Byggahus.se

Elcentralen som Gud glömde

1. Pajonik
    Medlem · 19 inlägg
    [QUOTE="Gösta 62, post: 4026530, member: "auktoriserad elektriker[/QUOTE]
    Jag håller med dig i det hela och är inte ute för att märka ord utan bara att förklara ett vanligt missförstånd.
    Elektriker kan vem som helst kalla sig. Det finns dock dom du skriver en gymnasieutbildning till detta men det är inte ett skyddat yrkesepitet. Det finns varken behöriga eller auktoriserade elektriker.
    Elinstallatör är däremot skyddat och kräver att man är auktoriserad av Elsäkerhetsverket efter genomgången praktik och efterföljande utbildning. Sammantaget ca 5 år.
    Tidigare kallades elinstallatören behörig elinstallatör men 2017 ändrads detta till auktoriserad elinstallatör.

2. P
    Medlem · 14 inlägg
    Det är med viss uppgivenhet jag noterar att även denna eltråd mynnar ut i en diskussion om vad man får/inte får göra. Jag tänker inte ge mig in i en diskussion om vad som är lämpligt eller inte, utan nöjer mig med att konstatera att det uppenbarligen finns avvikande åsikter på forumet såväl som i verkliga livet. Tror inte heller denna tråd kommer resultera i att alla enas om vad som är rätt eller fel.

Med det sagt vill jag tacka för alla kommentarer, samt rikta ett generellt tack till hela forumet som lärt mig oerhört mycket.

Jag lämnar därmed denna tråd, men finner säkerligen anledning att återkomma i andra trådar längre fram.

Trevlig kväll!

3. S
    Medlem · 1 671 inlägg
    Nu var inte frågan som @richardtenggren ställde vad som krävs för att en gymnasieelev från elprogrammet skall få auktorisation. Vad han frågade var hur stor del av elektrikerkåren som faktiskt har en egen auktorisation. Så låt oss försöka besvara den frågan istället för att driva iväg i oväsentligheter.

En snabb sökning på nätet hittar direkt en artikeln i tidningen Elektrikern från 2014 och då fanns det drygt 41000 behöriga installatörer och ytterligare 55000 yrkesmän. Så om det inte skett några drastiska förändringar så saknar majoriteten av elektriker auktorisation och det är mindre än 50% chans att den som utför arbetet har egen auktorisation.

• Laddar…
  4. E
    Medlem · 1 892 inlägg
    O ja, långt mindre. Många tar ut auktorisation och jobbar därefter in mer med nävarna.

• Laddar…
  5. M
    Medlem · 400 inlägg
    Då det är ägaren av anläggningen som ansvarar för den så är det väl rimligt att denne om den innehar kunskapen (eller kan tillgodogöra sig den) gör en översyn genom att lyfta på locket. Om man hittar något som man blir osäker på är det väl rimligt att fråga om hjälp. Jag tror att de flesta som frågar något på detta forum får den hjälp de söker. De lär sig något, de förstår bättre och i slutändan får de en bra lösning på deras problem.

6. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · 17 910 inlägg
    Ge inte upp. Tråden har hamnat i byggahus nyhetsmail och då ramlar det alltid in folk som Gösta och dess likar som i all välmening vill upplysa om att elinstallationsarbete är behörighetskrävande. Det har faktiskt inte nämnts i tråden tidigare, så nu är det gjort, ifall du själv hade tänkt göra något arbete här.

7. Mikael_L
    Medlem · 39 189 inlägg
    Elsäkerhetsverket försökte uppskatta detta för ungefär 8-9 år sedan.
    De har registret över behöriga eleinstallatörer (ja de hette ju så då) i sin hand. Men visste inte hur många som arbetade som sådana.
    De kom fram till att antagligen var lite färre än hälften verksamma i elinstallationsbranschen. (Övriga var elkonstruktörer, besiktningsmän eller jobbade med helt andra saker osv. En hel massa var pensionerade.)
    Sen av denna hälft kan man vidare gissa att bara ungefär hälften av dessa arbetar med elinstallationer rent praktiskt, resten driver sitt företag och har händerna fulla med offerter och fakturor och egenkontrollprogram och allt sånt.

