Byggahus.se

Elbehörig i eget hus

1. P
    Medlem Nivå 8
    I eget företag?

2. G
    Medlem Nivå 2
    Inhyrd konsult.

3. E
    Medlem Nivå 1
    Självfallet! Det finns alla möjligheter till det!
    Läs en utbildning och skaffa dig praktisk erfarenhet enligt ELSÄK-FS 2017:4 för en auktorisation AL eller A.

Sen kan du fritt utföra installationsarbeten privat... Du behöver då inte gå under ett företag så länge du jobbar just privat och inte yrkesmässigt...

• Laddar…
  4. P
    Medlem Nivå 8
    Jag läste upp till elektriker på komvux 2004/2005 och fick vara med på vissa lektioner med gymnasieelever. Fick heller ingen lärlingsanställning men hade jobbat som serviceelektriker i ett stort kommunalt bostadsbolag några år innan komvux utbildningen. Fick sedan jobb några år efter utbildningen som underhållsreparatör (el). Startade eget 2013 (dock inte med el) men ansökte ändå hos Elsäkerhetsverket om bb1 behörighet och fick det godkänt

5. P
    Medlem Nivå 8
    Vart i Sverige?

6. G
    Medlem Nivå 2
    Stockholm, men har rört mig i jobbet i stort hela landet.

7. P
    Medlem Nivå 8
    Ok, jag har hyrt ut mig med som konsult i omgångar på olika byggen som elektriker och det har fungerat bra. Kul att stöta på en look a like(y)

8. G
    Medlem Nivå 2
    Jag är inne på en fabrik som har 22kV på ställverket. Och har nyligen gått Arbeta Med Spänning för deras peng på arbetstid. Ganska najs.

• Laddar…
  9. Jonas ”Snabbe” Andersson
    Husägare · Nivå 8
    Det låter helt sjukt att inte företagarna tar in praktikanter, hur ska dom då hitta folk att anställa i framtiden? I ren självbevarelsedrift borde alla ha minst en praktikant. Visar det sig att praktikanten inte är ett ”ämne” så är det väl bara att skicka ut eller sätta i ett hörn förnatt sortera skruvar eller liknande. Fördelen med praktikanter och lärlingar är ju att man kan forma personen så som man själv vill ha den.

10. G
    Medlem Nivå 2
    Tror det ligger en hel del i det jag upplevde 2010 att de är försmå för att ha råd, för stora för att ha tid eller redan har avtal med en skola.

11. P
    Medlem Nivå 8
    Problemet med praktikanter är att de kostar några hundra tusen att lära upp till en fullvärdig självgående tvåårselektriker. När sedan praktikkravet är fullbordat kanske den nya elektrikern byter arbetsgivare

• Laddar…
  12. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 14
    Problemet kanske ligger i Gymnasiets elektrikerutbildning?
    Och ungdomars syn på arbete?

Om man inte är speciellt intresserad, eller engagerad så tar det tid att lära sig saker.

Är det inte lite märkligt att efter 3 års studier så vill inte elföretag anställa nyutbildade elektriker?
    Vad är det blivande elektriker inte får lära sig i skolan?

Det skulle nog behövas bättre anställningskontrakt med arbetsgivaren och om ett annat företag vill tar över en elektriker innan kontraktet går ut så fick de köpa loss en duktig elektriker ungefär som man gör med fotbollsspelare. :surprised:

13. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    I så fall borde det vara lättare att få praktik om man utbildar sig i vuxen ålder.

14. E
    Medlem · Nivå 22
    Det som saknas efter skolan är den praktik som eleverna behöver för att kunna vara till nytta. Det är en stor skillnad från att gå från den "skyddade verkstaden" till den krassa verkligheten. Det handlar om ett hantverksyrke som omgärdas med rätt mycket teori, och som med alla hantverk så krävs det rätt långt besök i verkligheten för att bli självgående. Det handlar om så mycket mer än sätta några uttag eller brytare i ett bostadshus, det innefattar ett brett spektrum av arbetsuppgifter med stor spridning krav på kunnande. Det torde finna någon orsak till dom långa lärlingstiderna.
    Och frågan är hur mycket man vill betala för en spelare i lägsta divisionen, troligen inget.

15. U
    Medlem · Nivå 10
    Det är det också.
    De företag vi har kontakt med när vi ska skicka ut våra elever på APL (ArbetsPlats förlagt Lärande) säger att de hellre tar praktikanter från vuxenutbildningar än gymnasieskolor.
    Våra elever har oftast med sig tidigare arbetslivserfarenheter och vet hur viktigt det är att komma i tid och göra vad som krävs av dom.
    De yngre elever vi har som inte har den erfarenheten får man försöka fostra och få dom till att inse vikten av att komma i tid och hur man beter sig på en arbetsplats.
    För en del blir det en chock att det helt plötsligt ställs krav på dom

• Laddar…