivå 17
    Jag får erkänna att det är lite pinsamt att frågan om hur man eldar i kökspanna, det borde man ju veta! Men ändå, vad är det som gäller?

Har lagt in några vedträ och fått fjutt och lassat in lite till (ca 3:e-dels fylld). Bra drag, och ingen rök in. Kökspannan är en norahammar från 60-talet. Ovanpå pannan i bakkant finns det ett reglage som man kanställa mellan Ö och S, spjället misstänker jag. Det har jag haft på öppet.

Hur får man bästa värmeekonomi i detta? Det är en vattenmantlad panna och med cirk pump, så jag skulle tro att även vid maxeffekt så kommer det inte att koka direkt. Funderar på om man skall proppa ugnen pannan full med med, och ställa ner spjället lite grand. Nu så har jag reglerat med tilluften, så att det inte dånar för mycket.

Hur gör man för att få till det snajsigt?

2. J
    Anonym
    Grattis till en fin spis/panna!

Normalt har man spjället helt öppet till det blir varmt i skorstenen dvs då det blir bra drag sedan kan man dra ner på tilluften.

Allt för lite till luft innebär dock at det sotar mer men ger mer värme :)

3. M
    Medlem Nivå 17
    Hej o tack. Jo, men det blev en dyr panna...

Spjället styr luften från förbränningen, och på sotluckan sitter luften till förbränningen. Vilken/vilka skall man reglera med egentligen, jag fattar inte...

4. J
    Anonym
    Den på framsidan styr tilluften och den på spjället draget i skorstenen.

5. M
    Medlem Nivå 17
    Och hur skall jag ställa in dem när pannan väl är varm?:)

6. J
    Anonym
    Jag brukar har nästan full drag i skorstenen och sedan reglerar jag glöden så att den blir som jag vill ha den via det främre reglaget.

7. M
    Medlem Nivå 17
  8. J
    Anonym
    Hmm finns ju ingen rosettventil på den modellen.

Elda som att det blir lagom varmt så fungerar det säkert bra.