Yrkesmän däremot är alla aktiva elektriker, dagen efter de har bytt yrke är de inte elyrkesman längre.
    Däremot saknas register över dessa helt, så det är inte så gott att veta hur många dessa är.

Men en god gissning är att det i Sverige finns ca 10-15.000 yrkesmässigt aktiva elinstallatörer och 50-60.000 yrkesmän.

• Laddar…
  8. Mikael_L
    Medlem · 39 189 inlägg
    Svaret på din fråga hittar du i trådens första inlägg.
    Och tänk till lite, tänk ifall alla villaägare och bostadsrättsägare i landet var såhär noga, kunniga, nyfikna, ambitiösa och ansvarsfulla - och kollade upp sin elanläggning lite och checkade av med de mer kunniga över skicket. Tänk vilket lyft elsäkerheten skulle få i hela landet.

9. M
    Medlem · 30 inlägg
    Ingen som reagerat över det som ser ut som en grå RKK som kommer ner ur ett av rören?, är det en sådan så kanske det påkallar lite mer genomgång för att se om det är fler kreativa lösningar på vilken typ av kabel man använder.

10. P
    Medlem · 14 inlägg
    Tack för uppmärksam kommentar, åtgärdat nu!

11. P
    Medlem · 14 inlägg
  12. Bo.Siltberg
    Överlag ok/normalt tycker jag.
    - Lite väl mycket bar koppar på en hel del anslutningar.
    - Vore inte fel att märka inkommande PEN-ledare även om man enkelt ser vad det är
    - Lite mer ordnad förläggning kring N/PE-plintarna. Det blir lätt rörigt vid kompletteringar, men då du byter central har du chans att ordna upp det bättre.
    - Ser ut att vara trångt med alla rörutlopp precis bakom DIN-skenan. Centralen borde kanske ha satts några cm lägre, men då skulle inkommande hamna bakom skenan istället...
    - Vad används de tvåpoliga dvärgarna till?

13. P
    Medlem · 14 inlägg

Hej och tack för kommentarer. Skulle kanske varit tydligare med att detta alltså är ersättningscentralen för centralen som tråden började med.

- Lite väl mycket bar koppar på en hel del anslutningar.
    --> ok, skalar om och fixar!

- Vore inte fel att märka inkommande PEN-ledare även om man enkelt ser vad det är
    --> skall den märkas med gul/grön el blå?

- Lite mer ordnad förläggning kring N/PE-plintarna. Det blir lätt rörigt vid kompletteringar, men då du byter central har du chans att ordna upp det bättre.
    --> Har satt N/PE-trådarna på matchande nummer till dvärgarna (plintarna är numrerade), är det fel? Skall jag istället börja från vänster och sätta alla efter varandra?

- Ser ut att vara trångt med alla rörutlopp precis bakom DIN-skenan. Centralen borde kanske ha satts några cm lägre, men då skulle inkommande hamna bakom skenan istället...
    Noterat, kanske inte värt att ändra nu?

- Vad används de tvåpoliga dvärgarna till?
    --> 16A: Tvåpoligt uttag (Elko) i kök för kombiugn och ugn. 10A: TM och TT i badrum

14. Mikael_L
    Medlem · 39 189 inlägg
    Här har du ELSV's rapport:
    https://www.elsakerhetsverket.se/gl...r_elinstallatorer_elektriker_arbetar_2013.pdf

• Laddar…
  15. Bo.Siltberg
    Både och, grön/gul med en snutt blå tejp.

Nej det är bra så.
    Jag tänkte mer på att snygga till så att inte ledarna går kors o tvärs och låser varandra.

• Laddar…