Byggahus.se

Elak lukt, källa funnen. Nu då?!

1. S
    Medlem Nivå 4
    Hej,

vi köpte ett 70talshus i våras med tillträde 1a augusti och med Försäkringen ”varudeklarerat” från svensk fastighetsförmedling. Anticimex gjorde också en besiktning iom den. Sedan gjorde vi en egen besiktning som vi själva var med på.

när vi sedan flyttade in kände vi direkt en ”elak lukt” och är inget vi kände under visningen och inte heller något som framgår av något besiktningsprotokoll eller diskuterades.

nu håller vi på att bygga ut och har därför tagit upp en del av existerande golv och där funnit källan till lukten; gammalt golv med lim.

Någon som varit med om liknande fall och hur en sådan process ser ut? Vem/vad bör jag isf kontakta först? Vad är möjligheterna till kompensation tror ni?

eftersom jag har hantverkare hemma nu vill jag såklart få det ordnat snarast och helst om mina hantverkare kan göra det när de ändå är där. Hur har andra löst liknande fall?

tack på förhand

2. T
    Medlem · Nivå 10
    Ni har ingen möjlighet till kompensation.

Tänkte de va bäst och ta det först. Fundera om det är billigare och enklare mindre risk för luktsmitta om ni byter undergolvet.

3. S
    Medlem Nivå 4
    ok, men varför inte?

ja vi måste byta undergolvet för vi vill bli av med det och det golvet är limmat mot spånskivorna så allt måste bytas.

4. bonnier
    Renoverare Nivå 11
    Jag har ingen erfarenhet av frågan men jag skulle inte tro att dålig lukt är ett fel i sig, såvida det inte beror på felaktig byggmetod.

5. T
    Medlem · Nivå 10
    För att det inte är något konstigt, förbjudet att lägga ett golv direkt på ett annat. Varför tycker du att du skall ha ersättning?

6. S
    Medlem Nivå 4
    Det är såklart en infallsvinkel som jag inte tänkt på tidigare.

Som vi ser det skulle vi aldrig köpt huset om vi känt lukten vid visning och under besiktningen och anser oss därför lurade. Jag minns att fönsterna var öppna vid både visning och besiktning, nu förstår jag såklart varför.

7. berisen
    Medlem Nivå 7
    Rev nyligen upp ett gammalt golv hemma och då dök det upp en väldigt stark lukt av gammalt lim från linoleumgolv som låg underst. Rev bort allting ner till spånskivan och la sedan istället isolerskivor med laminatgolv ovanpå och efter bara någon dag så var lukten helt borta så det kanske finns en ganska enkel/billig lösning på problemet.

8. T
    Medlem · Nivå 10
    Förstår att ni känner er lurade, hus lukt varierar mycket över året så det är inte omöjligt att lukten är som värst i augusti. Men möjligheten till ersättning från säljaren är inget ni skall hoppas på.Om ni nu får till er FTX system kan ni ju kosta på er att öka ventilationen.

9. Byurn
    Nybyggare · Nivå 6
    Då har du lärt dig att aldrig köpa ett hus du inte sett ovädrat.

Ett relaterat tips är att aldrig köpa en begagnad bil med fönstren på glänt i bilhallen. Nästan garanterat att den luktar illa.

10. S
    Medlem Nivå 4
    Jo tack, vi har lärt oss en hel del pga det här. -Innebörden i att köpa något som inte kan anses vara "modernt" byggt. Vi kommer bo här några år och sedan köpa något nytt eller om vi bygger själva så vi vet att allt är Ok från start. Så kul var den starten på husägandet som man sett fram emot några år.

Tack för svaren, då vet vi!

11. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Det finns mycket spännande att upptäcka med sitt första hus.

12. S
    Medlem Nivå 9
    En ytterligare förklaring i såna här sammanhang är att "så byggde/gjorde man ofta förr". Dvs idag vet vi att vissa lim avger stark doft, är giftiga osv. Men när huset byggdes var det helt normalt att göra så. Dvs då är det svårt att komma på det i efterhand och tycka att säljaren ska betala.

Vissa såna här saker där man förändrat sättet saker görs på brukar ibland anges i besiktningsprotokoll som "riskkonstruktion".

• Laddar…
  13. V
    Medlem · Nivå 7
    Och förmodligen kommer vi om 10 år upptäcka massa nya saker som inte var bra på de sätt som nybyggen görs idag. Nya ämnen som vi förstått inte är nyttiga, eller saker som börjat avge lukter efter några år osv.

• Laddar…
  14. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Att äga en fastighet innebär ekonomiska risker.
    Det spelar ingen roll om den är ny eller gammalt. Är man inte beredd att ta den risken ska man hyra sitt boende.

Med det sagt så tycker jag gott att ni kan kontakta er mäklare till att börja med, om man medvetet vädrat ut dålig lukt har säljaren varit medveten om problemet. Men därifrån till att ni lyckas få en kompensation är väldigt osäkert, för att inte säga i princip obefintlig. Om kostnaden för åtgärden är mindre (några 10 tkr) är det högst sannolikt inte värt att göra juridik av det.

• Laddar…
  15. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    I ert fall har ni nog inte mycket för att kontakta mäklare eller säljare. Det ni kan göra är att kontakta Anticimex och fråga varför de inte noterade detta problem vid besiktning och om de accepterar att de gjort ett misstag begära ersättning. Det troliga är att Anticimex kommer att hänvisa till någon del i avtalet som anger att de inte har ansvar, möjligen kommer de tillbaka för en uppföljande kontroll. Då kan ni bestrida detta. I så fall behöver ni troligen juridiskt stöd, Anticimex är en stark motpart med goda resurser. Sök till exempel på detta forum, finns flera trådar som visar hur svårt det är att få rätt mot ett besiktningsföretag. Vilket som bör ni åtgärda problemet och dokumentera detta. Om ni, mot förmodan, får rätt så är det ekonomisk ersättning för problemet ni kan få.