Byggahus.se

Elbolaget har ställt ett elskåp på vår fastighet

1. Bono_R
    Medlem · Nivå 6
    Så som jag skrev i rubriken så har elbolaget ställt ett el skåp på vår fastighet, kan jag begära antingen att de flyttar själva skåpet eller ngn form av ersättning ? och i så fall hur mycket ?
    /B

2. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Antar att det är någon form av skåp som servar flera olika fastigheter, och inte enbart er elförsörjning.

Elverket måste ha tillstånd/avtal/servitut för att ställa upp sådant på er fastighet. Det kanske de redan har fått av föregående ägare. Om inte så kan du kräva att de flyttar skåpet eller betalar ersättning. Vad jag läst i andra trådar så är ersättningen väldigt låg.

Det måste ju finnas elledningar till skåpet. Märkte du inte att de höll på att gräva? Om skåpet står alldeles tokigt, mitt för infarten eller annat störande ställe, hade jag bråkat ordentligt för att få det flyttat. I annat fall inte. El måste vi ju alla ha.

• Laddar…
  3. H
    Moderator · Nivå 25
    Det behövs nog mer information.

är dte något som bara dykt upp typ över natt? Eller har det stått där i 50 år?

Vad är det för typ av mark, en ren villatomt, eller eller ett större skogsskifte?

4. Bono_R
    Medlem · Nivå 6
    Ja här kommer lite info:
    Det är en ren villatomt och elbolaget har "grävt på fel sida om vår grusväg mot det de hade märkt ut så allt hamnade på vår sida om grusvägen men vi håller på att bygga vårt attefallshus så jag hade inte focus på var de satte elskåpet just då, det är ca ett år sedan skåpet kom dit och det är nu som jag såg att de satt skåpet inne på vår tomt. Ang placeringen av skåpet så "står det vägen för en trappa som vi ska sätta för att komma "ner för vår tomt till vägen. Vi kan sätta trappan på sidan om skåpet men själva skåpet står på vår tomt och det är inget jag gett ngt tillstånd till därav min fråga.

5. P
    Medlem · Nivå 7
    Finns det gränsrör så skulle jag slagit i längre pinnar i dessa, spänt en tråd emellan och sedan ringt elbolaget så det får komma och se själva. Det lär inte vara första gången det blivit fel så antingen föreslår de en kompensation mot att de får nödvändiga tillstånd eller flyttar sitt skåp en aning. Jag antar att det inte handlar om flera meter in på din tomt?

• Laddar…
  6. Bono_R
    Medlem · Nivå 6
    Helt rätt jag får ringa elbolaget och se va de föreslår. Själva elskåpet står på vår tomt i gränsen men inne på vår tomt.
    Jag bara tänkte om någon här i vårt forum vart ute för ngt liknande och erhållit ngn kompensation så man vet om "jag blir miljonär" eller om jag får lite kaffe pengar eller kanske inget alls:oops::oops::surprised::surprised:.

7. P
    Medlem · Nivå 7
    Jag gissar kaffepengar eller att de flyttar skåpet helt enkelt. Ledningarna lär komma från framsidan och upp i skåpet så relativt enkelt att flytta ut det några dm eller vad det kan handla om. Troligtvis så vill inte heller elbolaget ha skåp på din mark om det kan undvikas.

• Laddar…
  8. Bono_R
    Medlem · Nivå 6
    Låter ju bra
    /B

9. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 18
    Tja, någons mark måste ju skåpet hamna på. Hade det varit ut mot vägen hade det kanske hamnat i vägområdet istället, vilket förmodligen varit värre.

Förstår jag det rätt står skåpet precis innanför er fastighetsgräns mot en grusväg. Det kanske skulle kunna flyttas ut 30 cm, men allvarligt, är det värt det? Hade det hindrat er att bygga trappan hade jag haft större förståelse, men nu – släpp det.

10. L
    Medlem · Nivå 7
    Behåll skåpet för allt i världen! Har själv sett malplacerade skåp för nära eller rent av ute i vägen, ofattbart tanklöst. Det är ju du som drabbas av tråkiga avbrott, när skåpet är nerkört av vårdslöshet. Du kan väl bygga staket runt det eller något så du slipper se det så mycket ifrån tomten.

11. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Erstärningen handlar om "kaffepengar". Om elskåpet inte stör så var glad för en liten slant. Som sagt, vi vill alla ha el till våra hus.

12. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Jag tycker att man kan ringa och prata med dem och fråga om hur de tänkte. Har de en bra anledning till varför det hamnade just där får man ta det. Även om jag tycker att de borde ha tillfrågat innan de ställde det just där för att själva slippa framtida problem med att det kanske hamnar på fel ställe för fastighetsägaren. Varför ska de bara kunna bestämma var ett skåp ska stå utan "grannhöran" då de ställer nått som kan hindra någon?

13. Y
    Medlem · Nivå 6
    Jag har med ett elskåp som är i vägen. Dock var den där redan när vi köpte huset, så det är nog inte lönt att klaga. Elskåpet står på vår utfart. Så man måste snegla sig förbi den när man kör ut bilarna.

14. J
    Medlem Nivå 1
    Vi fick ca 1400kr för att Eon skulle sätta ett skåp i hörnet vår nya tomt. Så förvänta dig inga miljoner..

• Laddar…
  15. Bono_R
    Medlem · Nivå 6
    Tack för alla svar. Som jag skrev ovan så kommer jag att ringa så de får förklara varför de ställt skåpet där de ställt det.
    /B