Har ett problem jag inte vet hur jag ska lösa eller om det ens går att lösa.

Jag skulle vilja kunna skjuta in tvättmaskinen och torktumlare lite mer (så mycket som möjligt, 1-2cm), finns det nått smart sätt att lösa detta på? Det sitter ett uttag bakom respektive maskin. Fotot gäller tvättmaskinen, jag gissar att det är lite mer rymligt bakom tork (som jag ännu inte fått leverans på). Tvättmaskin nära vägg med eluttag och dräneringsslang, behov av att skjuta in maskinen mer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättmaskin nära vägg visande trångt utrymme med rör och sladdar bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur skulle ni gjort?

T
Nu har du troligen dom två olika alternativen som går att välja på (som är rimliga)?

Jag skulle rösta för att slänga på en stickpropp. Det är enklare och blir lättare att ta fram maskinerna. Men får det inte heller plats så är nog dosa ända alternativet..

• Gilla
Tekniker
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Fimpa kontakterna och uttagen och gör en fast installation med dragavlastning och doslock med näsa. Exempel,
[länk]
Hur tänkte du lösa dragavlastningen i dosan?

• Gilla
Tekniker
  • Laddar…
Kludden33 Kludden33 skrev:
Hur tänkte du lösa dragavlastningen i dosan?
Bra fråga!
Annars är nog den lösningen riktigt bra.

Hur brukar tillverkarna ställa sig till att man klipper sladden? Ryker garantier pga det så kanske ett alternativ är att installera en fast skarvsladd? Som kan ligga i ovankant på maskin. Ser ut att finnas lite mer utrymme där.

T TechChad skrev:
Nu har du troligen dom två olika alternativen som går att välja på (som är rimliga)?

Jag skulle rösta för att slänga på en stickpropp. Det är enklare och blir lättare att ta fram maskinerna. Men får det inte heller plats så är nog dosa ända alternativet..
Hur menar du? Installera en sladd med stickpropp?

ClasseClas
ClasseClas
Tekniker Tekniker skrev:
Bra fråga!

Hur brukar tillverkarna ställa sig till att man klipper sladden? Ryker garantier pga det så kanske ett alternativ är att installera en fast skarvsladd? Som kan ligga i ovankant på maskin. Ser ut att finnas lite mer utrymme där.
Hej, garantierna påverkas inte av att du fastinstallerar tvättmaskinen istället för att använda stickproppen

Tekniker Tekniker skrev:
Bra fråga!

Har aldrig hört att någon tillverkare knorrat pg. att man valt ansluta maskinen fast istället för med stickpropp. Förutsatt att du kopplar in den rätt vill säga.

Skarvsladd känns inte som ett bra alternativ dock....

• Gilla
Tekniker
  • Laddar…
T
  • Gilla
Tekniker
  • Laddar…
T
Tekniker Tekniker skrev:
Hur menar du? Installera en sladd med stickpropp?
Prcis, du byter stickproppen till en "slim" variant. Den bygger ju inte ut så mkt. Eller det kanske inte heller får plats?

ClasseClas ClasseClas skrev:
Det är nog lämpligare att använda en anslutningsdosa, ex denna som bygger 17,8mm,
[länk]
Vad föreslår du själv för lösning till TS fråga?
Var mest nyfiken på om du hade ett hett tips till dragavlasning till dosan, finns ju en variant till takdosa. Borde uppfinna en som fästes i dosskruven

Om man inte kan leva med att maskinen sticker ut ett par cm är nog den lågbyggda vinklade stickproppen ett bra lösning, alternativt fast anslutning.

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.