Byggahus.se
Hej
Jag vill lägga klinker i hallen. Under mattan som jag tänker riva ut finns nu ett oslipat furu- eller grangolv (ett "bärgolv"). Tänkte att det kunde vara trevligt att ha golvvärme under men golvet får inte komma upp för högt och jag vill undvika alltför stora byggprojekt (som att riva ut det befintliga golvet ner till bjälkarna osv). Då kan jag tänka mig att antingen skippa värmen eller slipa bärgolvet.

Jag ser förutsätter att jag behöver köra på elburen golvvärme för att hålla nere höjden på golvet.

Nu har jag några frågor:

1. Krävs det några underarbeten för golvvärmen? T.ex. flytspackla eller lägga spånskivor etc. Kommer de göra att jag kommer upp mycket i höjd? Under hallen finns en källare så ifall det läcker lite värme neråt gör det kanske inte så mycket.

2. Jag fattar att en elektriker måste göra anslutningarna men vad kan/får jag göra själv utöver detta? Jag är helt ok på att fixa (inga problem att skruva gips på väggen, sätta kakel, bredspackla och sånt) och kan följa instruktioner, är hyfsat ordentlig men jag är inte något semi-proffs.

3. Om man vill få hjälp med den här sortens projekt, är det en plattsättare man kontaktar då eller?

Några tankar?

Underarbetet beror på hur stabilt golvet är, det får inte svikta det minsta lilla för då kommer klinkersen att spricka. Du behöver minst ett lager golvgips som bygger 13 mm, därefter flyter (flytspackel) du in traditionell golvvärmen. Eller så finns det en speciell golvvärme som du dessutom får lägga själv som heter Kelvin. Den lägger du fixen när du sätter plattorna.

Jag måste nog hävda att om du flyter in golvvärmen i flytspackel så behöver du ingen golvgips. Kör du däremot med Kelvin varianten som man lägger i fixen så behöver du antingen flyta eller lägga gips under fixen.

Det man lägger i fixen är inget jag skulle rekommendera, Jag föreslår att du gör såhär:
1. Riv ner till undegolvet.
2. Täta eventuella springor med nån billig latex (enbart för att flytspacklet inte skall rinna igenom).
3. Lägg ett punktsvetsat galvat putsnät 2.5mm tråddiameter (kanske inte jättenödvändigt men stabiliserar upp golvet bra och bygger inget i höjd och är billigt och enkelt)
4. Lägg ut golvvärmen (en elektriker måste göra detta moment, se till att han meggar och fyller i garantipapprena för golvvärmen).
5. Flytspackla golvet, minst 15mm tjocklek (räknat från undergolvet).
6, Prima på flytspacklet (eventuellt kletar du på nån billig gummimassa ovanpå om du tror att ni släpar in mängder med snö på vintern, detta är dock inget krav).
7. Lägg klinker.
8. Foga.
9. Klart!

Kanske ska tillägga att det inte är golvvärmen i sig som gör att det bygger i höjd. Det är klinkersen som kräver ett mycket stabilt och oorganiskt underlag! Eftersom bästa sättet att åstakomma detta är att flytspackla så kan man lika gärna flyta in golvvärme i detta skikt.

Jag kommer nog bli tvungen att riva ut det gamla golvet ändå med tanke på att jag får lägga gips och flytspackla för att få det helt plant och stabilt. Men jag har kollat lite och det bör inte vara så mycket jobb.

Tack snälla för bra svar.

Golvvärmen får du lägga fast att du inte är elektriker.

stake skrev:
Jag hade aldrig skrivit på några papper för garantier om någon annan än jag hade lagt golvvärmen iaf.

stake skrev:
Att lägga el golvvärme är ett behörighetskrävande arbete. Lika olagligt som att sätta upp en elcentral om man inte är behörig.

hempularen skrev:
Att lägga el golvvärme är ett behörighetskrävande arbete. Lika olagligt som att sätta upp en elcentral om man inte är behörig.
"
Förläggning av värmekabel eller värmefolie i golvvärme anläggning för skyddsklenspänning med nominell spänning högst 50 v" är tillåtet.

Då får det vara ett attans litet rum efterssom max 200VA får installeras utan behörighet.

Det vet jag inte, men laglit är det oavsett rumstorlek;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.