Byggahus.se

Elbehörig i eget hus

1. eavogels
    Medlem Nivå 5
    Hej.
    Finns det en form av elbehörighet jag kan studera mig till, som räcker för 'eget bruk'?
    Mvh /Eric

2. D
    Besserwisser · Nivå 20
    Nej

• Laddar…
  3. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Finns nog 100 trådar om behörighet på forumet.
    Enkla svaret är NEJ.

Studera ett par år, gå som lärling, sedan några års praktik och sedan en kurs. Sedan får du installera åt hela kvarteret.

Protte

4. eavogels
    Medlem Nivå 5
    Då är jag troligen redan för gammal. Tack för svaret.

5. E
    Hobbysnickare · Nivå 10
    Aldrig för sent att sadla om. Efter 65 årsålder är det dessutom kraftigt reducerad arbetsgivaravgift

6. eavogels
    Medlem Nivå 5
    Det är sant, men vem vill ha mig som praktikant över 60?

7. Jonas ”Snabbe” Andersson
    Husägare · Nivå 8
    Någon som gillar folk med hög arbetsmoral, som aldrig kommer försent, har massor av livserfarenhet osv osv. Hade jag haft eget hade jag inte tvekat att anställa äldre personer, dryga 90-talister och nu även 00-ister saknar i regel ovanstående. Att äldre inte vabbar eller ska va föräldralediga är ju också ett stort plus.

Elektriker borde ju passa äldre bra, inte så stressigt eller tunga lyft i den bemärkelsen.

Man märker tydligt att pågarna inte gjort lumpen idag.

• Laddar…
  8. S
    Medlem Nivå 8
    Vabba som äldre är inte helt ovanligt. Hört talas om barnbarn?

9. G
    Medlem Nivå 2
    Det är ju det som är nackdelen med el.
    Jag läste till installationselektriker på komvux, 2 år, men fick inte tag i den där praktikplatsen för att få de 600 eller är det 6000 timmarna.
    Sedan måste man väl jobba en 5-6 år som elektriker innan man kan ta (den gamla?) AB. För att pula hemma själv?

Hemma så ligger jag väldigt nära gränsen för säkringarna, så jag ksulle vilja sätta dit några fler och dela upp bland annat köket och sovrummen(som verkar ligga på samma grupp).

10. kenneth5828
    Elektroniktokig · Nivå 8
    Får man väl hoppas att det inte är tillåtet att vabba för andras ungar.

11. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 11
    Varför hoppas du det?

(det är tillåtet)

12. kenneth5828
    Elektroniktokig · Nivå 8
    Det räcker fullt som det är nu, VAB hit o dit.

13. VidarH
    Medlem Nivå 7
    Det är fullt lagligt att vabba för andras barn. Och varför skulle det inte vara det?

14. S
    Medlem · Nivå 6
    För att arbetsgivaren skall ha en chans att planera, göra åtaganden och förutsätta att de anställda är tillgängliga.

15. snuttjulle
    Medlem · Nivå 11
    Och vad skulle då vara bättre för arbetsgivaren att den anställde med sjukt barn kan ibland låta någon annan i bekanskapskretsen att ta hand om barnet och den anställde går till jobbet?