8 479 läst · 75 svar
8k läst
75 svar
Elbehörig i eget hus
Mitt problem när jag hade läst klart min utbildning 2005 var väll att inget större behov fanns i mitt område och flytta fanns inte på kartan.
Numera finns det skolor som ser till att man är färdigutbildad elektriker och får lärlingstiden färdigställd. En kusin till mina barn går en sådan och han har redan fast jobb när han går ut till sommaren då han gjort all praktik vid samma företag utan att det kostat företaget en krona.
Numera finns det skolor som ser till att man är färdigutbildad elektriker och får lärlingstiden färdigställd. En kusin till mina barn går en sådan och han har redan fast jobb när han går ut till sommaren då han gjort all praktik vid samma företag utan att det kostat företaget en krona.
Som jag sa, det märks att dagens ungdom inte gjort värnplikt... nu spelar det ju mindre roll när det kommer till gymnasieungdomen iofs.U Uffe A skrev:Det är det också.
De företag vi har kontakt med när vi ska skicka ut våra elever på APL (ArbetsPlats förlagt Lärande) säger att de hellre tar praktikanter från vuxenutbildningar än gymnasieskolor.
Våra elever har oftast med sig tidigare arbetslivserfarenheter och vet hur viktigt det är att komma i tid och göra vad som krävs av dom.
De yngre elever vi har som inte har den erfarenheten får man försöka fostra och få dom till att inse vikten av att komma i tid och hur man beter sig på en arbetsplats.
För en del blir det en chock att det helt plötsligt ställs krav på dom
Då läser din kusin på en ETG certifierad utbildningP Putte 9497 skrev:Mitt problem när jag hade läst klart min utbildning 2005 var väll att inget större behov fanns i mitt område och flytta fanns inte på kartan.
det slutprovet de gör är verkligen ett test på deras kunskaper.
Klarar man det så har man verkligen tagit tillvara utbildningen och brukat allvar.
Det krävs både handlag och vilja att verkligen lägga ner tid på studierna för att det ska gå bra
Och som tillägg till det förra svaret så är det ju en konjunkturberoende bransch
Är det nedgång så blir det svårare att få jobb
När jag gick utbildningen som vuxen så var det inte högkonjunktur
Men fick ihop lärlingstimmarna och kunde efter några år starta en egen firma
Den har jag kvar, men är inte så aktiv nu
Det är mycket mer givande att utbilda och hjälpa eleverna till en yrkesverksam framtid
Gick själv också en utbildning till elektriker som vuxen
Det är mycket mer givande att utbilda och hjälpa eleverna till en yrkesverksam framtid
Tyvärr så när man är ung så är det inte lätt att veta vad man vill syssla med i framtidenJonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Det är tur att det finns vuxenutbildningar som man kan ta om man känner att det inte var rätt val man gjorde när man var ung
Så är det, jag skulle bli yrkesofficer men efter nedläggning av regementet jag gjorde värnplikten på så är jag nu ”bas” på en billackering. Märkligt hur det kan bli...U Uffe A skrev:
Så du har stora behörigheten då?U Uffe A skrev:Och som tillägg till det förra svaret så är det ju en konjunkturberoende bransch
Jobba du som konsult eller fick du jobb på elfirman direkt efter vuxenutbildningen?
Så är det ibland, framtiden blir inte alltid vad man tänkt sig.
Min dröm var att bli pilot i flygvapnet men det blev inte så.
Vid sista uttagningen blev jag förste reserv, sen blev jag för gammal
Fick inte jobb direkt efter utbildningen men har startat egen elfirma.
Och registrerat den hos Elsäk.
Fick dessutom jobberbjudande för fyra år sen på skolan jag gick utbildningen på.
Har inte ångrat att jag hoppade på det.
Belöningen att man kan hjälpa andra till ett nytt yrke är värd mycket.
Speciellt när det är personer som innan stått långt ifrån arbetsmarknaden.
Fick dessutom jobberbjudande för fyra år sen på skolan jag gick utbildningen på.
Kul, men med vilken behörighet drev du elfirman med?U Uffe A skrev:Så är det ibland, framtiden blir inte alltid vad man tänkt sig.
Det hade varit bra om det var så i mitten av 2010 när jag blev klar på komvux som installationselektriker.U Uffe A skrev:
Och skolan hjälper(hjälpte) inte till. Då det inte finns eller lagkrav som säger att de ska hjälpa till att hitta praktikplats, för det gäller bara gymnasieungdomar. (Iaf vad de sa då)
Teoretiskt är det väl enbart en elfirma som kan tillhandahålla behöriga elektriker. Dvs egentligen är det inte formellt ok för en elektriker med utbildning, praktik osv att ”jobba åt sig själv”.
Elektriker behöver ytterligare utbildning och kurser för att få ha egen elfirma.
En behörig elektriker är inte ett yrke där man är ”legitimerad”.
Sedan, i praktiken blir det väl rätt får man hoppas, men det är ju inte fackmannamässig kunskap som gäller..
Någon som vet ngt om detta, som oftast helt går under radarn
Elektriker behöver ytterligare utbildning och kurser för att få ha egen elfirma.
Sedan, i praktiken blir det väl rätt får man hoppas, men det är ju inte fackmannamässig kunskap som gäller..
M mrStyrig skrev:Teoretiskt är det väl enbart en elfirma som kan tillhandahålla behöriga elektriker. Dvs egentligen är det inte formellt ok för en elektriker med utbildning, praktik osv att ”jobba åt sig själv”.
Fel.
En auktoriserad elinstallatör får visst "jobba åt sig själv", utan någon elfirma eller någon elfirmas egenkontrollprogram. Så länge auktorisationen omfattar det arbete som utförs. Det är 100% ok.
Men "jobbet" får givetvis i det fallet endast utföras privat, inte yrkesmässigt.
Redigerat: