Hej!

Mina föräldrar har nu installerat solceller och samtidigt så har deras fasta elavtal hos Eon gått ut. Från vad jag har hört så finns det olika typer av elavtal för solcellsägare- Ett för köp av el (gissar på att denna typ av avtal är det vanliga) och den andra är för att sälja elen man har (solceller).

Nu undrar jag hur processen går till. Säljer man allt el som solcellerna producerar eller säljer man endast överskottet, d.v.s. det el som producerats av solceller som inte (hunnit?) används. Gör det någon skillnad om man bestämmer sig för att teckna rörligt eller fast pris för köp av el när man äger solceller?

Nätägare i deras område är Eon och enligt deras avtal med Sesol (solcells leverantörer och installatörer) så har den gjort en föranmälan till Eon. Vet inte exakt vad detta innebär, men betyder det att vi inte behöver teckna ett sälj-avtal med någon elleverantör?

Försöker bara hjälpa min föräldrar hitta bra avtal som marknaden just nu kan erbjuda, men från vad ni har läst så kan ni nog gissa att jag inte är så speciellt kunnig om köp och försäljning av el med solceller. Finns så mycket jag behöver ta reda på, men vet inte riktigt vart jag ska börja kolla. Uppskattar all hjälp

Säg att solcellerna producerar 30kWh en dag.
samt att huset använt 10kWh (både till uppvärmning och hushållsel )
Så säljs 20kWh
Sen så under de timmar som solcellerna inte leverade något användes ytterligare 15kWh som köps in.
Spotpris 125öre/kWh

Nu till avtalen:
För försäljningen av solelen till elhandelsbolaget (de 20kWh) är det bara spot/tim pris som gäller för den timma de producerades. Ev får du några extra ören av elhandelsbolaget på spotpriset.
Dessutom får man i SE3 iaf (har själv solceller i SE3 med EON som nätleverantör) från EON en ersättning på 7 öre / såld kWh (ersättning för nätnytta)
Till detta för man ersättning på 60öre / såld kWh (de 20kWh) från staten nästa deklaration. (max tak på denna är idag för lika många kWh man köpt in el för på årsbasis)

Sen kollar vi på avtalet för inköpt el.
Där kan du ha allt från spot/timpris till rörligt månadsmedel pris till fast pris.
Detta rör då de där 15kWh som behöves köpas in.

Sen är det inte säkert att alla elhandelsbolag erbjuder alla kombinationer av sälj & inköps avtal.
Endel kan ha att om du säljer måste du även ha spot/tim pris, medan andra låter dig välja mer fritt på inköpsdelen.

föranmälan till Eon säger bara att EON måste (om det inte redan är gjort) byta ut elmätaren så den klarar av att mäta åt vilket håll elen går.
De gamla mätarna med skiva mätte tex inte åt vilket håll elen gick ... så då fick du betala(istället för att få betalt) för de där 20kWh du matade ut på nätet.... Därför ska man INTE slå på anläggningen innan elnätsbolaget givit sitt ok.

Har du inget säljavtal har jag för mig att elnätsbolaget betalar ut sina ören för nätnyttan (7öre) men inte de 125öre / såld kWh som elhandelsbolaget ger och ej heller de 60 örena / såld kWh från staten.
Dvs du bjuder elnätsbolaget på mer eller mindre gratis el

Redigerat:
  • Gilla
Renolfer
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Säg att solcellerna producerar 30kWh en dag.
samt att huset använt 10kWh (både till uppvärmning och hushållsel )
Så säljs 20kWh
Sen så under de timmar som solcellerna inte leverade något användes ytterligare 15kWh som köps in.
Spotpris 125öre/kWh

Nu till avtalen:
För försäljningen av solelen till elhandelsbolaget (de 20kWh) är det bara spot/tim pris som gäller för den timma de producerades. Ev får du några extra ören av elhandelsbolaget på spotpriset.
Dessutom får man i SE3 iaf (har själv solceller i SE3 med EON som nätleverantör) från EON en ersättning på 7 öre / såld kWh (ersättning för nätnytta)
Till detta för man ersättning på 60öre / såld kWh (de 20kWh) från staten nästa deklaration. (max tak på denna är idag för lika många kWh man köpt in el för på årsbasis)

Sen kollar vi på avtalet för inköpt el.
Där kan du ha allt från spot/timpris till rörligt månadsmedel pris till fast pris.
Detta rör då de där 15kWh som behöves köpas in.

