Byggahus.se

Elcental med porslinsäkrning och Takvärme

1. S
    Medlem · 11 inlägg
    Hej

Jag hör ett kraftigt brummande från Elcentralen, eller om det kommer från en burk vid sidan av elcentralen.

Jag har haft takvärme, men har nu fjärrvärme, så takvärmeslingorna används inte. Takvärmen har vart bortkopplat i kanske tre år nu. Jag har hört brummandet förut, men för någon dag sedan har brummandet med än tredubblats i ljudstyrka.

Jag har läst att gamla elcentraler kan brumma pha gnistbildningar mellan säkringen och el-skenen...men jag misstänker den burken som kanske kan något samband med takvärme ???

Någon som har vart med om något liknande ??

Mvh
    Stefan

2. A
    Medlem · 8 368 inlägg
    Högst troligt sitter det en kontaktor i den grå plastlådan som brummar. Kontaktorn skulle kunna ha med takvärmen att göra. Det är ofarligt att den brummar men det tyder på att den är gammal och sliten. Om det är något som används kan du byta den till en ny kontaktor. Om den var en del av den gamla takvärmen är det bara att koppla bort manöverspänningen så tystnar den.

• Laddar…
  3. A
    Medlem · 7 inlägg
    Den vita plastlådan ser ut som en transformator till ringklock/liknande.

4. H
    Moderator · 42 551 inlägg
    Den gråa lådan ser absolut ut som det kan vara en kontaktor. Men det är väl inte uppenbart att det finns en kontaktor till takvärme (vi hade takvärme tidigare). Det finns däremot ofta för att styra vissa förbrukare till natten när elen är/var billigare.

Vi hade tidsstyrning till varmvattenberedaren tidigare. Den var stor nog att oftast klara hela dagens förbrukning av varmvatten, och så värmdes den på natten.

OM en kontaktor börjar låta, så är det ett första steg till att var utsliten. Jag har varit med om att den sedan efter några års oväsen bränns.

5. S
    Medlem · 11 inlägg
    Hej
    Jag har kopplat bort alla säkringar som går till takvärmen, men det brummar fortfarande. Jobbigt...:)

6. S
    Medlem · 11 inlägg
    Hej
    Jag måste erkänna att jag inte vet vad en kontaktor är för något....kanske går det till varmattenberedaren

Jag funderar på att koppla bort den ena säkringen efter den andra...för att se när brummandet tystnar...:)

7. S
    Medlem · 11 inlägg
    Hej

Manöverspänningen ??...var hittar jag denna?

8. useless
    Lök. · 18 267 inlägg
    Antingen står det i gruppförteckningen, eller så får du skruva ut misstänkta säkringar en i taget tills det blir tyst och hoppas att inget annat väsentligt också slutar funkar.

9. W
    Medlem · 147 inlägg
    Jag tycker mig se att det står "manöverspänning VVB" på lappen där nere till höger - skruva ur den proppen och se om det blir tyst. I så fall hör kontaktorn till varmvattenberedaren.

10. H
    Moderator · 42 551 inlägg
    En kontaktor är en sorts relä. Men även relä kanske bör förklaras.

Det är alltså en elmanövrerad strömbrytare. Tänk dig att ledningen som leder ström till (ex.) varmvattenberedaren, passerar en strömbrytare. Brytaren har istället för en knapp en elektromagnet som drar strömbrytaren. Du har då en manöverspänning som kommer från ex. ett tidur. Så tiduret ger manöverspänning till reläet/kontaktorn kanske mellan kl 22.00 till 06.00. Då drar reläet under den tiden och försörjer varmvattenberedaren.

Anledningen till att man kör med en kontaktor eller relä, istället för att låta tiduret direkt mata strömmen till beredaren, är att det blir svårt och klumpigt att ha så kraftiga brytare i tiduret som tål den höga strömmen till beredaren. Manöverströmmen som behövs til reläet är några tiotals milliAmpere, men den styr i det här fallet en ström på kanske 3x 10A.

En kontaktor är en typ av kraftigt relä, som oftast dessutom kan bryta 3 fas. Det är alltså 3 brytare som manövreras samtidigt i kontaktorn.

11. S
    Medlem · 11 inlägg
    Hej
    Ja, det stämmer. När jag skruvade ur denna, så tystnade brummandet... :)...jag får ringa någon elektriker som byter ut kontaktorn

• Laddar…
  12. S
    Medlem · 11 inlägg
    Hej
    Ja, det small till när jag skruvade ur säkringen...och small till när jag satte dit den igen. Brummandet återkom, men är nu lite tystare än innan

Jag ber en elktriker att byta ut den

Tack så mycket för tipsen !!

13. useless
    Lök. · 18 267 inlägg
    Har du kollat att den verkligen används till något? Om det är varmvattenberedaren som går via den så är det väl enklast att koppla bort kontaktorn såvida du inte har något behov av att kunna slå av och på beredaren regelbundet...

14. S
    Medlem · 11 inlägg
    Hmmm...men varför installerar man en kontaktor från början ? Om inte för att slå av och på varmvattenberedaren ?

Men...egentligen borde ju själva beredaren i sig, styra hur och när man ska värma vatten till en viss temperatur...

Kontaktorn sitter ju vid elcentralen ? Om den styr varmvattenberedare, hur får den informationen om när den ska slå av och på?

15. harka
    Medlem · 250 inlägg
    det kan finnas / ha funnits / något som mätte den totala strömförbrukningen i anläggningen (i elcentralen då) och stängde av varmvattenberedaren tillfälligt för att inte huvudsäkringarna skulle flyga medan pannkakorna gräddades eller vid andra toppbelastningar

men det verkar som att du har fjärrvärme nu, antagligen inklusive beredning av varmvatten -- så har du fortfarande en inkopplad, eluppvärmd varmvattenberedare? om inte kan du ju plocka ur porslinssäkringen, därmed låta kontaktorn vila för gott tills någon, någon dag gör en upprensning av gammal el

du behöver ju i så fall inte kalla ut någon elektriker som byter ut den...