Byggahus.se

El, vatten, mus o tätning?

1. S
    Medlem · Stockholm · 218 inlägg

Stegalos

Medlem
    Hej!

Lite oklar vilket ämna jag skulle stoppa denna fråga i men testar väl här.
    Igår upptäckte jag att en mus tagit sig in under diskbänken i köket. El och vatten kommer upp där och nu ser det, vad jag kan minnas i vart fall, som det grötats till lite. Hänger dels en grön liten elkabel löst som jag e osäker på om den verkligen var lös förr.
    Sen osäker då det är svårt att komma in under ordentligt att se om exakt var den kommit in, men gissar förståss genom tätningen som verkar vara lite uppgnagd.

Hur täta detta? aldrig använt typ fogskum eller nåt, men kan man köpa sånt o bara trycka ner o hoppas på det bästa?
    kanske ringa elektriker o be dem dubbelkolla att allt är ok?
    vad skulle ni gjort....
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4850.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4849.JPG

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Den gröna ser nästan ut som en värmekabel som inte är inkopplad , titta i ändan på den och ett foto .
    Sedan det med mössen , du har dom i bjälklaget och väggar samt tar sig upp på vinden , kommer in utifrån i rackarns små hål .
    Det gäller att ta dom ute innan dom kommer in , har du krypgrund , så försök titta efter musskit
    där är dom . Sätta fällor på utsidan vid hål är bra , men tänk på att du ska ställa något brett ca 40-50 cm , snett mot väggen , bara så mycket plats så fällan kan slå igen och sätta stopp i ena ändan , längst in sätter du fällan , du vill väl inte ha talgoxar i dom

3. S
    Medlem · Stockholm · 218 inlägg

Stegalos

Medlem
    Hej!

tack, ska kolla på kabeln hemma. Åker o köper fogskum o trycker ner o tätar tänkte jag.

Är plintgrund så tyvärr rätt svårt att se var de kommer in men kommit i omgångar, senast i våras var det möss där, och alltid från det hållet på huset, men ska kolla, kanske ställa någon fälla på vinden bara för att också.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Fogskum är lite lurigt att applisera , det exspanderar rätt häfftigt och kan pressa sönder saker om det finns hålrum , sen gräver mössen sig i genom det .
    Något som är bra men kanske svårt att få tag i är glasull , inte gullfiber nu , utan riktig glasull , det dom isolerade rör med förr , kanske en rörfirma vet något , dom river sånt .

5. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 200 inlägg

ricebridge

Husägare
    Mössen tuggar sig igenom fogskum. Har du så många möss att du börjar hitta dem, så finns garanterat fler, t ex i och bakom hyllor. Ring Anticimex.

6. T
    Medlem · stockholm · 2 067 inlägg
    fick tipsa av elektrikerna att täta inkommande rör med skur trassel eller vad det nu heter. Det gillar inte mössen och låter bli att gräva. Har aldrig haft möss inne men vet ju inte heller om de försökt :)

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Stålull har nog samma effekt

• Laddar…
  8. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 918 inlägg

useless

Lök.
    Jag har kört med stålull tidigare med bra resultat, men i nya huset verkar mössen vara gjorda av stål istället. Stålullen petar dom bort och aluminiumfolie jag fick tips om skulle vara bra har dom tuggat till småsmulor. Kanske nån mutation som har gjort dom stål- och aluminiumresistenta...

9. P
    Medlem · Halland · 129 inlägg

pilen

Medlem
    Kan rekommendera dessa diskbollar, det är rätt grov stålull så jag tror inte mössen gnager av det i första taget. Jag har gjort som så att jag varvar stålull och fogskum. Då blir det lufttätt och mustätt.
    Har använt den här metoden på ett gammalt hus med många små musvägar. Det har uppenbart lyckats då jag inte har haft några möss inne på kallvind eller boutrymmen de två senaste säsongerna.
    https://www.bauhaus.se/diskbollar-2-p.html
    Alternativt.
    https://www.magnusson-freij.se/e-ha...-Tillbehör/Diskboll-rostfri-60gr-10st-fp.aspx

• Laddar…
  10. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 200 inlägg

ricebridge

Husägare
    Låter som ett vettigt tips. Vanlig Svinto är nog som sagt för finrivet för att stoppa mössen.
    Helst vill man ju kunna klippa till och bocka en plåt. Men det är svårt att få det tätt; möss behöver bara en glipa om sådär 4mm för att kunna pressa sig in.
    Musnät finns ju också, men jag har inte testat.
    Annars har jag tänkt många gånger att man borde sätta uppochnervända hängrännor runt hela kåken, strax under fasadbeklädnaden. Men hittills (peppar peppar) så har giftfällorna hållit kräken borta.
    Annat var det när vi hade musinvasion i en annan bostad... det slutade med att vi fick flytta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.