Sen är det inte säkert att alla elhandelsbolag erbjuder alla kombinationer av sälj & inköps avtal.
Endel kan ha att om du säljer måste du även ha spot/tim pris, medan andra låter dig välja mer fritt på inköpsdelen.

föranmälan till Eon säger bara att EON måste (om det inte redan är gjort) byta ut elmätaren så den klarar av att mäta åt vilket håll elen går.
De gamla mätarna med skiva mätte tex inte åt vilket håll elen gick ... så då fick du betala(istället för att få betalt) för de där 20kWh du matade ut på nätet.... Därför ska man INTE slå på anläggningen innan elnätsbolaget givit sitt ok.

Har du inget säljavtal har jag för mig att elnätsbolaget betalar ut sina ören för nätnyttan (7öre) men inte de 125öre / såld kWh som elhandelsbolaget ger och ej heller de 60 örena / såld kWh från staten.
Dvs du bjuder elnätsbolaget på mer eller mindre gratis el
tack för svaret!! uppskattas

Nu undrar jag bara lite vad spotpris (spot/tim pris) är för något. Läste lite om det häromdan men har lite svårt att förstå exakt vad det där. Får man fråga vilket elavtal du kör på? (fast, rörligt, spot/timpris)
Har för närvarande ingen aning vilket som lönar sig mest, men antar också det beror på hushållet. Hushållet förbrukar för närvarande 14 400 kWh/år.

Återigen, tusen tack för svaret!

• Gilla
Jonas Kvarnstrom
  • Laddar…
Spot-pris är det pris som man får betala/betalt för 1kWh el på Nordpool under en viss timme.
( https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?dd=SE3&view=table ) (visar SEK / MWh = öre / kWh )

För ca 1.5år sedan då jag skulle teckna avtal ville jag ha fastpris på inköpt el och så mycket som möjligt ut från det jag sålde.
Så jag gjorde en liten excel tabell med alla företag
räknade med 30% egenanvändning och resten sålt av 8800kWh producerade på året.
Så för varje företag skrev jag ned
* namn
* fast kostnad/mån
* extra ören / såld kWh
* fasta kostnaden / kWh
Sen en kolumn som räknade ut vilket bolag som var fördelaktigast.
(finns säkert bättre sätt, men det var så jag gjorde iaf)
Idag behöver man nog lägga till en kolumn för gissat spotpris (för det man ska köpa in) och se hur avtalen ändras om man ändrar spot priset

Så fick man dammsuga elhandelsbolagens websidor samt att ringa vissa för att få veta uppgifterna.

Det bolag jag valde hade då antingen 3.5åriga fastpris avtal för det jag behöver köpa in eller spot/tim pris(+ X ören/kWh kommer inte ihåg) och spotpris +15öre på det jag säljer.
Iom att jag ville ha fastpris avtal så blev det det 3.5 åriga
Jag lyckades mao så här i efterhand få en väldigt bra avtal på både det jag behöver köpa in och det jag säljer.

De gamla snurrmätarna gick baklänges om man matadeutel. Men var i allmänhet utrustade med en backspärr för att försvåra fusk. Så de mätte definitivt inte levererad el som konsumtion.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De gamla snurrmätarna gick baklänges om man matadeutel. Men var i allmänhet utrustade med en backspärr för att försvåra fusk. Så de mätte definitivt inte levererad el som konsumtion.
Ok Det hade jag ingen aning om. Upprepade vara av nån sa till mig i samband med att jag köpte min anläggning.

M MrDizzy skrev:
För försäljningen av solelen till elhandelsbolaget (de 20kWh) är det bara spot/tim pris som gäller för den timma de producerades.
Ev. stämmer inte det här. Nu börjar det vara lite mycket hörsägen, men enligt Arnodt här: #821 kan man även sälja till rörligt pris (månadsmedel alltså). Dock är nog detta ändå inte ett så fördelaktigt val då det tenderar att vara högre priser under dagen än vad månadsmedel blir.

För att titta lite på vad för avtal som kan vara bäst vad gäller förbrukningen, dvs. det som ska köpas in kan det vara bra att titta på historiken. På EONs hemsida kan man alldeles säkert logga in och ta fram historisk förbrukning och finns denna per timme kan man använda sig av timpriskollen för att beräkna vad ens kostnad hade blivit om man haft timprisavtal. Den kostnaden kan man då jämföra med vad ens verkliga faktura låg på.

tveksamt tveksamt skrev:
Ev. stämmer inte det här. Nu börjar det vara lite mycket hörsägen, men enligt Arnodt här: #821 kan man även sälja till rörligt pris (månadsmedel alltså). Dock är nog detta ändå inte ett så fördelaktigt val då det tenderar att vara högre priser under dagen än vad månadsmedel blir.
Bra info (y)
Då jag kollade för min anläggning så var det ingen som erbjöd det. Men det är klart att bolagen hittar på nya sätt att krama pengar ur folk eeer tjäna pengar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.