Byggahus.se

Elcentral - byta fronkåpan?

1. nattugglan11
    Medlem · 1 079 inlägg
    Hade en elektriker som drog om all el i lyan för 11år sen, inklusive nya brytare, uttag och central. Jag vill hitta en central med dörr istället som döljer säkringarna o skyddar mot damm. Kan man fästa en dörr på min befintliga? Jag antar att man inte kan, men jag ett hål i varje långsida som jag inte vet vad det är? Fråga två är om det går att lossa de 4 skurvarna o montera en annan frontkåpa? ...om man kan lista ut vilket fabrikat centralen är av (Att byta hela plastboxen antar jag man inte kan göra utan att demontera alla säkringar o det gör ju bara en elektriker)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    el skåp 1.jpg

skåp 2.jpg

2. N
    Medlem · Norrbotten · 3 393 inlägg

norrbottenstorpet

Medlem
    Det är kanske inte omöjligt om du kan identifiera märke och modell. Det brukar vara så att man byter ut två av de plastskruvar som håller plastkåpan och sätter istället tillbaka en dörr i dessa skruvhål.

Det finns flera duktiga elektriker på forat, som säkert kan det här.

3. F
    Medlem · kronoberg · 1 522 inlägg

-=fullmoon=-

Medlem
    Det kan vara en gammal hager central.

Känner du dig hemma att lossa de 4 skruven och lyfta på locket och ta ett kort eller om det evt står stämplat i plasten på insidan. Annars är ett kapslingsbyte inte så stort eller tidsödande. 1000-1500kr för en central? och 1-2 timmars jobb?
    EDIT: står det inte något längst upp till höger i den lilla rutan?

Redigerat 17 jun 2014 21:55
  4. nattugglan11
    Medlem · 1 079 inlägg
    Redigerat 18 jun 2014 17:34
  5. E
    Medlem · jämtland · 22 927 inlägg

elmont

Medlem
    Legrand är ett (Franskt) stort kvalitetsmärka som saluförs av bla Elektroskandia. Dom har lösa dörrar till sina IP 30 kapslingar och dom har E nr 21 820 80-89, nu vet jag inte vilken modell du har så det är inte säkert att dörrarna passar men fråga på någon Elektroskandia butik så får du säkert hjälp.

6. nattugglan11
    Medlem · 1 079 inlägg
    Tack för svar!

Hittade exakt min central o tillhörande dörrar. Dock verkar alla återförsäljare slutat sälja dörren, men det kanske går att hitta en annan passande om man har lite tur.

DÖRR ELSKÅP.JPG

7. F
    Medlem · kronoberg · 1 522 inlägg

-=fullmoon=-

Medlem
    Det kan ju alltid ligga kvar något enstaka ex hos grossisten om man har tur eller på något lager.

8. Enk Projektet
    Medlem · Uppsala · 5 901 inlägg

Enk Projektet

Medlem
    Jag är mycket tveksam till att det finns att få tag....på Elektroskandia tror jag inte det finns....kolla med Elektro Elko i så fall...

9. P
    Medlem · 410 inlägg

Pierre1981

Medlem
    Sen fick du en salig blandning komponenter också.
    Har han tagit mer än 50 riksdaler stycket för dom säkringarna så har du blivit rånad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.